Denník N

Priateľstvo ako súčasť ľudského šťastia

BUDDY dobrovolnicka Magda

BUDDY dobrovoľníčka Magda prišla, postavila sa, začala rozprávať a rozochvela srdcia všetkých záujemcov o dobrovoľníctvo, ktorí prišli na BUDDY Intro do Nových Zámkov. Rozpovedala príbeh o svojom vzťahu s Betkou a do miestnosti vniesla cit, radosť, dojaté úsmevy a silné emócie.

Dlho som uvažovala, čo vám k môjmu vzťahu s mojou drahou Betuškou poviem, aby som vás motivovala stať sa BUDDY dobrovoľníkom. A potom to prišlo. Poviem vám svoje pocity a vy sa sami rozhodnete, či také chcete prežívať alebo nie.

Ale poďme pekne od začiatku. V mojom živote prišiel čas, keď som sa rozhodla, že sa chcem realizovať v rámci svojej osobnosti a odovzdávať dobro tomuto svetu. Dlho som pátrala, kde by som vedela využiť svoj potenciál. Vtedy sa objavila reklama na program BUDDY, rozklikla som ju, pozrela a vtedy prišiel prvý pocit. Áno. Toto by som chcela, tu by som mohla odovzdať všetko, čo viem. Dlhé týždne sme sa doma rozprávali, či rodina zvládne, že budem chvíľu žiť aj pre niekoho iného ako len pre  nich. Rozhodli, odsúhlasili, však ma poznajú a vedeli, že sa niekde realizovať potrebujem a vtedy som nezastaviteľná. Ale teraz vážne, myšlienka pomáhať a viesť dieťa životom, ktoré ním, žiaľ, musí plávať samé, ich nadchla.

Poslala som životopis, zavolali. Jupí, ideme na to! Rozhovor super, môže byť zo mňa BUDDY dobrovoľník. Plná nadšenia a emócií som sa tešila na prvé stretnutie s mojim dieťaťom. Prvé nevyšlo, druhé tiež nie, okolnosti zariadili. No nič, prišla výzva zájsť za ňou sama. Prišla som a uvidela nesmelé dievčatko, ktorému som začala rozprávať, kto som, čo som, čo pre ňu bude znamenať naše priateľstvo, počúvala, prikyvovala a keď padla otázka, či niekoho takého v živote chce, natvrdo prišla odpoveď. Nie.

To som nečakala, nevadí. Ja sa veru nevzdávam, vymenili sme si číslo a odišla som. Plná emócií, hlavne však strachu ako to ďalej dám. Išlo to, napísala som jej, zrazu odpísala. Moje srdce bilo. Opäť odpísala. Postupne sa začala ozývať aj sama, cez víkend som prišla znova, potom sme si opäť písali a dnes sú to už takmer tri roky, čo takto fungujeme.

Celý čas som si myslela, že ja som tá, čo ide dávať, tá, čo ide pomáhať. Omyl a veľmi veľký.
Vzťah, ktorý sa medzi nami s Betkou vytvoril je nádherný.

Vidím jej vďačnosť – tomu však nebolo od začiatku tak. Učila sa to, deti z detských domovov nie sú zvyknuté prosiť a ďakovať, chce to trpezlivosť.

Vidím jej lásku – spätná väzba od jej vychovávateľky, keď pri rozhovore spomenula, že pre ňu je len jedna teta, ktorej verí a vie, že ju nesklame a tou som ja.

Vidím jej snahu – veľa otázok a odpovedí, ako by mohla byť lepším človekom, ako by mohla prežiť lepší život. Nechá sa viesť a poučiť, z každého stretnutia si niečo zoberie a dnes študuje na strednej škole. Chce si spraviť maturitu a dokonca uvažuje nad vysokou školou.

Vidím jej ochotu  – snaží sa pomáhať ostatným, formuje svoje názory, pripúšťa svoju nedokonalosť, uvedomuje si, že slušným správaním sa dostane ďalej, hospodári s peniazmi a uvažuje nad budúcnosťou.

Čo som ešte dostala? Vidím moje deti, aké skvelé stvorenia z nich rastú. Prijali ju, správajú sa k nej s úctou, nežiarlia, keď sa jej venujem, podelia sa s ňou. Rovnako ako aj môj manžel, celá moja rodina, priatelia, je našou súčasťou, súčasťou našich životov. Je skvelé vedieť, že ju tak všetci okolo mňa vnímajú, že ju nesúdia a nehodnotia. Strávila s nami veľa času, najkrajšie sviatky v roku, spoločné výlety. Nemyslite si, že vy dávate, vy ste tí, čo dostávajú a vás to stojí len kúsok času. Času, ktorý venujete cudziemu dieťaťu raz do týždňa. Získate však priateľa na celý život. Pochopíte hodnoty, ľudia, ktorí s vami zdieľajú život sa vám stanú bližší. Naučíte sa pokore a nezištnej láske.

Na záver už len ten najkrajší pocit a tým je pocit šťastia. Ako povedal aj Ján Werich “Priateľstvo je súčasť ľudského šťastia” a o tom je program BUDDY, o priateľstve, ktoré je súčasťou nášho životného šťastia.


Magda je skutočný človek a skutočná BUDDY dobrovoľníčka. Betka je dieťa, ktoré naozaj vyrastá v inštitucionalizovanej starostlivosti. Iba jej meno sme pre účel tohto článku zmenili. Snažíme sa tak uchovať jej súkromie a identitu. Všetky emócie a radosti tejto BUDDY dvojice sú však autentické a naozajstné :)

Názory dobrovoľníka a dieťaťa vyjadrené v článku sú kvôli autenticite uvedené v originálnom znení a nemusia byť vždy v súlade s postojom občianského združenia PRO VIDA.

Program BUDDY spája deti z detských domovov s dobrovoľníkmi, aby mali lepšiu šancu na dôstojný život.

Dajte jednému dieťaťu dlhodobo a pravideľne svoj čas a staňte sa aj Vy BUDDY dobrovoľníkom.  Ak nemáte čas, pošlite nám príspevok a my nájdeme tých, ktorí deťom z detských domovov dajú svoj čas.

Prečítajte si aj ostatné články na špecifické témy detí z detských a iných domovov.

Teraz najčítanejšie

spájame deti z detských domovov s dobrovoľními a učíme dospelých rozumieť deťom

BUDDY

Odborní psychológovia a pedagógovia v spolupráci s programom BUDDY publikujú príspevky o rôznych situáciách vo vzťahu dospelý - dieťa. Vo svojich textoch vždy poskytujú jednoduché komunikačné riešenia tak, aby bol dospelý pre dieťa dobrým mentorom. Program BUDDY spája deti z detských domovov s vyškolenými dobrovoľníkmi a pomáha im vytvoriť dôverný a dlhotrvajúci vzťah. Dobrovoľník sa učí trpezlivosti a pokore. Deti dostávajú pozornosť, pozitívny vzor a podporu bez predsudkov. BUDDY tak deťom dáva lepšiu šancu na dôstojný život. Spoločnosti zasa prináša príležitosť mať menej detí na ulici, keďže cieľom programu je, aby každé dieťa, ktoré odíde z domova a bolo v programe BUDDY, malo prácu a bývanie. Najdlhší vzťah má 11 rokov. Projekt vznikol v roku 2006.

Tento blog je platený.