Denník N

Podporil som zjednodušenie zákazu hazardných hier v samosprávach. Tu sú dôvody.

Hazardné hry sa nás týkajú viac, ako sme ochotní pripustiť.
Preto som za ich zrušenie

Hazardné hry sa nás týkajú viac, ako sme ochotní pripustiť 

Hraním hazardných hier sa hazarduje nie len s peniazmi, ale najmä s ľudskými životmi. Miesta na to určené sú prispôsobené na to, aby tam hráč strávil čo najviac času. Okná sú zalepené čiernymi fóliami, aby nerozoznal, či je deň alebo noc – aby stratil pojem o čase. Trávi desiatky hodín týždenne vo virtuálnom svete a prestáva žiť reálny život.

Hazard je hrozbou a rozbíjačom rodín – podobne ako alkoholizmus. Postihnutému vytvára rýchlu závislosť – z nevinnej zábavy sa stáva droga. Vsadí peniaze, nejaké prehrá a nejaké vyhrá. Je ako na horskej dráhe úspechov a pádov, jediné, čo ho ženie vpred je vidina vysokého zisku. Veď možno príde už pri ďalšej stávke. Často o tejto “vášni” nevie ani rodina. Netušia, že ich príbuzný potrebuje pomoc.

V niektorých smutných príbehoch sa zase dozvedáme, že po rodičov do herne chodia prosiť hladné deti, aby sa už vrátili domov.

Viem, že v niektorých mestách počet herní klesol, no hlavne v menej rozvinutých kútoch Slovenska, kde sú najohrozenejšie skupiny obyvateľov počet týchto herní stagnuje alebo rastie. Len v meste Humenné sa nachádza niekoľko herní a kasín. Napočítal som minimálne trinásť herní, kasín či podnikov s hracími automatmi a ročne sa otvárajú ďalšie. Je to znamenie, že s hazardnými hrami majú problémy viacerí obyvatelia.

Hazardné hry sa týkajú nás všetkých. Preto som rád, že novým návrhom zákona umožníme obciam ľahšie zastaviť hazardné hry na svojom území. 

Prečo sa hazardné hry týkajú aj nehráčov?

Zvýšenie kriminality

Lahnová (2005), uvádza, že kriminálna aktivita je medzi hráčmi hazardných hier 18 krát vyššia než vo všeobecnej populácii (Winkler 2015, s. 33).

Trpí tým štátny rozpočet

Náklady na liečbu pacientov závislých na hazardných hrách a náklady spojené so starostlivosťou o nich a ich rodiny – v prípade straty zamestnania (príjmu) a bezdomovectva znášame všetci, a ide o státisíce eur.

Sociálne problémy

Hazardné hry sú dôvodom na rozvody manželstiev.

Len v Českej republike sa podľa posledných údajov z roku 2014 nachádza v pásme problémového hráčstva 200-tisíc dospelých osôb. Polovicu z nich tvoria patologickí hráči, ktorí ničia život nielen sebe, ale aj svojim rodinám.

Môžeme sa domnievať, že na Slovensku ide zhruba o 100-tisíc problémových osôb.

 

Mnohé o hraní hazardných hier povedia aj skutočné príbehy rodín, ktoré okúsili trpkú chuť hazardu na vlastnej koži.

Moja mama takto začala, že najprv 10 eur na deň a potom dokázala minúť aj 200-300 eur denne. Pracovala v zahraničí. Celú výplatu prehrala na stávkovaní. Ak človek raz vyhrá ťažko sa mu s hraním prestáva,” píše na fórum nešťastná dcéra.

Mám muža závislého na automatoch. Už dlhší čas sa držal, nehral…ale dnes ho to zase chytilo, lebo si vypil. Schovala som pred ním všetky karty a moja 9 ročná dcéra ma videla. Keď prišiel domov, pýtal sa: „kde si to schovala?!“, lebo Vedel, že to vždy schovávam keď pije a na druhý deň mi za to ďakuje – že som zachránila peniaze. Máme 2 malé deti, ja som nezamestnaná po materskej, máme aj úver na 15 rokov, aj kopu šekov. Keď teda prišiel domov, povedal mi: “ak mi nepovieš, kde si to schovala, tak ti vykrútim ruky a aj tak mi to dáš!” (tie karty). Naša dcéra to počula, tak mu povedala, kde som ich schovala. Znova tak odišiel do herne. Som v koncoch.”

Tieto dva skutočné príbehy z internetového fóra, kde ženy i muži prosia o pomoc, sú len kvapkami v mori. V mori, kde nájdeme mnoho trpiteľov, ktorí nevedia ako majú svoj rodinný problém riešiť – často sa za to dokonca hanbia.

 

Rozviazali sme obciam ruky, nech o hazarde rozhodujú výlučne poslanci MsZ

Podľa doposiaľ platného zákona je prijatie všeobecne záväzného nariadenia obce o zákaze hazardných hier na celom jej území podmienené existenciou petície, ktorú musí podporiť najmenej 30 % obyvateľov obce, resp. 15 % občanov obce v prípade Bratislavy a Košíc.

Z toho dôvodu je obmedzenie hazardu na území obce veľmi problematické.

Cieľom nového návrhu zákona je posilniť kompetencie samosprávy a vypustiť podmienku podania petície, ktorou sa občania obce sťažujú, že sa v obci narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier.

Následkom vypustenia tejto podmienky bude obciam umožnené prijať všeobecne záväzné nariadenie, ktorým zakážu hazardné hry na svojom území, čím sa posilní kompetencia samosprávy v oblasti regulácie hazardných hier.

Som rád, že môžem patriť k predkladateľom daného návrhu zákona a som rád, že našiel podporu medzi poslancami NR SR.

Hazardné hry ešte žiadnej rodine nepomohli a škodia aj spoločnosti!

Teraz najčítanejšie

Tomáš Šudík

Aktívny, mladý človek, aktivista a spoluorganizátor protestov Za slušné Slovensko no hlavne obyčajný človek z východného Slovenska, ktorému záleží na tom, ako bude vyzerať Slovensko zajtra, o rok, o desať rokov a pre ďalšie generácie.. Poslanec NR SR a zároveň študent vysokej školy a poslanec Mestského zastupiteľstva v Humennom. Mojím snom je svojou mladíckou energiou prispieť k ekologickému, modernému a slušnému Slovensku bez korupcie a klientelizmu.