Denník N

V OĽaNO končím, na Zemplíne v boji s korupciou pokračujem…

Otvorený sprievodný list k oznámeniu o ukončení členstva v hnutí OĽaNO.

Do hnutia OĽaNO som nevstupoval zo žiadnych zištných osobných dôvodov. Nikdy som nebažil po žiadnej ľahko získanej politickej funkcii či nejakom teplom fleku v štátnej správe. Vstupoval som ako mladý človek, ničím nepošpinený nadšenec, možno idealista, ktorý úprimne veril ideám OĽaNO, že zvedie bez ROZDIELU boj proti korupcii, klientelizmu a organizovanému zločinu, ktorý vyciciava celé Slovensko. Tieto hodnoty v mojich očiach vtedy jasne presadzovali osobnosti Matovič, Remišová, Grendel, Naď, Heger a náš poslanec NR SR za Zemplín Miro Sopko, ktorému som mal v minulom volebnom období česť byť asistentom. Bol som hrdým reprezentantom hnutia aj v časoch, keď to nebolo populárne, v časoch, kedy malo hnutie 5%tnú podporu, v časoch, kedy Smer a jeho mašinéria bola na vrchole svojich síl. Verejne som vždy hájil farby hnutia, nechal na seba ako jeho reprezentant a volený zástupca v regióne podávať desiatky trestných oznámení, nechal na seba doslova pľuť na uliciach, keď som v jeho mene zbieral po Zemplíne petíciu proti Kaliňákovi a pod. Bojoval som, keď nám, ale aj celému Slovensku už nikto neveril. Pri tom všetkom som si vždy uvedomoval svoje postavenie, nelietal som nikdy v oblakoch, vedel som, že moje miesto je v regióne a aj keď som bol na kandidátke do NR SR, tak vždy skôr ako symbolický reprezentant hnutia. Vždy som to prirovnával k športovým tímom, kde jednoducho každý plní určitú úlohu, aby uspel celý kolektív, nie každý môže strieľať góly, nie každý je v základnej zostave, ale uspieť môžete len ak zaberú všetci, aj tí, ktorí odvádzajú často neviditeľnú čiernu robotu. Tento list spolu s oznámením o mojom ukončení členstva vám zasielam preto, že som stratil to najpodstatnejšie, čo ma s hnutím spájalo a tým je presvedčenie, že hájim správnu vec.

Zlom paradoxne nastal po vyhratých voľbách keď sa do vrcholnej pozície na najdôležitejšom rezorte v boji proti korupcii dostala neprijateľná osoba pre celý Zemplín, pani Bilecová. Nominácia tejto osoby spustila sled udalostí, ktorý by som prirovnal k marazmu aký nastal po eufórii v Novembri 89. Všetci chceli túžobne zmenu toho zhnitého starého systému a vďaka Bohu za ňu aj napriek všetkému, no prišiel Mečiar a čudesné 90te roky. Paralelu na Zemplíne cítiť aj dnes. Takmer všetci sme šťastní, že tá mafiánska éra Smeru skončila, ale stačí to? Naozaj skončila? Nezostali niektoré praktiky zaužívané aj naďalej? Na celom Zemplíne je cítiť jasný odkaz závadových osôb, že tu sa nič nemení! Tie osoby nás chcú presvedčiť, že Bratislava odmieta uveriť v existenciu chobotnice žijúcej na Zemplíne, ktorá prežila všetky doterajšie vlády. Verejne sa pýtam pána ministra vnútra Romana Mikulca: V akej pozícii momentálne pracuje pani Bilecová, dnes už Vaľková, ktorá ako komplic agenta Kyselicu a za tichej podpory poslanca Potockého zasadla na tretí najvyšší trón na rezorte, ktorý mal byť výkladnou skriňou boja s korupciou. Zasadla tam osoba, ktorá ako vedúca odboru daňovej kontroly na Daňovom úrade v Michalovciach udržiavala vzťahy a komunikovala so Zemplínskym Donom Corleonem Piptom o jeho šklbaní štátu na DPH, čím ste zničili aj posledné ilúzie mnohých ľudí na Zemplíne v nejakú zmenu. OĽaNO je hluché a slepé voči rakovine, ktorá v našom vnútri rastie a snaží sa metastázovať na celý Zemplín. Osobne som volal na úrad vlády, zaslal som maily, písal smsky a snažil sa vnútorne zachrániť OĽaNO. No reakcia na jej odvolanie prišla, až po obrovskom mediálnom vzopretí mňa a regionálnych aktivistov voči tejto osobe. Chlapec, ktorý úprimne veril, že OĽaNO to s bojom proti korupcii myslí naozaj úprimne sa stal zo dňa na deň zradcom, ktorý ma neukojené ambície. Čelil som osobným vyhrážkam, anonymom, obťažovali moju manželku a vrchol všetkého bol, keď ste mňa a aj ďalších kolegov nechali celé dni sledovať NAKOU, keď sme pripravovali reportáž s Andrejom Bánom! 2 roky po sledovaní a vražde Jána Kuciaka ste nechali sledovať vlastného člena a špičkového novinára pri jeho práci na Zemplíne. Ohovárali ste ma takým spôsobom, akým si to nedovolila ani strana Smer, keď mala neobmedzenú moc a mnohým sa zdalo, že tu bude naveky! Dokonalou iróniou je, že vyšetrovať túto nezákonnú sledovaciu činnosť má orgán, ktorý spadá priamo pod ministra vnútra, ktorý o tom celom veľmi dobre vedel! Tak sa teda pýtam sám seba, je toto tá zmena za ktorú bojovalo na námestiach celé Slovensko? Sledovanie novinárov, aktivistov a vlastných členov? Ak by ste toľko času čo mne venovali Zemplínskej mafii, už časť z nich mohla sedieť vo vyšetrovacej väzbe!

V Michalovciach desaťročie bolo nepredstaviteľné, aby tu niekedy uspel niekto mimo strany Smer. Neexistovala tu opozícia, proste nič. Trvalo nám to mnoho rokov, kým sme vôbec dokázali naštrbiť ich hegemóniu a poraziť ich v krajských voľbách a zosadiť jasného favorita Rašiho. Vo voľbách do NR SR v meste priam senzačne zvíťazilo OĽaNO a to sme tu na okres boli hŕstka ľudí z hnutia. No extrémne ťažké roky budovania niečoho v regióne ste dokázali zničiť za pár mesiacov s stačila na to doslova jedna Anča. Okrem kauzy Bilecovej sú tu však aj ďalšie obrovské prešľapy a preto sa verejne pýtam, a o mám hájiť rozhodnutia hnutia držať na čele SPF osobu, ktorá osobne podpísala grófke Roškovej nájomné zmluvy na pôdu na 25 rokov a má prepojenie aj na pána Šuchtu? Ako mám hájiť skrz na skrz skorumpovanú hranicu, ktorá živí skorumpovaný štátny aparát a tajné služby na vrcholových pozíciách podľa samotných policajtov, colníkov a pašerákov aj dnes? Ako mám hájiť tajné návštevy ministra vnútra a chatovačky na Šírave s Ančou Bilecovou a jej kolegami z kriminálneho úradu finančnej správy? Ako mám vysvetliť ľuďom osobné návštevy miestneho poslanca na Slovenskom vodohospodárskom podniku s papierikom a menným zoznamom ľudí, ktorých tam potrebuje dostať? Ako mám na kraji vysvetliť kšefty na rómskych deťoch na súkromnej škole v Trebišove, ktoré sa týkajú nášho poslanca? Bohužiaľ to nie sú jediné neprijateľnosti, ktoré nedokážem obhájiť pred samým sebou, pred nielen našimi voličmi, či pred partnermi z koaličných, ale aj mimoparlamentných strán, ktorí tvoria slušnú a charakternú alternatívu voči tomu, čo tu v politike roky bolo a stále je.

Napriek všetkému viem, že v hnutí je množstvo čestných a odborne zdatných ľudí, ktorým nesmierne držím palce, aby dokázali nájsť odvahu a presvietili svojim prínosom ten tieň pochybností a krivých úmyslov, ktoré v hnutí jasne badať. Moje miesto je na Zemplíne. Moje srdce v Michalovciach. Sľubujem, že budem aj naďalej verejne bojovať za očistu Zemplína od korupcie a klientelizmu. Som pevne presvedčený, že Zemplín je rovnakou časťou Slovenska, kde platia rovnaké zákony, práva a povinnosti pre každého! Budem aj naďalej vždy a jasne verejne poukazovať na všetky prešľapy všetkých politických strán, ktoré namiesto hospodárskeho rozvoja, na ktorý dostali mandát, si zo Zemplína vytvárajú podhubie na svoje vlastné obohacovanie.

Odchádzam ako slobodný človek, ktorý nepodľahol ponukám z najbližšieho okolia byť ticho. Táto skúsenosť, ktorá mala zlomiť mňa a následne aj celý občiansky aktivizmus na Zemplíne nás všetkých urobila omnoho silnejšími než sme si to ešte donedávna dokázali predstaviť. Aj za túto skúsenosť Vám ďakujem. Pevne verím, že zdravé jadro hnutia OĽaNO sa v ťažkých časoch vládnutia a potrebách naštartovania Slovenska rozhodne správne.

Ďakujem za všetko pozitívne a aj keď odchádzam z hnutia OĽaNO navždy ostanem obyčajným človekom.

S úctou

Mgr. Milan Kaplan

Teraz najčítanejšie