Denník N

Nirvana: Rape Me – o nátlaku a nejednoznačných textoch

Nezaujímavá melódia a v podstate nudný song – pomyslel som si, keď som prvý raz túto skladbu počul…

Nezaujímavá melódia a v podstate nudný song – pomyslel som si, keď som prvý raz túto skladbu počul na jednej školskej akcii. Na akustickej gitare ju hral o rok starší spolužiak. Nie je prekvapením, že akustická verzia skladby ma nedojala, pretože v nej chýbali dve podstatné veci z originálnej nahrávky: výbušné bicie a šialený rev na konci.

Nirvana v 90. rokoch celkom fičala a myslím, že na stredných školách sa stále nájdu jej priaznivci. Depresívne songy tejto kapely sa budú tínedžerom prihovárať asi v každej dobe. Ja som ju vtedy príliš nepočúval a nosenie trička s nápisom Nirvana som považoval za snahu niekam patriť a neschopnosť vytvoriť si vlastný postoj. To som ešte netušil, že raz ju sám budem s kapelou v bare „spievať“ a práve s tým starším spolužiakom zo strednej.

Téma znásilnenia sa neobmedzuje len na sexuálny styk, i keď podľa tvrdenia Kurta Cobaina skladba mala byť práve o tom. Znásilňovanie a nátlak môžu mať mnohé iné podoby: manipulácia, ohováranie, prenasledovanie, tradícia, verejná mienka. Často ich nevnímame negatívne, pretože nemáme problém im čeliť, radi im podľahneme alebo ich aj sami používame. Nie každý je však rovnako odolný a Kurt Cobain, aj vzhľadom na svoj predčasný koniec, zrejme tiež nedokázal určitému tlaku čeliť. Skladba je podľa jej autora písaná z perspektívy obete. Je to však čudná a ťažko predstaviteľná perspektíva, pretože obeť najprv odovzdane vyzýva, aby bola znásilnená, a neskôr dokonca zúrivo nalieha. Medzitým hovorí „Nie som jediná, nie som jediná“ a my len ťažko hádame prečo.

Možno tak chce zmiasť násilníka, no možno chcel Cobain len šokovať a k tvrdej hudbe jednoducho pridal drsný, šokujúci a nejednoznačný text. Nejednoznačnosť textov je pre Cobaina ako textára typická. Pomocou nej sa textár často dokáže vyhnúť trápne znejúcim frázam a nemusí vynaložiť toľko úsilia pri hľadaní silnej myšlienky či textárskeho nápadu. Vtedy význam slov a viet nie je až taký dôležitý, ide skôr o asociácie a pocity, ktoré slová (spolu s hudbou) vyvolajú. V podstate stačí udržať atmosféru skladby. Horšie je, keď sa niekto začne takýmto textom riadiť. Text, ktorý mal byť proti znásilňovaniu, nakoniec môže vyznieť opačne − ako „podmaz“ pre znásilňovanie. Sám Cobain musel svoje verše niekoľkokrát vysvetľovať a možno aj oľutoval, ako ľahkovážne so slovami o znásilnení pracoval. Raz o Rape Me pre magazín Spin povedal: „Akoby hovorila: Znásilni ma, poď, znásilni ma, zmláť ma. Nikdy ma nezabiješ. Prežijem to a jedného dňa ťa k***a znásilním!“

Niekedy, a zdá sa, že je to práve v tomto prípade, je potrebné pripustiť, že umelec tiež môže spraviť chybu a jeho výtvor sa mu úplne nepodarí. Keď napríklad porovnáme text Rape Me s piesňou Luka od Suzanne Vega (ktorá je tiež písaná z pohľadu obete násilia), vyznieva Luka oveľa pravdepodobnejšie a presvedčivejšie. Rape Me po hudobnej stránke funguje, no určite nie ako song proti znásilneniu. V tomto smere to Cobainovi vôbec nevyšlo. No ale komu vlastne záleží na odkaze piesne, keď ju prvý raz počuje?

K hudobnej zložke

Už úvod skladby podporuje nedbalý a nekomerčný imidž Nirvany. Prvé údery do gitary znejú pri nesprávnom držaní akordov, nepočujeme čisté tóny, len pritlmený zvuk strún. Túto časť skladby môžeme nazvať „predintro“. Slúži najmä na ozvláštnenie skladby a v rádiách alebo na koncerte sa občas vynecháva. Samotné intro nasleduje po ňom a ako u väčšiny piesní, aj tu kopíruje akordy z prvej slohy. Skladba Rape Me predstavuje pomerne zaužívaný spôsob výstavby skladby a jej gradácie. Kým v prvej slohe sa na gitare hrá úspornejšie − vybrnkávaním, v druhej slohe už počujeme súvislejší zvuk akordov, hraných na všetkých strunách. Spev tiež prechádza tromi úrovňami: v slohe je takmer flegmaticko-apatický, v refréne dôrazný a na konci skladby ide už o šialený rev („Rape me! Rape me! Rape me!“). Medzi najpôsobivejšie časti skladby patrí prechod od prvej slohy k refrénu („I’m not the only one“). Hlasitý nástup bicích a „odistenej“ gitary si tu nekompromisne vyžiada poslucháčovu pozornosť a zmení pokojnú pesničku na rockovú „pecku“.

Keď Rape Me v roku 1993 vyšla ako singel. Pri predaji albumu In Utero (pozn.: doplnené) obchodné reťazce Kmart a Walmart nahrávku odmietli predávať pod pôvodným názvom a došlo k jej premenovaniu na Waif Me. Správny názov piesne bol uvedený v booklete albumu a nezmenil sa ani jej text. Kapela s premenovaním nahrávky súhlasila, aby tak umožnila lepšiu dostupnosť svojej hudby. Urobili kompromis, teda vec, ktorá často rozhoduje o tom, či kapela uspeje, alebo nie.

 

Tagy: #nirvana #skupina #rape #me #texty #akordy #význam #preklad

Teraz najčítanejšie

Ondrej Halama

Darček vhodný pre hudobníkov amatérov, aj profesionálov, ako aj pre fanúšikov hudby. To je moja kniha "Ako vzniká hit", kde nájdete ďalšie rozhovory a príbehy o hitoch . Kúpite ju vo väčšine kníhkupectiev, alebo ju môžete zakúpiť u mňa osobne cez správu na tejto stránke: https://www.facebook.com/blogohitoch/