Denník N

Prelomové IPO? Prvýkrát v histórii nevstúpi na burzu firma

Bude to úplná premiéra, keď na burzu nevstúpi cez IPO firma, ale osobná značka. Talianska blogerka sa rozhodla vstúpiť na trh so svojím menom a chce zistiť „koľko je hodná“.

Pred niekoľkými týždňami som sa zaoberala témou o tom, že primárnym úpisom akcií sa tento rok napriek pandémii korony darí a veľkým spoločnostiam, ktoré sa rozhodli vstúpiť na burzu priniesli častokrát aj vyššie ako očakávané zisky. Výnimkou nebola ani verejná ponuka akcií spoločnosti Pilulka.cz. Tá skončila počas uplynulého utorka a záujem o ňu prekonal všetky očakávania. Obchodovanie však bude zahájené až 26. októbra.

Podľa zverejnených informácii prostredníctvom pražskej burzy podali investori na najvyššej upisovacej cene 424 Kč asi 2 350 objednávok v celkovom počte 3,89 milióna cenných papierov firmy.  Samotná spoločnosť pritom počítala s ponukou do 800 000 akcií. Záujem investorov tak prevýšil ponuku o 536 percent.

A zdá sa, že už čoskoro sa dočkáme úplnej novinky na kapitálových trhoch. Historicky prvýkrát sa rozhodla ísť na trh s vlastnou kožou talianska  influencerka, módna blogerka a podnikateľka Chiara Ferragni. V postate nejde o žiadny prekvapivý ťah, keďže módni trendsetteri v podobe influencerov sa v posledných rokoch stali významnými hráčmi pre marketing veľkých módnych firiem. Podľa informácií Influencer MarketingHub značky vkladajú 10 až 20 percent zo svojho rozpočtu na propagáciu značky práve do spoluprác s influencermi.

Ferragni chce prostredníctvom verejnej ponuky speňažiť svoje meno na burze Borsa Italiana v Miláne, ktorá patrí pod London Stock Exchange Group Holdings (Italy) Limited , pričom jej materskou organizáciou je (ako už napovedá samotný názov) britská burza cenných papierov.

Podľa odhadov by sa mohla trhová hodnota jej mena pohybovať na úrovni okolo 80 miliónov eur. Z globálneho hľadiska by tak išlo o malé IPO, ale veľký krok v novom prístupe realizácie primárnych emisií prostredníctvom vlastnej sebaprezentácie v online prostredí.

Ak by bolo obchodovanie „značky“ Ferragni úspešné, je možné, že po jej vzore by sme mohli očakávať vstup na burzu ďalších zvučných mien influencerov a to nielen z módneho, ale aj z ďalších segmentov ako cestovanie, varenie a podobne, ktoré by mohli potenciálne priniesť úplne novú éru na kapitálových trhoch a vzbudiť záujem nových investorov.

Podrobnosti IPO zatiaľ nie sú známe, rovnako a to, ktorá z firiem Frregni vstúpi na burzu. V súčasnosti totiž vlastní tri spoločnosti: TBD Crew, ktorá vlastní jej blog s názvom „The Blonde Salad“, Sisterhood, ktorá má pod záštitou jej marketingové kampane a módnu spoločnosť Serendipity.

Na druhú stranu si však treba uvedomiť aj fakt, že pandémia korony a s ňou spojené dopady vytvára určité riziko, či budú investori ochotní „nový koncept“ prijať.

Teraz najčítanejšie

Olivia Lacenová

Som Olívia Lacenová, hlavná analytička Wonderinterest Trading. Témou blogu sú ekonomické témy týkajúce sa fundamentálnej analýzy globálneho hospodárstva ako aj prostredia obchodovania (akcií, komodít a menových párov).