Denník N

Ideme juhom! Rakúskym aj slovenským vlakom!

V Komárne končí najvyťaženejšia slovenská trať. Táto štvormiliónová podunajská vlaková magistrála bude pri správnom zaobchádzaní na svojom význame už iba naberať. Pýta si to však zdvojkoľajnenie minimálne po Dunajskú Stredu a elektrifikáciu. Foto: Jozef Černek
V Komárne končí najvyťaženejšia slovenská trať. Táto štvormiliónová podunajská vlaková magistrála bude pri správnom zaobchádzaní na svojom význame už iba naberať. Pýta si to však zdvojkoľajnenie minimálne po Dunajskú Stredu a elektrifikáciu. Foto: Jozef Černek

Fanúšikovia koľajovej dopravy i pravidelní cestujúci z niektorej zo zastávok trate Bratislava – Komárno určite zachytili túto prevratnú  dopravnú novinku. Minimálne dva roky budú traťový úsek obsluhovať slovenské ZSSK a rakúske ÖBB vlaky.

Tím, s ktorým už štyri roky bojujem za viac cestujúcich, lepší vozový park a transparentnejšiu ekonomiku ZSSK (a lepšiu infraštruktúru a celkový prístup k železnici), zdvihol z prachu naozajstnú výzvu.

V krátkom čase sme dokázali zostaviť konkurencieschopnú zostavu vozidiel, našli sme spoľahlivého partnera, s ktorým spoločne denne vozíme pasažierov z/do Viedne, nastavili ekonomiku a spracovali ostro sledovanú ponuku pre jednu z najfrekventovanejších regionálnych tratí na slovenských koľajach. Pre porovnanie, trať Bratislava – Komárno minulý rok obslúžila podľa Regiojetu spolu približne 4 milióny cestujúcich.

Poďme k podstatným veciam:

  1. Bude lepšie?
  2. Koľko to bude stáť?
  3. V čom chceme jazdiť do Komárna?
  4. A čo cestujúci z iných regiónov, neostanú im len oči pre plač?

Aká bude kvalita?

Nalejme si čistého vína: na trati Bratislava – Komárno budeme od tohto decembra jazdiť lepšími vlakmi, ako sú súčasné, ale na začiatku zároveň horšími ako v roku 2018. Makáme na tom, aby sme sem zohnali kvalitnejšie súpravy. Časť by mala prísť už v prvom polroku 2021. Podotýkam ale, že táto naša spoločná ponuka s ÖBB bola pre prechodné obdobie 2020 – 2022 najlepšia cenovo i kvalitou. Nikto, ani Regiojet, sem neponúkol lepšie vlaky. Prečo to takto dopadlo, to sa mňa nepýtajte. Náš postoj bol vyjadrený tým, že sme sa do súťaže o vypísanú trať pred voľbami ani neprihlásili. Samozrejme, do boja o desaťročný kontrakt pôjdeme s ponukou vlakov, na dodanie ktorých máme dva roky.

Peniaze

Cena nášho dvojročného kontraktu je 9,65 € za kilometer. Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o takmer 200-tisíc €, vraví ministerstvo. Súčasťou záväzku budú aj prísne podmienky na kvalitu vozidlového parku a spoľahlivosť vlakov. Kontinuálne pracujeme na tom, aby bola naša kvalita a efektivita čo najlepšia (obehy, zvyšovanie denných kilometrických prebehov…)

Nový vozidlový park pre Dunajskú Stredu a Komárno

Toto je naša zostavička, v ktorej tu budú jazdiť cestujúci od 13. decembra 2020 (postupne plánujeme vozidlá dopĺňať v prospech klimatizácií, vákuových záchodov a nízkopodlažných jednotiek) a komentár ku kvalite jednotlivých súprav:

  1. Vratné súpravy HKV radu 2016 + 2x osobný vozeň ZSSK radu Bdteer + 2x vložený vozeň ÖBB radu Bmpz-I + riadiaci vozeň ÖBB radu Bmpz-s. Vozne ZSSK radu Bdteer – vozne s klimatizáciou, vákuovým WC, pripojením WiFi a prepravou bicyklov, vozne ÖBB radu Bmpz-I a Bmpz-s (bez klimatizácie, s viacúčelovým veľkopriestorovým oddielom pre prepravu bicyklov a osôb s obmedzenou možnosťou pohybu) spĺňajúce kvalitatívne požiadavky prepravy cestujúcich v prímestskej a regionálnej doprave na sieti ÖBB (súpravy momentálne nasadzované na vlakoch na trati Wien Hbf. – Marchegg – Bratislava hl. st.);
  2. Nízkopodlažné dieselové motorové jednotky ZSSK radu 840  s klimatizáciou, vákuovým WC, s možnosťou prepravy osôb s obmedzeným pohybom, spájania do dvojíc a s diaľkovým ovládaním; tieto jednotky ZSSK už prevádzkuje niekoľko rokov a sú charakteristické svojou spoľahlivosťou;
  3. Klasické súpravy ZSSK v zložení HKV radu 754 + 2x osobný vozeň ZSSK radu Bdteer – vozne s klimatizáciou, vákuovým WC, pripojením WiFi a prepravou bicyklov + 2x osobný vozeň ZSSK radu Bdtmeer (vozeň po rekonštrukcii bez klimatizácie).

ZSSK aj napriek krátkosti času dokázala zmobilizovať svoje sily a tých najlepších partnerov, aby sme vytvorili ponuku adekvátnu požiadavkám, situácii a času prípravy. Cestujúci na traťovom úseku sa tak môžu tešiť na súpravy s vyšším komfortom a vozidlá radu 840. Približne 60 – 70 % radených kapacít bude klimatizovaných a moderných.

Vzhľadom na situáciu sa však nevyhneme ani komplikáciám. A to najmä v oblasti kapacity, kedy nedokážeme zabezpečiť 500, ale len o niečo menej ako 400 miest na sedenie v jednej súprave v čase špičky. Súčasne pre jednotlivé súpravy platí, že sa v každej nájde moderný klimatizovaný vozeň s doplnkovými službami, ale aj vozidlo bez klimatizácie priemerného štandardu (pre lepšiu predstavu, je to štandard Bratislava – Viedeň, či Bratislava – Trnava).

Komu uberieme, aby pri Dunaji bolo dobre?

Odpoviem za ZSSK. Najväčšiu časť vozidiel presúvame spod Tatier, najmä z tratí Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený potok – Tatranská Lomnica, kde namiesto súprav radu 840 aktuálne zvažujeme nasadenie DMJ 813, príp. 813.1. Nie je to posun k lepšiemu, viem, ale pri rozhodovaní o využití kapacít a kvality jednotlivých vozidiel rozhoduje aj ich využitie a celospoločenská potreba. A počty cestujúcich na trati pod Tatrami (na trati Poprad – Plaveč sme v roku 2019 prepravili cca 900-tisíc cestujúcich) a potenciál podunajskej vlakovej magistrály sú neporovnateľné (podľa Regiojetu sa tadiaľto v roku 2019 viezli 4 milióny ľudí). Situáciu a všetky dostupné čísla budeme, samozrejme, pozorne sledovať a vyhodnocovať.

Zrealizované a plánované, už podpísané, investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (12 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (30 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (36 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Aktuálne pripravované projekty ZSSK prechádzajúce príslušnými kontrolami:

9 ks elektrických jednotiek

  • predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
  • predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt

  • predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
  • predpokladaný podpis zmluvy: 11/2020
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov

  • predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
  • predpokladaný podpis zmluvy: 11/2020
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

Ďalšie projekty sú vo fáze posudzovania štúdií uskutočniteľnosti.

A to je pre dnes všetko. 😊

Veľmi prosím všetkých cestujúcich o podporu a trpezlivosť a kolegov zo ŽSR a ministerstva dopravy (a financií!) o pomoc pri zlepšovaní priepustnosti a modernizácii tejto trate. Zrýchľovanie bratislavského okruhu, promptné opravy výhybiek spôsobujúcich prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti (aby sa k nám súpravy rakúskeho národného dopravcu vždy dostali včas a bez hanby) a postupné spriepustňovanie (v špičke sa tu jeden vlak vlak vyhýba protiidúcim až 5 krát; ak  vznikne len jeden problém (incident vo vlaku, porucha…), meškajú hneď všetky vlaky) smerujúce k zdvojkoľajneniu po Dunajskú Stredu sú tu pre cestujúcich (nech už na tejto trase bude od roku 2023 jazdiť ktorýkoľvek dopravca), kľúčové. Verím, že nikoho z vás nesklameme.

A ešte niečo. Ďakujem Regiojetu za veľké rozjazdenie tejto trate. Sľubujem vám, že o cestujúcich, ktorých ste tu z verejných zdrojov naučili jazdiť vlakom, neprídeme. Teším sa na férovú súťaž o riadny desaťročný kontrakt.

Vratné súpravy HKV radu 2016 + osobný vozeň ZSSK radu Bdteer + vložený vozeň ÖBB radu Bmpz-I + riadiaci vozeň ÖBB radu Bmpz-s.
Spoľahlivé nízkopodlažné dieselové motorové jednotky ZSSK radu 840 prídu spod Tatier.

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

V rokoch 2016 - 2021 som bol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge.