Denník N

Očkovanie proti hlúposti a vplyvom „močiara“, kde „korene“ hnijú

Môj prístup k tomuto písaniu je taký, aký podľa mňa má byť. Blogovanie má podľa mňa odrážať autenticitu človeka, úprimnosť, názory, fakty. To je to cenné. Nemusí to ničiť ani priateľstvá, ani to nemusí byť dôvod na „dávanie nálepiek“ mazanie kontaktu z mobilov, „mlčanie“…Práve naopak… Nemá podľa mňa blogovanie prvotnú úlohu ovplyvňovať. A ani nemusí u autora napĺňať ambície a dávať prehnané očakávania. I keď možno trend je iný. I toto tu. Už titulok je určite pod týmto momentálnym vplyvom nálady a stavu poznania a povedomia. Pozeral som smutné tlačové konferenie opozície k tomu, čo sa to deje – pri zavádzaní spravodlivosti v SR… Kedy stačí byť deštruktívny, keď stačí na niekoho niečo povedať a ostatní spustia mašinériu, lebo môžu. A ďalší chodia do práce, splácajú hypotéky, majú svoje starosti, …zatiaľ „pešek“ nebuchol ich, keď išiel okolo… A podarilo sa mi dopozerať i film Mlčanie (film M. Scorseseho), kde popisujú sugestívny príbeh misionára v Japonsku, ktorý „narazil“ na ich kultúru, tradície, zvyky…nazvali to tam močiarom, ktorý tvorí podstatu Japonska a myslím, že taký substrát je v každej spoločnosti. Úloha vzdelania, výchovy, spôsobilosti normálne žiť v podmienkach, ktoré si občan vo vyspelej krajine – ktorú tvorí činmi, postojmi i verejnou mienkou – je teda v tom, aby mal o tom povedomie. Tak tieto štruktúry, vplyvy, siete…popísal už filozof M. Foucault (Dejiny šialenstva, moci, trestov, …výchovy a ovplyvňovania…).

Našiel som nedávno v spomienkach na sociálnej sieti svoj status z roku 2016, kde vravím, že by sa malo očkovať proti hlúposti.

Celkom ma to zaujalo, keďže teraz je práve očkovanie téma číslo jedna.

(Tu si samozrejme občan, čitateľ, možno pod vplyvom výchovy, o ktorej stále hovorím  (deštruktívne riešenie konfliktov a možná spôsobilosť mať silu a viesť normálny život), povie si, že sa to týka mňa :-).)

Ale i tak téma tohto „substrátu“, z ktorého niečo vyrastá, vzájomne sa ovplyvňuje…je hodná premýšľania….

Tiež je občas i názor, že riziká šírenia chorôb (i hoaxov, hlúposti…) rieši starostlivosť o hygienu (i psychohygienu), imunita, pravidelný pohyb, dobrá strava (vyvážená, pestrá…bez zbytočných farbív, konzervantov…čerstvá…ktorá neprecestuje zbytočne celý svet, a rastie za rohom (napr. kapusta, jablko, ríbezle…hrozno…).

A robil som pred rokmi akciu k storočnici Petržalky, vývoja demokracie od konca prvej svetovej vojny, kedy bol podľa mňa veľký kultúrny skok – a stále je tento skok vo vývoji spoločnosti i málo doceňovaný …

Boli tam deti skoro zo všetkých základných škôl a nejak som si predstavoval, že oceníme to, že je tu roky mier, že sme vyspelá spoločnosť, že si môžeme dať otázku, čo všetko sa zmenilo…za tých sto rokov (1918 – 2018).

A teda narazil som na ten „substrát“, možno ho nazvať i „močiar“ ako v tom filme Mlčanie (TV JOJ Cinema) a po rokoch kontaktu s inštitúciou (školstvo), kedy vlastne nebola ochota po akcií sa stretnúť, stavať na tom pozitívnom a riešiť tým, že sa to pomenuje i to negatívne, to, čo sa dá zmeniť v tom procese – keď sa chce…som si uvedomil, že sa až tak veľa toho nezmenilo (žiaľ). Dokonca som si povedal, že je dobré, že nám nejaká tak strašná vojna, nehrozí dnes…

A teda dnes sa žiaľ i v médiách šíri vďaka masovosti názor a i terminológia, že ide tu zas o vojnu, vraví sa o prvej línií, chodí minister práce, športu a sociálnych vecí na tlačovky v maskáčoch (hej, je to surreálne ale ako viete, stalo sa to tu reálne…).

A ja teda vidím viaceré paralely. Ak by neboli, asi by nebolo možné mať ani takúto „najlepšiu“ vládu, ktorá robí reformu spravodlivosti, zdravotníctva, školstva….a ktorá vychováva národ vlastne už tým, že nereaguje na fakty, argumenty, nesnaží sa ich vyvrátiť, diskutovať, skôr si maximálne zoberie do hľadáčika autora kritiky a obviní a spraví mediálny útok (jeden z bodov deštruktívneho riešenia konfliktov ako ho popisuje teória (o ktorej by sa podľa mňa malo učiť v školách (a dávať tak v rámci celoživotného vzdelávania tú lepšiu spôsobilosť v budúcnosti zvládať život, kvalitu života udržovať, zvyšovať…))).

Možno vedia daní aktéri, že stačí takto obviniť a že to prehrmí, že verejná mienka je slabá, nerieši sa v kontexte.  A tak slovo či praktika „obvinenia“ je tu kľúčová realita.

Žiaľ.

Hlúposť národa je asi tá, že stačí niečo takto začať. Stačí niečo pošepkať  (obviniť) niekomu a šíriť taký jed (spomeňme si na „obraz“ chorého kráľa tuším krajiny Gondor v druhej časti Pán prsteňov, ako to tam prebiehalo a aké to malo následky…nech som trochu populárny…).

A tu je vlastne vysvetlenie tej časti nadpisu, kde sa vraví o očkovaní proti hlúposti.

 

Spustí sa slovom, ktoré je mocné, mašinéria inštitúcií, ktoré platí občan. Ktoré občan nemá čas sledovať, vyhodnocovať a pýtať si ako nositeľ moci, tú moc i späť, aby ten proces mohol i ovplyvniť…Aby tu mohla byť tá spravodlivosť.

Čo je spravodlivosť – to by mali učiť školy. Je tu predsa tradícia Európy, k jen sa hlásime. Vychádza z antiky, z filozofie Aristotela, Platóna, o prekonávaní „slabosti“, neresti, povrchnosti, kedy cez cnosť, cez dušu a jej starostlivosť prenikáme k dobru, prekonávajúc nedostatky …zlo… To sa predsa prenieslo do kresťanstva. Základné ponímanie človeka, že je dobrý, má dôstojnosť, je hodný lásky a súcitu…v procese žitia sa rieši dobro v spoločnosti i inde…

A teda my žiaľ veríme – vďaka školstvu, či tomu substrátu, i inštitúciám, i mocným, vravíme si: do toho sa nemiešajme…A na námestia ideme len, keď to je dobre zorganizované, keď je jasné, že vyhráme…keď už je verejná mienka…načo názor, keď všetko je relatívne…konzumujeme to, čo väčšina…budujeme zisky …a sanujeme (spoločne) straty…

A teda, ak mne paradoxne inštitúcia (školstvo) oficiálne vyčítalo, že som na akcii propagoval výživové doplnky na imunitu (presne išlo o schválené a voľne dostupná doplnky z lekárni, dar sponzora, také s vitamínom C a s extraktom prírodnej látky (také s patentovanou zložkou, ktorá je vo svete jedinečná a možno to by sa malo masívne zabezpečiť pre každého občana  (i s vitamínom D …a napr. s draslíkom (na úkor míňania prostriedkov na hlúposti (spolu so stavaním funkčného zdravotníctva a oceňovania ľudských výkonov)). Ak stačila táto zámienka (obvinenie, bez možnosti reálne sa brániť), možno len preto, aby mali pokoj od ďalšej možnej agendy …a mimoškolské aktivity mali v tomto prípade z krku…tak sa vôbec nečudujem, že prešlo pár rokov a toto celé sa tu opakuje vo veľkom. Dávanie cukríkov, pozlátka…to je asi ok…a dávanie skutočného a účinného…to sa ťažko vysvetľuje…zvlášť, keď predtým je už pocit slasti a spokojnosti uspokojený pozlátkom a cukríkom…a demokracia nie je o rešpektovaní ale údajne rozhoduje predsa už samotná väčšina…masa…pivo, predvolebný guláš a deťom cukríky (volebné sľuby, program …gestá a slogany, v diskusii floskuly …a aroganciu, drzosť, cynizmus okorenenú sarkazmom u novinároch a moderátoroch…).

Podľa všetkého empatia, chápanie ľudských práv, príčin a rôznych faktorov, ktoré ovplyvňujú rôzne riziká  (i riziko zhoršovania sa dosahovania spravodlivosti, práva, právneho štátu…) je teda ovplyvnená práve neschopnosťou dosahovať konštruktívne riešenie sporov, problémov, ..inteligentne a „nežne“-

Veď práve toto bola pred rokmi asi hlavná charakteristika tejto časti Európy, vyspelosť v tom reálnom…neviem ,čo sa zmenilo. Možno nerovnosti, nedostatky v dostupnosti základných zdrojov na život (i zdrojov vzdelania pre všetkých (i marginalizované či chudobné vrstvy obyvateľov, rodín…).

Táto vláda, minimálne ministerka spravodlivosti SR by mala odísť. Minimálne i novinári by si mohli viac naštudovať procesy, ako to chodí v rôznych inštitúciách. Mali by mať podľa mňa i prax v pôsobení vo funkcií štátneho zamestnanca, možno práve v tzv. silovom rezorte.

…to je môj pohľad.

Rozhodne by si mali viac uvedomiť nielen nezávislosť ale i zodpovednosť za každé slovo. Preverovať fakty a stavať na faktoch, na logike, na prirodzenom ….nech to nemá „závan“ umeleckých obrazov z diel Tolkiena, …z Gondoru…

Len k tej našej akcii, pozitívum bolo, že sa natočil krátky film, zachytila sa časť miesta, kde tieto deti reálne žijú. Podarilo sa spojiť viacero detí z rôznych škôl. Nápady, že by si vymenili vizitky, boli v kontakte, možno i cez sociálne siete, či cez vlastný spoločný časopis. Že tá akcia mohla byť len prvý krok…to všetko nikoho nezaujímalo ani pred akciou a ani po akcií. Obvinenie z rozdávania prostriedkov na imunitu je práve dnes, po dvoch rokoch až smutné…Dnes je už fakt, ktorý sa nespochybňuje, že sme ako spoločnosť nepripravený na riešenie rôznych „nových“ situácií.

ÁNO, je predsa ľahšie kontrolovať, hodnotiť, skúšať niečo, čo je dokázané, niečo v archíve poznatkov. To dáva moc. Netreba sa o ňu deliť s inými, ak to nie je vyhodnotené ako nutné.

TAk to žiaľ je nielen v školstve, kde napriek všetkému, že sa vraví o finančnej podvýžive, niekto má reálnu moc. Má príspevky ako príspevková organizácia a má tam svoj „materiál“, s ktorým reálne pracuje…

TAk to je i v inde. Motivácia, že niekto nekoná nielen pr znalosť samotného zákona, pre ktorý bola tá inštitúcia zriadená, ale koná i v rámci „negatívnej“ motivácie, možnosti ovplyvniť nezaplatených, či práve takto reálne „stimulovaných“ podriadených…to tu je…ťažko sa to dokazuje.

Viď včerajší film z väzenského prostredia, ktorý uviedla naša RTVS. inštitúcia tiež príspevková, kontrolovaná…stimulovaná…

Ako pred cca 300 rokmi v Japonsku, tak i tu sme si žaš nejak zvykli na mlčanie…

Občianske združenie sa ozve…a mlčanie…:-)

Ozve sa občan…a mlčanie…či obvinenie…:-)

Teda kultúra, zisti, kto má moc. drž hubu a kop…(kop si vlastný „hrob“ (veď to nie je život)).

Teraz najčítanejšie