Denník N

Reformné menu na stole

Reprofoto Aha! – Martin Pekárek, ara
Reprofoto Aha! – Martin Pekárek, ara

Témy týždňa 28. 9. 2020 – 4. 10. 2020 | Ministerstvo financií zverejnilo dokument s návrhmi reforiem aj vo vzdelávaní a vede • Školy upozorňujú na prevádzkové aj dátové problémy spojené s pandémiou • Dištančné vzdelávanie ohlásili ďalšie univerzity

Výrok týždňa

„Na robenie reforiem nie sú kľúčové peniaze. Na to, aby ste zreformovali súdnictvo, zdravotníctvo alebo školský systém, musíte urobiť hlavne manažérske zmeny. (…) Peniaze odpútavajú pozornosť od reforiem. Historicky vidíme, že reformy sa najlepšie robia v najťažších časoch. Keď máte dostatok zdrojov, strašne to láka, aby ste ich premenili na betón, na tehly, na budovy. To nie sú reformy, to sú len výdavky.“

Martin Vlachynský
analytik INESS
diskusii o pandemickom balíčku EÚ | 3. 10. 2020

 

Výber z udalostí

• Po tom, čo na verejnosť prenikol dokument Slovensko 2.0,opisujúci reformy, na základe ktorých chce vláda od Európskej únie získať 7,5 miliardy eur z Fondu obnovy, reagovali naň komentátori i politici (napr. tututu).

V uplynulom týždni sa k diskusii o potrebných zmenách pridala aj prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá ministra financií Eduarda Hegera (OĽaNO) vyzvala, aby z reformného plánu nevypadli investície do vzdelávania, inovácií, vedy a výskumu. Po rokovaní s prezidentkou minister prisľúbil, že tzv. plán obnovy predstaví koncom týždňa. Napokon tak urobil v pondelok na tlačovej konferencii po zverejnení dokumentu Moderné a úspešné Slovensko: Národný integrovaný reformný plán.

Plán reforiem obsahovo korešponduje s dokumentom Slovensko 2.0, ktorého časť o vzdelávaní a vede sme bližšie opísali v jednom z našich predošlých súhrnov o dianí v školstve. Z materiálu má vláda vybrať opatrenia, ktoré budú predložené Európskej komisii.

• K potrebným reformám sa v uplynulom týždni vyjadrovali viacerí odborníci a komentátori. Analytici Národnej banky Slovenska medzi reformné priority financované z fondu obnovy zaradili moderné a inkluzívne vzdelávanie od predškolskej výchovy po celoživotné vzdelávanie, ako aj aktívne politiky trhu práce. Do tejto oblasti začlenili aj zvýšenie atraktivity učiteľského povolania.

To, že časť finančného balíčka by mala byť určená na budovy a zvyšovanie platov učiteľov, si myslia niektorí riaditelia základných škôl. Vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR Ladislav Miko v tejto súvislosti pre portál Euractiv skonštatoval, že zvyšovanie učiteľských platov Únia z plánu obnovy pravdepodobne nepreplatí.

https://soundcloud.com/euractivpodcasty/miko-zvysovanie-ucitelskych-platov-unia-z-planu-obnovy-pravdepodobne-nepreplati

O tom, že dôležitým nástrojom na zvýšenie záujmu o prácu v školstve nie sú len platy, ale aj infraštruktúra a vybavenosť škôl, dostupnosť nájomného bývania pre učiteľov či motivačné príplatky, v denníku Pravda písal ekonóm Ľuboš Pavelka.

• V čase druhej vlny pandémie sa viacerí učitelia sťažujú na nedostatok informácií o právnych predpisoch, ktoré sa týkajú chodu škôl. „Sme právny subjekt, tých predpisov je tak veľa, sprava aj zľava,” poznamenala pre Denník N Zlata Halahijová, riaditeľka základnej školy v bratislavskej Petržalke. Zdôraznila, že na prevádzku školy sa v čase narastajúceho počtu nakazených vzťahujú samostatné predpisy pre školskú jedáleň, telocvičňu či zamestnancov.

Školenia o legislatíve v čase pandémie štátne inštitúcie neorganizujú, riaditelia si môžu zaplatiť školenie organizované súkromnou firmou. Na ňom prednášajú aj zamestnankyne rezortu školstva, ktoré však podľa ministerstva neporušujú zákon, keďže vystupujú bez nároku na honorár.

Na to, že v čase šíriacej sa nákazy si riaditelia niektorých škôl vynucujú práceneschopnosť svojich pedagógov, aby ušetrili, upozornili Hospodárske noviny. Slovenská komora učiteľov potvrdila, že podobné podnety od učiteľov evidovala aj počas prvej vlny pandémie.

• V súvislosti so šírením nákazy dochádza k problematickému poskytovaniu údajov o deťoch, ktoré sa musia vzdelávať dištančne, keďže ich triedy či školy boli kvôli lokálne zhoršenej epidemickej situácii zatvorené. Denník N upozornil na to, že školy zasielali údaje o deťoch okresným úradom obyčajným emailom a bez akejkoľvek ochrany.

„Na kieho paroma sa tu už tretí rok s prepáčením zaťažujeme s GDPR, na nástenky na škole nemôžeme dávať výsledkové listiny žiakov, stohujeme tisícky súhlasov rodičov, keď tak bazálna vec v inštitúciách, ktoré míňajú desiatky miliónov eur na IT systémy, sa nakoniec vyrieši poslaním nechráneného excelovského súboru s údajmi, ktoré máme chrániť?,“ pýtal sa na margo problematického zasielania údajov o deťoch riaditeľ cirkevnej základnej školy Roman Baranovič.

Dokumenty opisujúce postup, akým majú školy vykazovať informácie o deťoch, ktoré sa nezúčastňujú na výchovno-vzdelávacom procese, zverejnilo ministerstvo školstva tu.

• V uplynulom týždni bolo zatvorených 48 škôl, najviac v okresoch Námestovo, Bardejov a Svidník. Podľa údajov ministerstva bolo v strede týždňa doma viac ako 18 700 detí. Pre zhoršujúcu sa situáciu s počtom nakazených ministerstvo neodporúča organizovať školy v prírode ani lyžiarske výcviky. Telesnú a hudobnú výchovu odporúča realizovať len teoretickou formou.

• O tom, čo v súvislosti s chodom škôl počas pandémie najviac trápi rodičov, informoval prieskum združenia Rodičia.sk a spoločnosti 2muse. Vyplynulo z neho, že rodičia stredoškolákov vnímajú citlivejšie opatrenia vlády s ekonomickými dosahmi na ich rodiny a 50 % rodičov detí v základných školách považuje zatvorenie škôl za najväčšiu hrozbu. Pri rodičoch detí na prvom stupni ZŠ sa tak vyjadrilo až 57 % z nich.

• Základné školy sa môžu prihlásiť do programu doučovania, v ktorom študenti a študentky pedagogických a príbuzných odborov budú pomáhať deťom, ktoré sa pre zvýšený počet nakazených vzdelávajú dištančne. „Doučovať budú tých žiakov, ktorých samotní učitelia identifikujú, že majú ťažkosti so vzdelávaním,“ priblížila Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ), ktorý spolu s ministerstvom školstva podpísal memorandum o spolupráci s piatimi vysokoškolskými fakultami.

• K opatreniam proti šíreniu koronavírusu pristúpili viaceré slovenské univerzity. Prechod na online vzdelávanie najprv avizovali Univerzita Komenského (UK) a Slovenská technická univerzita v Bratislave, ktoré svojich študentov vyzvali aj na odchod z internátov. UK pritom nevylučuje ani ich úplné zatvorenie, keďže sa jej nedarí zastaviť hromadné zhromažďovanie študentov za ich hranicami.

O nedodržiavaní pravidiel zo strany ubytovaných študentov písal aj Denník N. O tom, ako bude vyzerať zimný semester na najväčšej slovenskej univerzite rozprával rektor UK Marek Števček v podcaste denníka SME.

Uprednostnenie online výučby už ohlásila aj Ekonomická univerzita v Bratislave, Trnavská univerzita, či Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre (tu, tutu). To, ako koronakríza zasiahla Ekonomickú univerzitu, priblížil jej rektor Ferdinand Daňo v rozhovore pre Hospodárske noviny. K rovnakej téme sa pre Denník N vyjadril dekan Lekárskej fakulty UK Juraj Šteňo.

• Ďalšie novinky zo školstva a vedy v skratke:

x O možnosti spätného odoberania nečestne získaných titulov rozprával šéf Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo Robert Redhammer, podľa ktorého mnohé pracoviská na vysokých školách zadávajú príliš všeobecné témy záverečných prác.

x Európska komisia predstavila akčný plán digitálneho vzdelávania na najbližších sedem rokov. Jeho súčasťou je aj zabezpečenie najvyššej kvality infraštruktúry, pripojenia a digitálneho vybavenia pre študentov a podpora získavania základných digitálnych zručností od útleho veku.

x O tom, že plánované opatrenia na záchranu vedy a výskumu na Slovensku potrebujú čo najširšiu podporu a porozumenie, v komentári pre aktuality.sk písal predseda Učenej spoločnosti Slovenska Peter Moczo.

 

Všimli sme si

• Nový český minister zdravotníctva Roman Prymula vyhlásil, že tamojšia vláda zvažuje plošné zatvorenie druhého stupňa základných škôl. Denne totiž v krajine pribúda viac ako 400 nakazených žiakov. „Čísla idú raketovo hore. V súčasnosti máme už 1680 nakazených učiteľov a 8200 žiakov. Každým dňom nám pribúda 420 nakazených študentov,“ povedal Prymula.

Jana Albertová je mamou dvanásťročného Dominika, ktorý ako nízkofunkčný autista už nežije v jednej domácnosti so svojou rodinou. V rozhovore pre podcast aktuality.sk opisuje, aké náročné bolo nájsť pre syna nový domov a s akou mierou odmietania sa stretla.

• Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska spustila telefonickú linku v rámci programu „Rodičia Rodičom.“ Vychádza z princípu laického poradenstva a rodičom je k dispozícii trikrát týždenne.

 

Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk 

Teraz najčítanejšie