Denník N

Bratislavčania strávia v dopravných zápchach až 10 dní v roku, varujú štatistiky.

Foto: Jan Baborak / Unsplash.com
Foto: Jan Baborak / Unsplash.com

Autá nám síce uľahčujú cestovanie, ale oberajú nás o kus života.

Čo by ste robili, ak by ste dostali 10 dní dovolenky naviac? Išli k moru, do hôr, strávili čas s blízkymi? Skutočnosť ukazuje, že tento čas strácame sedením v automobiloch.

Dochádzanie za prácou a dopravné zápchy sa stali každodennou súčasťou nášho života.

Podľa svetovej štatistiky TomTom strávia vodiči v Bratislave 167 hodín ročne v dopravných zápchach.

Ak do aktívne stráveného času nepočítame spánok, potom vychádza, že v bratislavských dopravných zápchach strávia vodiči 10 dní v roku.

Čas nedobrovoľne strávený v dopravných zápchach má aj výrazný ekonomický dopad. V prepočte na priemerný plat v bratislavskom kraji môže ísť o stratu v hodnote 800 eur ročne na každého pracujúceho. Dlhé a únavné dochádzanie do práce sa navyše podpisuje pod zdravotné problémy, zvýšenú mieru stresu, problémy s koncentráciou a následne nižšiu pracovnú efektivitu.

V roku 2019 bol najlepším dňom pre bratislavskú dopravu Druhý sviatok Vianočný, 26. december. Naopak, najhorším dopravným dňom bol 8. január.

Za ten čas čo Bratislavčania strávia v dopravných zápchach by mohli vidieť 148 častí seriálu Hra o tróny. (TomTom)

Najvyššiu priečku v svetovom rebríčku si vyslúžilo indické mesto Bengaluru, kde ľudia strávia v dopravných zápchach neuveriteľných 243 hodín. To sú presne dva týždne.

Prvé priečky rebríčka európskych miest obsadili Moskva, Istanbul, Kiev a Bukurešť.

Automobil je z pohľadu bežne využívanej kapacity a nárokov na zabratie verejného priestoru luxusný spôsob dopravy. Preto treba ulice miest projektovať tak, aby ponúkali rovnováhu vo využívaní odlišných spôsobov dopravy. To si uvedomujú politici v Kodani, Amsterdame, či Londýne. Prvé náznaky badať už aj v Bratislave.

Moderné mestá zvyšujú investície do skvalitnenia verejnej dopravy, budovanie bus pruhov a rozsiahlej siete cyklociest. Hromadná doprava, bicykle, zdieľané kolobežky a v neposlednom rade chôdza sú nielen ekologickou ale aj ekonomicky výhodnou alternatívou.

Foto: i-sustain.com/projects

Automobily sú príčinou dopravných zápch. Aj pri dodržaní sociálneho odstupu z dôvodu COVID-19 zaberá hromadná doprava výrazne menej priestoru.

Dáta o dopravných zápchach pochádzajú z miliónov navigačných zariadení, pre ktoré holandská firma TomTom dodáva mapy a softvér.

Teraz najčítanejšie

Logo

mestopreludi.sk

Mesto patrí ľuďom, komunitám, rodinám, priateľom. Koronakríza nám ukazuje ako nesmierne dôležité je aby naše mestá boli plnohodnotným priestorom na život, sociálne aktivity a oddych. Aby boli nielen funkčné ale aj zdravé a esteticky príťažlivé. Patrik Lučan Moje meno je Patrik Lučan, som bloger, digitálny nomád a zakladateľ viacerých online projektov. Posledné 4 roky som cestoval a žil v mnohých krajinách Európy a Ázie. Snaha o pochopenie cudzích krajín a ich histórie ma priviedla k poznaniu ako môžeme skvalitniť život v našich mestách. Neraz ide o jednoduché riešenia. Na stránkach Mesto pre ľudí sa pozerám na slovenské mestá z pohľadu moderného urbanizmu, pre ktorý je najvyššou prioritou človek a náš sociálny život. Enrique Penalosa, bývalý primátor kolumbijského hlavného mesta Bogota hovorí: “Vyspelá krajina nie je tá kde chudobní ľudia jazdia na autách. Je to krajina, kde bohatí nasadnú na verejnú dopravu.” A o to ide. Aby mestá neboli dobré iba pre privilegovaných ľudí, ale aby boli priateľské ku všetkým. Aby sa stali mestami pre ľudí.