Denník N

Najlepšie reklamy na Slovensku

Pred pár dňami poroty slovenského festivalu kreativity Zlatý klinec ocenili tie najlepšie práce. Pozrite si päť, pre mňa najzaujímavejších prác, ktoré som vybral zo stoviek prihlásených a ocenených.

Čo je to sloboda?

Vizualizáciu výsledkov prieskumu Slovenskej sporiteľne zverila agentúra Zaraguza oceňovanému filmárovi Igorovi Smitkovi. Vznikli tak parádne, miestami až bizarné vizuály fotené v Istropolise (vďaka Bohu a developerovi, že ho nezbúrali skôr). Ako píše agentúra v popise práce: „Spravili sme najväčší prieskum o slobode a peniazoch medzi mladými. Z dát prieskumu sme vytvorili 11 typov mladých Slovákov. Centrom kampane sa stal web s testom, kde sa mohli mladí lepšie spoznať a získať tipy na zlepšenie svojej finančnej slobody.“ Je to ďalšia ukážka toho, ako sa dáta dostali z komunikačných stratégií a argumentov či insightov priamo do centra kreativity, ktorá tak v mnohých prípadoch tak tvorí krajšiu a zaujímavejšiu podobu grafov. Určite si všetci spomínate napríklad na slávnu kampaň s dátami zo Spotify, ktorá mapovala správanie sa svojich užívateľov v ostatnej dekáde.

Horor pre Úsmev ako dar

Zaujímavým faktom je, že sa ani na shortlist v kategórii Film nedostal spot Aby rodina zostala spolu (alebo Zlé sny) od Respect APP, ktorý bol pred časom ocenený na New York Festivals,) Porota ocenila striebrom jeho prevedenie v kategórii Film Craft. „Chceli sme zmeniť pohľad na problematiku detských domov. Nejde len o to, aby sme deťom zlepšovali život v týchto zariadeniach. Chceme pomáhať ohrozeným rodinám, aby sa tieto deti do detského domova ani nedostali. Pretože odobratie dieťaťa je pre každého rodiča ako zlý sen.“, píše agentúra v prihláške. Spot však rezonoval v porote špeciálnej ceny  Best Non-profit, ktorú vyhral.

Oči pre plač

Keď už sme pri desivých témach, pozrime si projekt agentúry Oliver agency a PR agentúry Getlike pre neziskovku Post Bellum. Ideu agentúry popisujú takto: „V kampani Oči pre plač sme išli odvážnym spôsobom priamo do epicentra slovenského paradoxu, do obce Ostrý Grúň. Tú v minulosti vypálila a vyvraždila nacistická jednotka Edelweiss. Šokujúca je aktuálna situácia obce – v posledných rokoch tu kandidáti extrémistov v župných, parlamentných aj prezidentských voľbách patrili k tým najúspešnejším. V obci tragédiu pripomína pamätník ženy, ktorá zúfalo bráni svoje dieťa. Aby sme upozornili na problém a znovu otvorili tento príbeh, sme sochu doslova rozplakali.“ 

Obec Ostrý Grúň so svojimi obyvateľmi v januári 1945 doplatila na zlo menom fašizmus tým najcennejším – životmi ľudí. Po potlačení Slovenského národného povstania nacistické jednotky dôsledne prenasledovali odporcov vtedajšieho nedemokratického a neľudského režimu. Jednotka Edelweiss obec vypálila a zavraždila 64 civilistov vrátane 12 detí. Napriek tomu dnes mnohí obyvatelia vo voľbách svojím hlasom podporujú extrémistickú stranu, ktorá má blízko k fašistickým praktikám. Viac o projekte nájdete na jeho webstránke.

Plasta La Vista!

Poďme tie temnoty trochu odľahčiť. „Lidl zaviedol viacero ekologických opatrení, vďaka ktorým sa jeho ročná produkcia plastov výrazne znížila. Reťazec sa rozlúčil so 420 tonami nadbytočných plastov odstránením igelitiek, jednorazového plastového riadu a úpravou plastových obalov mnohých výrobkov.“, píše agentúra Wiktor Leo Burnett v prihláške k striebrom ocenenému vizuálu pre Lidl. Poznám ten pocit, keď na brainstormingu padne nejaká zdanlivá blbosť a časom prídete na to, že je to vlastne najlepšia vec,) A takto vyzerá vizuál, ktorého making of nájdete v tomto videu.

Keď sa veda spojí s umením pre dobro

No a na záver moja srdcová záležitosť – The 16Hz Project. „Binaurálne beaty – známy zvukový fenomén, ktorý dokáže ovplyvniť aktivitu mozgu. Výskumy v minulosti dokázali ich pozitívny vplyv na stav relaxácie, či meditácie. Ako prví sme však úspešne dokázali v spolupráci s vedcami na Fakulte Matematiky, Fyziky a Informatiky UK a Laboratória Kognitívnej Neurovedy SAV vytvoriť hudobnú skladbu s pozitívnym vplyvom na sústredenie. Spojením súčasných hudobníkov a vedy sme tak dokázali vytvoriť skladbu, ktorej kúpou nielen prispievate organizácií venujúcej sa ľuďom s poruchami pozornosti ale aj zlepšujete svoju vlastnú pozornosť.“, píšeme v prihláške práce z našej agentúry, ktorá získala shortlist v kategórii Best Sound Craft. Skladbu a ďalšie informácie nájdete na www.16hz.org.

Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje straršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).

 

 

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency