Denník N

Spoločná zodpovednosť – strom v meste

Ako som sľúbil, uctil som si deň slobody a demokracie tým, že som inicioval  sadenie stromov v rámci tohto sviatku. Už od roku 2015 sadíme v rámci OZ Presadíme stromy v školských areáloch – za súhlasu majiteľov pozemkov – a máme tam vždy čestného hosťa. Napríklad filozofa, spisovateľa, športovca, umelca – režiséra, aktivistu…

A od budúceho roka, tak je to v tomto aktívnom „záťahu“ dané, je čestný hosť každý, kto sa zapojí. Jeho meno bude zviditeľnené – ak bude chcieť.

Spoločná zodpovednosť – stromy klimatickej zmeny

 

Ako som sľúbil, uctil som si deň slobody a demokracie tým, že som inicioval  sadenie stromov v rámci tohto sviatku. Už od roku 2015 sadíme v rámci OZ Presadíme stromy v školských areáloch – za súhlasu majiteľov pozemkov – a máme tam vždy čestného hosťa. Napríklad filozofa, spisovateľa, športovca, umelca – režiséra, aktivistu…

A od budúceho roka, tak je to v tomto aktívnom „záťahu“ dané, je čestný hosť každý, kto sa zapojí. Jeho meno bude zviditeľnené – ak bude chcieť.

 

Písal som to ako udalosť na FB a manželka mi vraví, že to podobné dávajú i v rádiu RTVS. Občianske združenie ponúka občanom pri dome sadiť duby. My by sme chceli pokračovať v spolupráci s lesníkmi a sadili by sme radšej lipy. Či ginko…

Hej, kedysi by ma to ešte prekvapovalo, že o nás nik nezakopne. Do médií sa musíme tlačiť a to je podľa mňa nekultúrne a vlastne i zbytočné… Teda, žiaľ, žurnalistická teória o tom, že lokálne veci zaujmú celoštátne denníky, média, u nás neplatí…tak ako i iné veci.

A poviem i prečo. (Neskôr).

Najskôr však napíšem o tej akcii. Oslovíme naše oddelenie životného prostredia, nech určia vhodné plochy, ktoré by prípadne mohli zaujať našich čestných hostí. To miesto označia napr. kolíkom a odfotia. Dajú prípadne GPS značky.

A predpokladám, že to miesto bude v rámci nejakého vnútrobloku sídliska, či opustení trávnatá plocha niekedy pri hrádzi, v lesíku, pri jazierku na sídlisku Petržalka (hra sa dá v rámci riešenia klimatickej zmeny duplikovať po celom Slovensku, hocikde, kde je vôľa a chuť uctiť si deň slobody a demokracie).

Ak niekto chce zároveň pridať tieto miesta, ktoré obohatia hlavne takéhoto aktívneho občana, rodinku ,športovca, gymnastu, bežca, chodca, turistu, maliara, hudobníka, tanečníka…tak zoberie si k stromu i nejaký ozdobený kamienok, či len tak kamienok. Hra je jednoduchá: zober kameň, prenes kameň, nehádž ho, radšej tam niečo presaď. Nasaď…

Teda je to o nejakom nenásilnom vnímaní sveta…nehodiť ale poňať to miesto v čase vnímania kultúrne…

A tu to „premostím“, dám si ten oslí mostík…

Akcia má sprievodný program, cyklus prednášok spojených so zoznamovaním a s diskusiou, kde spájam svoje poznatky so štúdia filozofie s občianskym konaním vo verejnom priestore, hľadáme spoločné potreby, prieniky…riešenia…zbierame skúsenosti, nápady…

A teda dnešná pozvánka má vlastne dátum na ďalšiu sobotu o jedenástej a o trinástej hodine.

Prečo ide v pozvánke o čas, kedy je svetlo?

No preto, lebo náš novo prenajatý priestor – komunitno – kultúrne centrum „INFINITY“  na Medveďovej 21, v Petržalke (Ovsište), táto garsónka, ktorú nám prenajala naša MČ Petržalka ako komunitné miesto, kanceláriu, nemá funkčnú elektriku.

A tu začína pôsobenie kultúry, lebo i toto je podľa mňa časť kultúry, kultivácie vzťahov a etického „kódexu“ rôznych profesií, ktoré robia služby…či už inštitúcie verejné, štátne, či len tak…

Zistil som, že i pán ktorý to užíval skoro dva roky pred nami tam nemal svetlo. Platil a mal to ako sklad… Nevedel sa pohnúť s riešením ďalej…

A čo som zistil ja?

Okrem toho, čo človek nezistí skôr ako si baterkou v tme neposvieti, pri obhliadke, keď si kľakne na WC a zistí, že prívod medzi záchodom a stúpačkou, kanál, je deravý… A povie si: „No toto keby vedeli občania, ako sa spravuje ich majetok cez samosprávu, to by asi urobili riadny bordel (samozrejme srandujem, občan čaká v rade na rožky, wc papier, banány a počúva konštatovania SAS, že právny štát sa degraduje, keď niekto sa ide zhromažďovať (viac ako šesť ľudí….).

*Tu je foto, z dnešného môjho behu, kedy okolo Draždiaku v Petržalke bol hotový prvomájový sprievod, ak tam nebol oaspoň 3000 občanov, tak ani jeden…rozostupy, nerozostupy, či právny štát v rozklade..(:-) (zdravý rozum vždy vyhrá, blbec nemá šancu (viď Hitler, blázon, nemal šancu…začal zle..) .zákaz porušovaný a tretia vlna pandémie na obzore…Hm, smutné, keď občan stratí dôveru k vláde…pre ich vlastné smiešno – desivé činy…

A teda, bol som u správcu v piatok. Prišiel potom pozrieť i elektrikár, svietil si čelovkou a skúmal káble skoro dve hodiny…urobí revíziu a predloží plán cez správcu majiteľom (MČ Petržalka, ktorý prenajali kanceláriu napr. vhodnú na zubára, očného.. bez elektriky…) Teda vraví, tak provizórne za cca. 300, – Eur by to vedel spraviť.

Teda bolo by to vyriešené a samospráva môže cez nájomcu získavať príjem…Ak ide o občianske združenie, ktoré sa chce venovať i kultúre, tak môže získať i tzv. sociálny kapitál…

A teda cítim, že budú problémy, že zas to – nie práve v súlade s koncepciou nenásilnej komunikácie, že to budú hádzať jedni na druhého.

Ako to je bežné… Veď som v tom vyrastal, to normalizačné bahno máme všetci hlboko v mozgoch…

Teda, človek žasne, aké je poznanie tých úloh, pracovnej zmluvy či etického kódexu v praxi. Ja prídem hľadáme riešenia a pani „teflón“, vraví, v zmluve ste podpísali, že beriete na vedomie stav, v akom sa to nachádza…

Vravím jej, to je predsa štandardná mustra zmluvy a keď ju nepodpíšem, že pre mňa by ju nemenili. Nemal by som nič a človek nepredpokladá, že niekto, kto niečo vlastní, buď nevie, v akom to je stave, že to v dobrej viere ponúka ako kanceláriu a prvotné náklady do cudzieho majetku sú nad 250, – ktorú su uvádzané ako drobná oprava na triku podnájomníka…Alebo jednoducho zavádza a porušuje obchodný zákonník. Vravím, veď len na zmluvu som čakal mesiac, kým ju pozrú ich právnici a ja, zmluvná strana som to videl v deň podpisu, kedy už bol termín užívania…že aké rovnosť…napriek právnikom…aká úcta a schopnosť napĺňať zákon…právny štát..samospráva…v praxi…

No nebudem to rozpisovať, mám pocit, že čitateľ sa stratil v prvom odstavci a číta titulky niekde na internete o právnom štáte, konštatovania SAS, či vyhlásenia polície: „Nechoďte von, môžu mať iní zbrane…“ (No a čo, polícia predsa skontroluje, kto má legálne, nepoužil, kto nemá legálne, má problém…..čo to je za riešenia v médiách? (Fakt si myslím ,že  na školách v rámci tej snahy o kritické myslenie by mali skúsiť Aristotela, rozdiel medzi možnosťou a uskutočnením možnosti, čo je skutočné a čo možné…dynamika zmien…ako to je so súcnom …trocha scholastiky ,v dobrom význame slova…).

Teda s postojom, s ktorým som sa stretol za posledné dva týždne viac krát: „Ja sa do politiky nemiešam, ja si tu robím…“ sa máme tak ako sa máme, majetok spoločný sa devastuje, neudržiava. Zákon o vlastnení bytov a nebytových priestorov, kde má majiteľ povinnosť sa riadne starať, udržiavať v stave, ktorý umožňuje užívať…sa „nevidí“… (pritom každý, i ten, kto je pasívny, i ten robí svoju politiku pasivity…iný to využije…).

Ja nemienim investovať do cudzieho majetku, to radšej budem svietiť sviečkami…

A pointa, keď použijeme rozum a máme záujem získať príjem pre samosprávu. Máme minimálne dvoch úradníkov, ktorí niečo spravujú. Nik z nich už nebude riešiť, aká je kvalita toho, čo je predmet ich pracovnej zmluvy, kde sa stala chyba a ako to napraviť. Plat im ide a do roka to je v prípade dvoch ľudí minimálne 24 000, – Eur. Potom tu je suma na nevyhnutnú opravu, cca. 300, -Eur. Je tu ešte príjem, ktorý za nejaký ten rok zaplatiť „oklamaný“ predchádzajúci podnájomník. Z tohto predsa – pri dobrom hospodárení – by sa pri dobrej vôle dalo nájsť tých 300, -Eur. Ako môže niekto brať ďalšie roky peniaze za niečo, o čo sa riadne nestarajú??? Aj toto je kultúra.. Preto som rád, že tu je občianske združenie, ktoré robí niečo viac, ako len zaháňa základné potreby…

Aj toto je závan toho, čo tu bolo pred novembrom 1989…a trvá to…

A ešte taká zaujímavosť. Prerátaval som tie dvanásťročné cykly slnečnej aktivity, ktoré sa vraj na zemi v ľudskom konaní prepájajú. Veď už v Číne majú horoskop s dvanásťročnou periódou…

A ak zoberiem rok 1989, tak spätne prídeme k roku 1965, 1953, 1941, 1929, 1917, 1905…teda už tu sú dva roky, kedy v Rusku boli revolučné udalosti…z opačnej strany ak počítam, prídem k roku 2001, potom k roku, kedy sme založili OZ Presadíme a kedy umrel môj švagor (tá udalosť bola dosť podnet v prihliadnutím, že som mal štyridsať rokov…) a potom je tu rok 2025, to uvidíme, čo bude…stále niečo bude…záleží, ako to vnímame, čo s tým urobíme…

Poďme si slobodne uctiť deň slobody a demokracie, poďme nielen sadiť stromy, ale skúsme sa i starať o ne…polievať, sedieť v ich tieni…vnímať ich krásu, kultúru, ak tam bude tiež….

Akurát začala debata k Nežnej revolúcii na TA3 a tu vravia o ideológii komunizmu, že myšlienka krásna, ale realizácia išla proti ľudskej prirodzenosti, ..druhý zas vraví, že od začiatku to išlo o triednom boji, o nenávisti, násilie, teror…zločin…(J. Budaj… voľne parafrázujem..).

 

A ešte dám pár fotiek z krásnej výstavy k 350. výročiu úmeria J. A. Komnenského na nám. Komenského v Bratislave. Boli sme tam dnes, dvaja..ani nie šiesti…

 

 

Teraz najčítanejšie