Denník N

Dve YouTube videá o svetle, ktoré môžu zmeniť váš (karanténny) život

Svetlo a tma sa zdanlivo dejú na pozadí „dôležitejších“ udalostí. Popri hrdinoch a antihrdinoch prvej línie sme tu aj my, „bežní ľudia“. Sociálne siete sa hmýria odporúčaniami, ako to v súčasnosti treba vydržať a #ostaťdoma. Prežiť pandémiu COVID 19 nemusí znamenať len „nejako to doklepať“, skúste si napríklad pozrieť tieto videá, niečo sa dozvedieť a možno aspoň niečo zmeniť.

Zúri pandémia, hovorím si, že netreba zavadzať zdravotníkom, zbytočne sa vystavovať rizikovým situáciám a vydržať chvíľu sedieť doma, veď čo na tom môže byť také komplikované… Rozbitie a opätovné hľadanie denného rytmu však môže rozhodne predstavovať zásadnú komplikáciu a dlhodobo spôsobiť veľké škody. Najprv prišla eufória z možnosti vyvaľovať sa celý deň po byte v pyžame a absolvovať pracovné telefonáty z gauča. Rozbitie rytmu, vystavovanie sa zlému typu osvetlenia počas dňa a noci však môže viesť k celému radu psycho-fyzických komplikácií…

Pri ďalšom pátraní po informáciách sa dozvieme, že „komplikovať“ denné rytmy začal vlastne Edison s vynálezom žiarovky. Väčšina živých organizmov má 24 hodinový cirkadiánny rytmus, ktorý je založený vyslovene na striedaní tmy a svetla. Po Edisonovi už nemusíme riešiť, či stihneme dokončiť prácu do západu slnka. Dnes nemusíme riešiť ani to, či niečo pôjde v telke. Modré svetlo bliká z displejov smartfónov v podstate neustále. Po zhliadnutí tejto prednášky pribudla na onen smartfón i appka luxomeru.

Pri meraní hodnoty luxov v exteriéri a interiéri počas dňa boli zistené dramatické rozdiely. K zdravšiemu spánku ľudí i zdravým cyklom ostatných živých organizmov prispieva jednak nočná tma a tiež denné vystavovanie sa rozumnému množstvu slnečného jasu. V noci veľa svietime a cez deň sedíme v nedostatočne vysvietených interiéroch. Vážne odporúčam skúsiť si počas svojho dňa pomerať okolitú hladinu luxov. Aj pri zamračenej oblohe a pri subjektívnom pocite, že v byte je svetlo, vás údaje šokujú.

Aj počas najtvrdšej karantény sa dá aktívne premýšľať nad svetelnými podmienkami a vykonávať maximum aktivít v exteriéri počas denného svetla.

Rovnováha, harmónia rôznych štádií prírodných javov je vychyľovaná viacerými nebezpečnými smermi. V mestách sa rozmohol svetelný smog. Riešenie neprichádza ľahko a nie je univerzálne aplikovateľné. Na zdravý život a fungovanie potrebujeme poznať a dodržiavať celý rad princípov v správnom kontexte. Asi by bolo utópiou zakázať LED osvetlenie, nedá sa tiež odsťahovať do Polonín. Nedá sa vrátiť do preindustriálnej doby, dá sa s postindustriálnymi nástrojmi zaobchádzať rozumnejšie.

Svetelný smog je seriózny ekologický problém súčasnej doby. A pritom je to jedno zo znečistení prírody, ktoré sa dá pomerne jednoducho eliminovať, treba len chcieť. Je známe, že narušené svetelné rytmy spôsobujú ťažkosti so spánkom, stratu rovnováhy pri tvorbe hormónu melatonín. Na spánkovú depriváciu sa viaže celý rad civilizačných chorôb od depresií po vysoký tlak. Viac vysvetlia slovenskí vedci vo filme Mateja Poka:

Pre svetelný smog nevidieť oblohu a hviezdy – nevidno nad svoje horizonty, metaforicky, ani doslovne. Mnohé druhy chrobákov si už nedovidia na cestu, pretože prirodzene svoju činnosť orientovali podľa odrazu mliečnej dráhy. Tú je ale vidno len pri zachovaní prirodzenej tmy v prírode. Keď nastane vychýlenie z rovnováhy života hmyzu, naruší sa tým celý ekosystém – opeľovania, výživa zvierat i ľudí…

Takže zostaňte zdraví a v noci zhasnite!

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy