Z domáceho laboratória až do InoBat Auto na Slovensku

Ako sa stal z mladého vedátora zanietený chemik, prečo sa oplatí pracovať na Slovensku a ako InoBat Auto napĺňa môj „baterkový“ sen?
Kozmonaut, smetiar, učiteľ, lekár, veterinár či superstar. Práve to sú najčastejšie odpovede detí na otázku, čím by chceli byť, keď vyrastú. Aká je však realita o pár rokov a koľkým ľuďom sa detský profesijný sen naozaj splní? A čo je vlastne dôvodom toho, že neskôr v dospelosti je realita úplne iná?
Pravdou je, že keď o svojej budúcej kariére premýšľa dieťa, zo širokého spektra rôznych profesií si väčšinou vyberá podľa úplne iných kritérií, aké by volilo v dospelosti. A práve to je podľa mňa jeden z hlavných dôvodov, prečo si ľudia neskôr za týmito snami nejdú a začnú sa venovať niečomu úplne inému. Napríklad, z vysnívaného kozmonauta sa po čase stane právnik, zo smetiara sa v dospelosti vykľuje majiteľ prosperujúcej firmy či sen učiteľa sa v realite zmení na pozíciu účtovníka. Osud píše rôzne príbehy, no na detských snoch je najkrajšie práve to, že ich nebrzdí realita, na ktorú práve v spomínanej dospelosti vo väčšine prípadov narazíme. Výnimka však potvrdzuje pravidlo a niekedy je detská túžba až tak silná, že človek už v mladosti robí všetko preto, aby svoj sen naplnil. Nesmierne ma teší, že medzi tieto výnimky patrím aj ja a môj sen sa aj vďaka InoBat Auto do bodky splnil.
AKO SA STAL Z MLADÉHO VEDÁTORA ZANIETENÝ CHEMIK
Dovolím si začať spomienkou na svoje štúdium na gymnáziu Botičská v Prahe. Písal sa rok 1992, kedy ma tu čakala moja prvá hodina chémie s pani profesorkou Říhovou. Práve tá u mňa naštartovala cestu, ktorá bola pre mňa „to pravé orechové“ a aj po 28 rokoch si pamätám úplne všetky pokusy, ktoré som na týchto hodinách mohol vidieť. Znie to síce možno trochu úsmevne, no práve táto úplne prvá hodina mi ukázala môj životný smer a uchvátila ma až natoľko, že v ten istý deň som si išiel kúpiť dokonca aj svoje úplne prvé laboratórne vybavenie. A moje domáce pokusy sa mohli naplno odštartovať! Roky ďalej plynuli, ja som si kráčal po svojej vytúženej ceste chemika a neustále som sa snažil profilovať v už konkrétnych oblastiach v rámci tohto odvetvia.
CIEĽ BOL JASNÝ: POVÝŠIŤ BATÉRIE DO ELEKTROMOBILOV NA EŠTE VYŠŠIU ÚROVEŇ
Poďme sa však z detských čias posunúť opäť o čosi k prítomnosti. Ako tak čas plynul, začal som sa detailne venovať oblasti, ktorá ma fascinovala úplne najviac. Preto sa už od roku 2004 zaoberám práve vývojom nových materiálov pre Li-ion batérie do elektromobilov. Začalo to na českej Akadémii vied, neskôr na Univerzite v Münstere a pokračovalo v mníchovskom BMW. Môj cieľ bol však na všetkých týchto miestach rovnaký: snaha nájsť úplne nové, alebo zlepšiť terajšie súčiastky týchto batérií do elektromobilov tak, aby boli nielen lepšie, ale aj bezpečnejšie, výkonnejšie a cenovo dostupnejšie. Ďalší, životný profesijný prelom nastal minulý rok.
CESTA SMERUJÚCA K NAPLNENIU „BATERKOVÉHO SNA“
Začnem už spomínaným profesijným prelomom, ktorý do môjho života prišiel nečakane v roku 2019. Práve vtedy som totiž zaznamenal vznik slovenskej spoločnosti InoBat Auto, ktorá mi, ako sa hovorí, ihneď padla do oka. Veľmi sa mi totiž zapáčila myšlienka výskumu, vývoja aj výroby batérií na rôzne použitie práve v srdci Európy, a teda na Slovensku. S odstupom času si dokonca myslím, že moje prepojenie s touto firmou bolo doslova osudové. V lete som totiž dostal ponuku podieľať sa na tomto vývoji, s ktorou som bez zaváhania súhlasil. Išlo predsa nielen o ďalší veľký posun v mojej kariére, ale aj možnosť vyvinúť svoju vlastnú batériu. Navyše, InoBat Auto nadviazala rozsiahlu spoluprácu s poprednou americkou firmou Wildcat Discovery Technologies, s ktorou som mal tú česť spolupracovať už v Mníchove. Hneď som vedel, že vďaka spolupráci týchto dvoch firiem si môžem byť už vopred istý, že pri práci na vývoji môjho „baterkového sna“ budem mať k dispozícii tie najlepšie materiály a komponenty, ktoré sú aktuálne na trhu. Navyše, v oveľa kratšom čase dokážeme nájsť najvhodnejšiu kombináciu pre budúcu výrobu prototypov aj ich masovú produkciu. A to je obrovská výhoda: čas je predsa kľúčovou veličinou, ktorá rozhodne o tom, akí úspešní budeme. Nemyslíte?
SLOVENSKÁ FIRMA INOBAT AUTO BUDE PRVÁ, A BYŤ PRVÝ JE VŽDY NÁROČNÉ
Myslím si, že práve teraz sme svedkami doteraz najväčšieho rozvoja výroby batérií v Európe. Vzniká tu hneď niekoľko nových firiem s európskym kapitálom a navyše, aj veľké ázijské firmy budujú a otvárajú svoje pobočky v Poľsku, Maďarsku, Nemecku či ďalších krajinách. Avšak úplne najväčším miľníkom je v mojich očiach práve InoBat Auto, keďže má nielen veľkú guráž, ale aj inovatívne cieľavedomé zmýšľanie, ktoré posunie vpred Slovensko, no zároveň aj elektromobilitu v rámci celého sveta. Práve spoločnosť InoBat Auto sa rozhodla na Slovensku postaviť svoje prvé výskumno-vývojové centrum a pilotnú linku na výrobu batérií šitých na mieru výrobcovi auta, čím sa stáva prvou takouto spoločnosťou na svete. A byť prvý je predsa vždy najťažšie. Som si však istý, že sa jej cieľ sa podarí naplniť a som rád, že môžem byť jej súčasťou.
INVESTÍCIE, KTORÉ PRITIAHNU POZORNOSŤ VEDECKÝCH TÍMOV ZO SLOVENSKA, ALE AJ ZO SVETA
Nadviažem plynule na veľmi podstatnú vec, bez ktorej by realizácia tak zložitého a veľkého projektu určite nebola možná. A tou vecou sú práve investície. Keďže v spoločnosti InoBat Auto sme sa rozhodli vyvíjať svoje vlastné batérie a prispôsobovať ich rôznym predstavám výrobcov áut, znamená to veľkú investíciu do vývoja. A som si stopercentne istý, že takáto investícia jednoznačne pritiahne pozornosť vedeckých tímov nielen zo Slovenska a okolitých krajín, ale aj priláka mladých ľudí na prácu v oblasti ich vývoja. Navyše, okrem už spomenutého, do tohto procesu pritiahne aj ďalšie inovatívne zmýšľajúce firmy, bez ktorých by bola výroba a vývoj takýchto batérií len veľmi ťažko realizovateľná. Otázku spoluprác by som však zaklincoval ešte jednou, veľmi dôležitou časťou. A tou sú práve spolupráce s vysokými školami a SAV. Ak chceme naštartovať takýto vývoj práve na Slovensku, takéto kooperácie prinesú výhody nielen našej spoločnosti, ale aj všetkým ďalším zúčastneným stranám.
Čo dodať na záver? Aj dnes, po 28 rokoch, som aj vďaka InoBat Auto skalopevne presvedčený, že venovať sa práve chémii a batériám do elektromobilov bolo to najlepšie životné rozhodnutie. Aj po tak dlhom čase je pre mňa toto odvetvie obrovskou vášňou. Zároveň, takto v závere by som rád vyzdvihol aj dôležitosť spolupráce vedy a výskumu, na ktorú netreba zabúdať. Práve vedci, chemici, fyzici či materiáloví odborníci môžu priniesť úplne nový pohľad na problémy, s ktorými sa boria práve Li-ion batérie. Nadväzujme kontakty a diskutujme aj s tými, ktorí majú na prvý pohľad s batériami málo spoločného a myslime vo vedeckom výskume nových materiálov aj na to, že budúca továreň od InoBat Auto bude potrebovať stovky kilogramov a ton týchto materiálov.
Na túto, ďalšiu etapu svojho života sa nesmierne teším a verím, že v InoBat Auto sa mi podarí naplniť svoje profesijné sny. Držme si palce!
Jakub Reiter,
Head of Science, InoBat Auto