Denník N

Reklamy počas pandémie: od opatrení, cez oslavu hrdinov až po predaj produktov

Covid priniesol nové témy do komunikácie, nové insighty ale aj nový normál. Pozrime sa na vývoj reklám z celého sveta.

Celkom zaujímavé bolo a je sledovať ako sa témy vhodné na komunikáciu vyvíjali v rôznych krajinách na svete podľa toho, v akom štádiu tam aktuálne bola pandémia. Tonalita kampaní sa tiež menila postupom času – od vážnych až patetických reklám svet postupne dospel k väčšiemu nadhľadu.

Ako sa chrániť

Prvej vlne komunikácie najmä nekomerčných značiek, verejnej správy či nadnárodných organizácií dominovala snaha akcentovať opatrenia – nosenie rúšok, umývanie rúk a dodržiavanie odstupov. Časopis Rolling Stones pomocou coverov albumov kapiel nabádal k dodržiavaniu hygienických opatrení.

Vaše ruky sú nebezpečné – umývajte si ich, znela výzva z regionálnej kampane z Latinskej Ameriky.

Spojené národy reagovali o niečo odľahčenejšie touto sériou vizuálov motivujúcich k udržiavaniu odstupov:

Čo nám karanténa prináša

V ďalšej vlne komunikácie sa rôzne organizácie snažili upozorniť na to, čo vďaka karanténe a lockdownom môžeme získať: pozerať filmy, tráviť čas s rodinou či zachrániť životy:

Či vymyslieť projekty, ktoré zmenia svet:

Alebo naopak, upozorňovali na to, čo sa kvôli domácej izolácii zhoršuje – napríklad domáce násilie.

Hrdinovia

Nasledovala pocta ľuďom v prvej línii – lekárom, zdravotným pracovníkom, ale aj predajcom potravín, zásobovačom či kuriérom.

Okrem patetickýxh videí sa objavili aj relatívne vtipné ocenenie tých, ktorí nič neurobili a nikam nešli:

Nový normál

Nuž a nakoniec prichádza fáza, kedy sa zmierujeme s tým, že nám pandémia priniesla nové normy do života. Značky prichádzajú s riešeniami, ktoré vychádzajú z faktu, že svet sa zmenil, treba sa tomu prispôsobiť.

Chápem, že je pre mnohých z nás ťažké prestaviť svoj život, prácu či priority na nový normál. Ale vyzerá to tak, že nám nič iné neostáva. Krátky nádych po prvej vlne a najmä facka v podobe ešte silnejšej druhej nás nútia k tomu, aby sme si uvedomili, že už nič nie je tak ako to bolo predtým. Čím skôr budeme túto zmenu akceptovať, tým skôr sa opäť dostaneme do pohody. Držme si palce.

Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje straršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency