Nostalgia Času ~ Čas Nostalgií

• O úkrytoch a o dialógoch (so sebou) v nich. •
V Bratislave – v Galérii Čin Čin na Podjavorinskej ulici číslo 4 – je
až do piatka 29. januára 2021
sprístupnená umelecká výstava
Rita Koszorús ~ schMERZraum 2.0

• Zverejňujem kurátorský text Rity Koszorús, ktorá vystavuje svoje diela – koláže – a sama je i kurátorkousvojej samostatnej výstavy:
‚Rok 2020 bol nepochybne nezvyčajný pre celý svet. Natočil nám zrkadlá a vzbudil alternatívne spôsoby vynaliezavosti nielen v oblasti umenia. V mojom prípade by sme mohli konštatovať, že to bol dôvod, pre ktorý som sa rozhodla kurátorovať vlastnú výstavu. V skutočnosti je za tým oveľa viac. Láka ma, že kurátor môže dopovedať, spoznávať, selektovať, tvoriť a hľadať nové súvislosti – či už medzi dielami jedného alebo viacerých tvorcov. Kurátorovanie vlastných diel je síce ťažšie, keďže chýba objektívnosť cudzieho človeka, ale v každom prípade je to legitímny experiment. Moje rozhodnutie bolo podmienené tým, že som počas tohto roka mala možnosť rozprávať sa viac sama so sebou. Tento rozhovor mi priniesol mnohé nové otázky a celkom isto aj mnohé nové odpovede na ne.

Čas je práve jednou z ústredných tém, ktoré analyzujem; áno, ešte stále. Čas, ktorý sa snažím zastaviť; Čas, nad ktorým sa nostalgicky rozplývam; Čas, ktorý je obČas veľkým nepriateľom, inokedy najlepším kamarátom. Momentálne ma najviac láka spracovanie témy Nostalgie, ktorá predstavuje jeden z mojich obľúbených pocitov. Zaujímajú ma otázky, či sa dá Nostalgiu kolektívne prežívať a či je možné nájsť symboly asociácií – primárne v abstraktnej formálnej rovine. Centrálny motív pre druhú verziu výstavy schMERZraum preto nachádzam v náznakoch bunkru. Skrýša ako symbolické miesto ukrytia sa pred svetom a pred nebezpečenstvom, kde sa rozprávame len sami so sebou, kde myslíme ako chceme a na to, na čo len chceme.


Koláž tentoraz viac expanduje do priestorových objektov, z ktorých som vybudovala jednu organickú stavbu. Základný princíp techniky koláže je ‚lepenie,‘ ktoré prináša rovnováhu náhody a vedomého spájania zvolených prvkov. Signifikantným sa tak stáva ‚čaro momentu,‘ keďže z nekonečného počtu možností prepojenia som teraz a tu zvolila len jednu. Selekcia opracovaných alebo aj surových materiálov, ktoré tvoria stavebné prvky bunkru, apeluje na fenomén ‚možnosti výberu,‘ s ktorým sa v dnešnej dobe stretávame na dennej báze v rôznych oblastiach našich životov. Charakter mojich stavebných prvkov môže pripomínať arte poveru, ktorá v súčasnom kontexte ponúka novú výzvu udržateľnosti v tvorbe. Síce názov schMERZ – v kombinácii bild, raum, rot, video a podobne reaguje na ideu Kurta Schwittersa vytvoriť vlastné dada, ale na tejto výstave pribúda aj nový odkaz na predstaviteľa hnutia arte povera Maria Merza.‘

• Rita Koszorús (1989) študovala grafiku a maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Maďarskej univerzite výtvarných umení v Budapešti. V Budapešti absolvovala v roku 2016 aj rezidenčný pobyt v štúdiu FKSE, v rokoch 2018 a 2019 absolvovala rezidenčný pobyt v IAM v Berlíne. Bola trikrát finalistkou súťaže VÚB Maľba roka (2015, 2019, 2020). Vo svojej tvorbe sa popri maľbe venuje aj jej presahom do iných médií, akým je napríklad akčné umenie či video. Žije a tvorí v Bratislave. •
• Súvisiaci článok: Zliepanie Času s Nostalgiou (SME blog) — link. •
• Rita Koszorús – oficiálna webstránka — link. •
• Galária Čin Čin Bratislava – oficiálna webstránka — link. •
• zdroje textu a fotografií: •
• PR agentúra bARSdobrýchýr a archív autora — link. •