Darujme deťom vzdelanie
Priznávam, nebaví ma vzdelávanie na diaľku. Ani práca s dobrovoľníkmi na diaľku. Ale negatívne komentáre na výzvy, ktorými sa snažíme podporovať vzdelávanie detí z chudobnejších krajín, ma hnevajú.
Vždy ma teší, keď sa mladí ľudia zapájajú do rôznych aktivít ako dobrovoľníci. Sama viem, koľko kamarátov a pekných zážitkov mám z čias, keď som sa počas víkendových stretnutí pripravovala na svoju prvú cestu do Kene. A chcela by som dopriať tieto zážitky aj ďalším mladým ľuďom.
Vzdelávacie víkendovky pre UNICEF Junior Ambasádorov sme museli tento rok zrušiť. Skončili sme pri Klube Junior Ambasádorov vo forme diskusií v online priestore. Aj tak som nadšená z toho, ako sa v piatok popoludní, po celom týždni online vyučovania, dokážu aktívne zapájať a sledovať rozprávanie a videá, ktorými sa im snažíme priblížiť humanitárnu pomoc. Majú môj obdiv.
Môj obdiv majú aj študenti Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, ktorí pod vedením Ing. Jakuba Berčíka, PhD. pripravili kampane pre UNICEF. Napriek tomu, že sami majú už takmer rok sťažené podmienky vzdelávania, rozhodli sa pomôcť deťom, ktoré nemajú ani dobrý prístup k internetu.
Len čo sme začali ich výzvu zdieľať na sociálnych sieťach UNICEF, hneď sa objavili negatívne komentáre. Lebo prečo by sme mali podporovať vzdelávanie iných, keď naše deti na Slovensku majú problém. Áno, chápem, je to frustrujúce. Pre každého. Pre naše deti, rodičov našich detí a tiež učiteľov. Napriek tomu, máme stále veľké šťastie.
Tento mesiac vydal UNICEF spolu s International Telecommunication Union správu o tom, koľko detí na svete má prístup k internetu. Čo myslíte, že zistili? Viac ako 2 miliardy detí a mladých ľudí do 25 rokov na svete nemá prístup k internetu doma.
Tí šťastní, ktorí internet doma majú, žijú prevažne v Európe a Centrálnej Ázii. Áno, aj rozdelenie internetu je nespravodlivé. Len 5 percent detí a mladých ľudí zo západnej a centrálnej Afriky a len 13% z Južnej Ázie, východnej Európy a Južnej Afriky majú internet doma v porovnaní s 59% detí z Európy a Strednej Ázie. Učia sa, ako sa dá. Zlyháva im nielen prístup k internetu, ale aj elektrika.
Aj preto si vážime podporu vzdelávania pre deti z iných krajín. UNICEF celosvetovo podporuje návrat detí do školy. Lebo veľa z nich prichádza nielen o možnosť vzdelania, ale aj o jediné jedlo denne, ktoré dostávali v škole. A pre mnohé z nich je vzdelanie jedinou možnosťou ako sa dostať zo začarovaného kruhu chudoby.
Ako dobrovoľníčka som učila pred 11 rokmi deti v Keni informatiku, prácu s internetom a víkendy trávila s deťmi v pomalých internetových kaviarňach, kde som im vytvárala emailové adresy a pomáhala registrovať sa na Facebooku. Dnes mi tie isté deti posielajú informácie o sebe. Tí šikovnejší vyštudovali vysoké školy a dokážu uživiť svoje rodiny. Aj keď COVID-19 zasiahol nielen ich, ale aj domácnosti učiteľov zo školy. Skrátka preto, že ak deti nechodia do školy, nie sú peniaze ani na platy pre učiteľov. Veľa krajín vo svete, najmä tých chudobných, totiž neposkytuje vzdelávanie zadarmo a za vzdelávanie sa platí. Z týchto poplatkov platia aj učiteľov.
Napriek tomu, vždy môžu byť pre nás inšpiráciou.
Tak prosím, aspoň takto pred Vianocami, nehejtujme. Pomáhajme. Kto ako môže.