Denník N

Chlieb a hry – princíp kultúry…

Toto je i o tom, že vlastne i futbal je hra a teda v princípe podľa tvrdenia z titulky, je to tiež kultúra. A dokonca má pravidlá – na rozdiel od bežného „umenia“… A verím, že tento článok sa pochopí tak, ako bol myslený, že má byť i vtipný. Pokus o vtip… A je i úprimný. A sú tam i dva návrhy pre našu spoločnosť. Ako som na to prišiel dnes, keď som šľapal za kultúrou – i po Krížnej ulici (len v Pezinku a nie v Bratislave — hľadajúc tam Schaubmarov mlyn, sídlo SNG, zbierku insitného umenia…). Áno, som priaznivec insity, som dokonca instiný človek. I amatérsky rezbár,…laik. Art brut, kto to tu po mne číta, vie…Teda je prirodzené, že taký príde na výstavu do SNG od lesa. Ako vidno z fotiek videl som cestou z Rače, z Bieleho kríža, z Kozieho chrbta či z kopca Somár rôzne pekné pohľady, … Ale, kto sa nedočíta za úvod, dám hneď tie nápady.
Ak chceme podporiť umenie, čo tak spraviť národnú lotériu, kúpim žreb, vyhrám a z toho, čo sa národ pozbiera, motivovaní túžbou pomôcť kultúre… a tiež vyhrať hoc auto, cabriolet, televízor, plazmu…ved idú najkrajšie sviatky v roku… Alebo rovno po vzore kupónovej privatizácie niečo podobné. (nápad č. dva..) Najlepšia vláda to asi domyslí… A teda, i bonusový nápad: dajme v rámci politickej kultúry (zachráňme kultúru) čo to i úcte k zákonom i k starším…dajme im tie trináste dôchodky a z toho polmilióna ľudí, nedajú späť z 350 Eur, ktoré skončia – logicky – v spotrebe a v DPH…nedajú napr. desať euro na kultúru? Nekúpi dôchodca žreb? Som insitný….viem..vravel som ,že to má byť i vtipné…

„Môžem oj! …ť celú národnú ku…..u. (K téme kultúra som mal myšlienky, tešil som sa na ňu celé hodiny cestou po lese kráčajúc…ako taký Heidegger, či A. Sládkovič…:-)

Som sa teda neovládol, úprimne som sa zdôveril… po polhodine hľadania v lokánej periférii Pezinka – Cajla – vchod do SNG,… nachádzajúc akurát skládky, gumové hojdačky z pneumatík na strome zavesené, bordel v humnách Pezinka (a teraz ma mrzí, že som si ten pekný kameň neodfotil, čo tam bol pri nejkom ohnisku, či smetisku, skládke… len baterka bola skoro prázdna…).

Toto boli moje prvé slová, keď som prešiel o 15 tej hod, stíhajúc práve  začínajúci program s rezbárom (asi J. Pribula) v rámci Dňa otvorených parkov a záhrad. Myslel som, že už som tam…A skončil som v „trhline“…ma pol hodinu…hladný, smädný, špinavý…uchodený…

 

GPS mapa mi ukázalo pri slabej batérii v mobile, že daný mlyn, Schaubmarov mlyn, SNG, je na Schaubmarovej ulici.

Keď som prešiel celú ulicu a skončil v záhrade, potom pri betónovom plote s graffitmi, s pneumatikami a skládkou v lesíku, celé to prechodiac, že možno sa zas dostanem zozadu na hlavnú…dal som nadávky…kultúra za 500…

Nie, skončil som pri futbalovom štadióne, kde boli nejaké informačné tabule o kamerových záznamoch a prejsť sa tade nedalo. Húština tak typická pre Slovensko. Pre dediny…okraje miest…

Kadiaľ teda chodia tí feťáci a bezďáci?

Hm.

Vrátil som sa.

Pozrel zas v mobile mapu, nadávajúc, že čo si nespravia nejakú reklamu, že aké SNG, veď súkromníci by si dali záležať, nejaká malé galéria…kreatívne a milé bývajú ich eventy…že, nech to „človek“ nájde.

Prešiel som takto ďalšiu slepú ulicu. Ďalšie minúty, krívajúv v páľave  slnka…

Ale už som videl strechu a čelo budovy s nápisom…Tak som sa dostal späť k hlavnej ceste,  kde mi stačilo prejsť cca 50 m a našiel by som to hneď a aj keď som už nemal chuť ísť dnu, išiel som.

Pán mi vraví, že je plno. Že môžem počkať v sade.

Tam som si sadol po piatich hodinách chôdze a pozerám, že to je ten plot, ktorý som videl z druhej strany, keď som mal možnosť vidieť tú kultúru graffity.

Stačilo spraviť nápis, zadný vchod a dalo sa i odtiaľ prísť. Ale insitní ľudia na výstavy – za kultúrou – chodia autom SUV…či inak…z garáže vyberú auto, prejdú cez 6 m múrik a sú na ulici niekde nad mestom…idú, vezú sa, za kultúrou…chlebíčky, hra s bavlnkami…kultúra, …workshopy…(ja nezávidím, skôr si naozaj myslím, že tvorba, inovácie,…je to pravé orechové, čo dáva SR identitu (ako Talianom napr. ich známy dizajn stoličiek, nábytku, písacích strojov, áut…). Že to dáva to HDP…šmrnc a vtip…ozajstný umelec si zaslúži, i zo zahraničia, nech predáva…nech sa mu fakt darí…želám, úprimne.

Ale nie, veď insitne zmýšľajúci ľudia, umelci, podkutí v tomto fachu, veď tí chodia autami od hlavnej cesty..ako píšem vyššie…

Inšpiráciu na tvorbu (asi insitnú) nachádzajú na návestiach, križovatkách, v čakaní v zácpe pri počúvaní celoštátneho komerčného rozhlasu.

Potom, ak sa tam dostaneme, dostanem v KHB i chlebíčky, i čašu vína s pagáčikom (Ale až po príhovore a otvorení danej výstavy). Potom si budeme môcť pozrieť hoc pribitú dosku, nejakú laťovku na bielej stene …prečítať si nápis typu „Slovenský folklór“ alebo: „Slovenská čipka“ (chápajúc inotaje, že ide o tému tolerancie k menšinám, či niečo podobné…).

Ale to je jedno…téma sa nájde. Projekt sa napíše…učíme sa,… vieme byť kultúrni, …máme na to papier, sme umelci…

Inšpiráciu v danom aute, v tej napr. zácpe, možno nájdu i pri skladbe, ktorá mi tu doma hrala, keď som prišiel a sadol k PC, že zapíšem svoj emočný stav:

„…zatiaľ sa len učí, odkiaľ, kam a kade, ako sa má chodiť po tenučkom ľade…“

(Elán večne živý..).

Vymazal som pár odstavcov, nebolo to fajn…trocha vplyvu i z toho, že som prešiel dnes vyše 25 km hlavne cez les a za „kultúrou SNG“ som nemal šťastie sa dostať. Ale ako vidno z fotiek (dúfam) i iné pekné „krásno“ sa dá vidieť i inde… Ako vravím, teda, nedostal som sa tam, vravím biletárke, po krátkom rozhovore, že nebudem čakať, že idem z Bratislavy a idem domov.

Ona, že pekný deň mi želá.

Aj ja jej…. vravím.

Všetko ok.

Ďalšiu hodinku som išiel na železničnú stanicu po Cajlanskej ulici, fotil ozajstnú kultúru kostolíkov pri zapadajúcom slnku.

Čítal veršíky, ktoré inšpirovali k ozajstnej kultúre, ktorá prežíva.

Kultúra vďačnosti a úcty.

Kultúra pohostinnosti.

Viem si predstaviť, že v hociktorom dome, ktorý som míňal, keby som zazvonil a otvoril by mi nejaký senior a povedal by som, kto som, čo som, kam idem, že mám napr. hlad, že by mi dali prvé i posledné.

To je kultúra.

!!!

Tá prežije, ak máme prežiť i my…

Potom som si kúpil lístok na vlak. Dal si kávu z automatu. Sadol na peróne a sledoval panoráma „zikkuratu“ ktorý sme si ako monument kultúry vytvorili. Hej, myslím tú skládku….slávny príbeh odvahy, občianskej statočnosti i vedomosti….

Sedel som tam, kým si vedľa na inú ľavičku neprisadol bezdomovec a nejak ma nemotivoval vstať a odísť preč…

Tak tak— toto. Sú prejavy kultúry, ktoré vidíme, cítime, dajú sa riešiť.

Dajme to hneď „na Igora“. „Na pána.“

Veď dajme úctu starším, je október, mesiac úcty k starší. Dajme im tie trináste dôchodky. Zákon je zákon. Poriadok a právna istota. Politická kultúra. Príklad ľudu… To stojí za tie milióny. Tie boli i budú…

TO je politická kultúra. Toto ma totiž napadlo, keď máme zrazu cca. 40 mil na pomoc kultúre, prečo by sa nenašlo i cca. 350 mil, na dôchodky. Veď to ostane v domácej spotrebe?

A nápad, preto to tu píšem.

Tak predstavme si, že dôchodcovia, počítam, že pol milióna, dostane tie peniaze. A teda, čo keby z úcty k tomu celému, z vďaky a z túžby dať príklad kultúrnosti, by si neodpustil i jedno či desať eur a nekúpili by si za to žreb, špeciálne vytvorený  za účelom pomôcť kultúre????

Ak by mohli vyhrať hoc celoročné preplatenie nákladov na dodávku tepla, či auto, či dovolenku, hoc 50 vecných cien.. no nedali by? Veď chlieb už je a tak poďme na hry..

Chlieb a hry.

To je kultúra.

Teda, zoberme šport.

Má pravidlá taký futbal?

Je to živé, autentické, je to zážitok?

Nie je to teda tiež prejav kultúry?

A teda otázka, čisto filozofická.

A čo tá kultúrna relácia: „Milujem Slovensko“.

Neviem koľko rokov to už beží.

Nikdy som to nedopozeral.

RTVS…

…kšefty…tlačenky…osobnosti…

Viem len, že tam sú tí istí kapitáni, hrajú, tešia sa, možno i zo stáleho príjmu. ,zmluva s RTVS…a nepostrehol som doteraz o čo vlastne sa tam hrá. Komu a aká výhra ide.

JE to vymývanie mozgu?

Kto to pozerá? A je to vôbec vhodné dávať?

Teraz, keď ide náš balón prudko dole? Kto je na to zvedavý. Aké pravidlá má táto hra? Je to prejav kultúry? Treba toto zachrániť? Nemohli by si dať aspoň na pol rok prestávku.

Nik im neberie ich prachy, veď škľabiť s do kamery nie je ľahké. Strápňovať sa, infantilnosť a pod…Jasné, treba nám i to. Nebudeme predsa pozerať na kultúrne divadlo One man show, nášho premiéra každý deň na tlačovke. To je iné kaffe -..Treba i iné…

No a ešte jeden nápad.

Keď to tu aj tak nik nečíta…

Čo tak vydanie kupónov, kto si kúpi, môže investovať do kultúry, do umelcov, mohli by dať do hry lístky, pre budúcich akcionárov, či vydať niečo ako akcie. /časť pre investoroch na budúcej výhre. Možno by ťo byť zaujímavé, ľudia „zdola“ nech dajú vlastné financie a ubránia si svojich umelcov.

(Jasné, Keď dostane všetko „Maštalír“, je fajn, keď to prerozdelí „svojim“ maskér, osvetľovač, tom divadlu, onému, kde dostáva „chlieb“. Samozrejme, nechcem nič osobne, žiadne urážky, je to len príklad. JA ani neviem ako Maštalír vyzerá, viem len to, že je obľúbený a je to herec. A v Slovenke či  inde asi na titulke môže byť vidieť…)

Teda pozriem ešte poznámky, ktoré som si robil na peróne,…áno je tu že chlieb a hry. Šport ako hra. Že je super. A Hra na podporu kultúry z fondu…Postavte sa do rady.. či poznáte niekoho, kto rozdáva karty? Kto vie termíny.. kto pozná nástenku s daným tendrom…Kto naučí, ak os chodí po tenučkom ľade..

Tak dajme do poriadku ten Zikkurat skládky v Pezinku , či iné mohyly, ktoré sme si vytvorili po Slovensku. Dajme i dôchodcom, kým sú s nami, dajú nám späť, čo majú…

Čo majú , to dajú…som insitný, vravel som…:-)

Aj nejaké veršíky – možno o kultúre ..som tu našiel ako to teraz prezerám, zošitok:

„Príďme oddýchnutí s dôležitými myšlienkami,

Nech nás príjmu starší rodu.

Upracme si horu hanby,

Zikkurat.

Porozumieť tajomstvu rozhovoru,

Je fajn, nadviazať i vzťah.

Začíname priateľsky…

Zistíme potreby, možnosti,

nájdeme riešenie.

Získame súhlas,

nadšenie, obrázok.

(asi skôr text na pieseň…o kultúre,,,možno taká ako máva napr. Kasioboy..tiež to bežne v rádiu nepočuť..taká kultúra zdola, napriek všetkému…)

             (nejak mi to vlozilio vsetky fotky,…nie som umelec…ja ich mam rad a rad si pozriem kvalitu, i ocenim, i zaplatim, ak budem mat tiez z coho…lebo za dvanast rokov vlady Fica a Pellegriniho…to pocuvame v ramci politickej kultury…ze niet z ceho…:-)

(..že za tie peniaze z rozpočtu si to SNG mohli i lepšie označiť, …i to je jedna z point tohto blogu…len zas nech na to neminú 100 000 eur z rozpočtu na základe verejného obstarávania…kultúra v SR…)…

Teraz najčítanejšie