Denník N

Chcem pomáhať

© UNICEF/UN0126937/Wessels
© UNICEF/UN0126937/Wessels

„Chcem pomáhať ..,“ túto vetu mi píšu do emailov stovky mladých ľudí. A to je super. Aj ja som mala také odhodlanie. A potom zvyčajne nasleduje ďalšia veta: „Chcem ísť do Afriky.“ Lebo sa potrebujeme cítiť užitoční. Pandémia COVID-19 spôsobila, že sme takmer prestali cestovať. To nám ale nebráni pomáhať aj z domu.

Problém je, že v praxi odbor „pomoc“ neexistuje. Ak chcete pomáhať, musíte vedieť niečo robiť. A najlepšie pomôžete s tým, v čom ste naozaj dobrí.

Za takmer 11 rokov čo sa venujem rozvojovej spolupráci a humanitárnej pomoci, som prešla projektovým manažmentom, poľnohospodárstvom, stavebníctvom, hygienou a sanitáciou, vzdelávaním, logistikou, finančným manažmentom, dátovým manažmentom, administratívou, marketingom, fundraizingom, lobingom, naučila som sa používať rôzne inovácie, aplikácie, jazyky a absolvovala desiatky školení na rôzne témy. Vyslala som na misie desiatky dobrovoľníkov a dvakrát som zažila ich smrť počas školenia či priamo v teréne.

Často máme o pomoci skreslené predstavy. A ak mladý človek ide do krajiny zasiahnutej akoukoľvek krízou s nasadenými ružovými okuliarmi, pravdepodobne zažije veľa nepríjemných prekvapení.

Ak chce niekto pomáhať, mal by byť expertom v určitej oblasti a vedieť niečo málo o pomoci. A samozrejme potrebuje aj trošku dobra v srdiečku.

Časť svojho pracovného času a veľa voľného času venujem vzdelávaniu mladých ľudí. Hovorí sa, že my ženy dokážeme robiť dve veci naraz. Ja hovorím, že to dokážu aj muži, keď chcú. Dá sa totiž vzdelávať a pomáhať zároveň.

Jakuba Berčíka, ktorý prednáša E-obchodovanie na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, som stretla v Brezne. Išla som navštíviť kamarátov a  nejak sme sa všetci zrazili pred vchodom. Ako sa hovorí – náhody neexistujú. A každá malá pomoc má zmysel.

Z tohto stretnutia vznikla spolupráca medzi FEM STU a UNICEF Slovensko. Študenti pod jeho vedením tak napriek sťaženým podmienkam vo forme online vzdelávania pracovali na komunikácii a príprave kampaní pre UNICEF Slovensko. Prvou z nich je výzva DARUJME DEŤOM VZDELANIE. Aj takouto formou by sme chceli darovať vzdelanie každému dieťaťu. Ak chcete pomáhať, pridajte sa tiež. Podporíte tak nielen ich prácu, ale umožníte, aby do školy mohli chodiť deti, ktoré žijú v naozaj ťažkých podmienkach. Vzdelanie je ich jediná možnosť, aby sa ich život zmenil k lepšiemu.

Vysokoškoláci nie sú jediní, ktorí chcú pomáhať. Píšu mi mladší ľudia, ale aj ľudia v dôchodkovom veku. A tak sme pripravili v UNICEFe Klub Junior Ambasádorov, kde sa každý druhý piatok majú možnosť dozvedieť ako prebieha pomoc v praxi. A samozrejme prakticky sa do pomoci zapájať. Aj vďaka mladým ľuďom vo veku 16 – 20 rokov sme vymysleli spoločnú kampaň DARUJ DOBRÝ POCIT. Na príprave videa dobrovoľne spolupracovali experti z oblasti umenia. Skupina dobrovoľníkov nám postupne pomáha pripravovať vzdelávacie videá a dobrovoľníčka Ester nám pomáha spravovať Instagram, lebo ja nestíham reagovať na všetky nové sociálne médiá, ktoré za posledných 10 rokov pribudli. A naša milá a vždy usmiata pani Gitka sa rozhodla „odpočinok“ na dôchodku vymeniť za dobrovoľníctvo v našom call centre.  Aj takto môžete robiť to, čo vás baví, v čom ste dobrí a zároveň pomáhať.

A ja som každému vďačná. Pretože bez finančnej podpory štedrých ľudí by ani UNICEF nedokázal pomáhať vo viac ako 190 krajinách sveta.

Pripravili študenti FEM, SPU v Nitre

Teraz najčítanejšie

Mária Sliacka

Začínala som ako dobrovoľníčka v Keni, neskôr som pracovala na koordinácii projektov v Keni, Južnom Sudáne, na Haiti, v Afganistane a Gruzínsku. Viedla som misiu na turecko – sýrskych hraniciach pre ľudí vo vojnou zasiahnutých oblastiach Sýrie, koordinovala som humanitárnu pomoc na Ukrajine, pracovala s mládežou na Slovensku. Keď som vyrastala, netušila som, že taká práca existuje. Bola som slovenskou reprezentantkou v plutvovom plávaní a rýchlostnom potápaní, vyštudovala som cestovný ruch na Ekonomickej fakulte UMB a pracovala ako hotelová manažérka. Každá skúsenosť je dobrá. Lebo nie je nič tak komplexné ako pomoc.