Greenwashing 1 – Čo to je a prečo sa pred ním treba mať na pozore
„Za každú zakúpenú 1,5 litrovú plastovú fľašu minerálnej vody venujeme 1 cent na výsadbu stromčekov“
Znie Vám tento slogan povedome? Ak áno, tak gratulujem, lebo ste sa stretli s greenwashingom.
A ak aj nie, tak je veľmi pravdepodobné, že sa tak stalo pri inej príležitosti.
A čože to ten greenwashing vlastne je? V skratke ide o prax, keď organizácia seba a svoje produkty prezentuje ako prudko ekologické, pričom tomu tak vôbec nie je. Pod greenwashingu tiež spadá prijatie banálneho opatrenia, ktoré je reklamou a PR nafúknuté a prezentované ako naša zelená spása. Jednoducho také opíjanie zeleným rožkom.
V dnešnom konzumnom svete si ustavičný boj o zákazníka žiada, aby nás firmy neustále bombardovali informáciami o skvelých vlastnostiach ich produktov. A keďže si firmy uvedomujú, že sa ekológia stala “in” a je v kurze, našťastie a bohužiaľ, lákajú svojich zákazníkov okrem iného aj na ekologické aspekty ich výrobkov.
Prečo som použil v poslednej vete zároveň “našťastie” a zároveň “bohužiaľ”? Našťastie preto, lebo sa ekológia konečne prestáva vnímať ako nejaká bočná, nedôležitá a otravná téma pre intelektuálov a pomaly sa začína predierať do mainstreamového diskurzu a čoraz častejšie sa jej venujú aj veľké médiá.
No a bohužiaľ preto, že ako to už väčšinou chodí, čím sa určitá vec stáva masovejšou, tým viac stráca na kvalite. A zároveň platí, že pokiaľ sa niekto nevenuje ekológii z vnútornej pohnútky, ale naopak, z tej vonkajšej (teda lebo je to “cool”), môže ho tento trend skôr omrzieť a tiež je náchylnejší na rôzne klamstvá a lživé politiky firiem.
Tie, ako som písal, veľmi dobre pochopili, že ekológia v súčasnosti predáva a tak môžeme vidieť ako sa najznečisťujúcejšie firmy stavajú do role ekologického spasiteľa.
V nasledujúcich blogov na tému greenwashing by som Vám chcel bližšie popísať takéto praktiky, aby ste vedeli, pred čím sa mať na pozore. Budem pritom vychádzať okrem iného z informácii uvedených vo vynikajúcej knihe Zelené klamstvo od Kathrin Hartmannovej a popisovať reálne praktiky firiem a organizácii z nášho okolia.
Zároveň budem písať o opatreniach, ktoré podľa mňa majú zmysel a reálny dopad na ochranu životného prostredia. Niektoré budete možno považovať za kontroverzné, prípadne až „za čiarou“, no vedzte, že už bohužiaľ nie je čas na prikrášľovanie vecí a potrebujeme ich pomenovať tak, ako naozaj sú, aby sme to celé úspešne zvládli.
A prečo to vlastne robím? Rozhodne tu nechcem mudrovať a stavať sa do role “nadčloveka”, ktorý robí všetko správne a ostatným bude hovoriť, ako to majú robiť.
Klimatická zmena je však najväčšou výzvou, ktorej ľudstvo doteraz čelilo a môžeme ju zvládnuť iba spoločným úsilím. Nakoľko máme málo času, musíme ho využiť čo najefektívnejšie a venovať sa iba takým opatreniam, ktoré budú mať čo najväčší a najpozitívnejší dopad.
Greenwashing však robí to, že odvádza našu pozornosť od skutočných zmien a namiesto toho prezentuje častokrát banality. Obzvlášť je to škoda z dôvodu, že ľudia, ktorým záleží na životnom prostredí, no nevedia tieto zavádzajúce praktiky odhaliť, konajú s dobrým úmyslom, no s nulovým efektom.
Tak teda pestré a podnetné budúce čítanie želám.
Michal Kutlík
OZ Pestrec