Denník N

Ako ľudí naučiť, aby chodili na kultúru a umenie?

Organizovala som už rôzne podujatia, ale až tento rok sa podieľam na jednom, ktoré je zamerané len na kultúru. A tak až tento rok na vlastnej koži zisťujem, aké to majú ľudia snažiaci sa o tvorbu a podporu kultúry na Slovensku ťažké.

Smutný osud kontajnerov na Šafku, zrušené podujatia Dni tanca v Banskej Bystrici a literárny festival Letná Medzihmla v Lučenci ukazujú, že nie všade úradníci a politici chápu, akú majú kultúra a umenie dôležitú úlohu v spoločnosti. Čiastočne je to zrejme tým, že výsledok vplyvu kultúry a umenia na myslenie, vnímanie a správanie človeka sa prejavuje až v dlhodobejšom horizonte, a to je pre štvorročné volebné obdobia nezaujímavé. Čiastočne je to aj tým, že títo ľudia sú sami „nekultúrni“.

Keď som sa rozhodla vypomôcť s organizáciou Slnečného festivalu, bolo mi jasné, že získavanie financií pre festival nebude jednoduché. Predsa len, nie je to Senecké leto, ktorého návštevnosť je okolo 30-tisíc ľudí. Preto pozitívne prekvapilo viacero inštitúcií, najmä samotné mesto Senec. V Senci a okolí žije množstvo mladých rodín s deťmi a práve u detí je dôležité podchytiť vzťah ku kultúre a umeniu. Áno, aj detské ihriská sú dôležité, ale rovnako dôležité je, aby mali možnosť ísť do divadla, do múzea, knižnice či na koncert.

Pred pár rokmi som sa presťahovala z Bratislavy do Senca, ale na kultúrne podujatia som naďalej chodila do Bratislavy. S narodením prvého dieťaťa sa to však zmenilo. Už sa mi nechcelo vláčiť do Bratislavy, a tak som sa začala obzerať, či sa deje aj niečo v Senci. Na moje prekvapenie sa v ňom dialo veľmi veľa.

Každý mesiac divadelné predstavenia pre deti i dospelých, koncerty, výstavy, prednášky. Žasla som, že také malé mesto má tak veľa podujatí. Onedlho som zistila, že v tom majú prsty ľudia z Mestského kultúrneho strediska, ale aj mimo neho. Majú nadšenie, ale aj podporu od mesta. Začali napríklad cyklus kvalitných komornejších umeleckých podujatí Umenie občanom. Chodí na ne pomenej ľudí, podujatia sú dotované, ale postupne sa počet návštevníkov zvyšuje. Ľudia sa učia chodiť na kultúru a umenie, funguje to.

Debaty okolo kultúry sú nekonečné a nemajú jednoznačný výsledok. Má si kultúra na seba zarábať, alebo má byť dotovaná? Možno vystúpenie Michala Davida na otvorení trnavského štadióna považovať za súčasť kultúry? Ak áno, je to dobrá či zlá kultúra a umenie? A možno vôbec deliť kultúru a umenie na dobré a zlé. V konečnom dôsledku je to na rozhodnutí každého človeka, ale o jednom som presvedčená. Ak ľuďom nebudú kultúra a umenie neustále ponúkané, cestu k nim si nájde menej ľudí a oveľa ťažšie. Takže ak chceme ľudí naučiť na kultúru a umenie chodiť, treba im ju, takpovediac, rovno pod nos servírovať.

Kultúrnych podujatí a umenia je na Slovensku veľa. Potrebujú však viac podpory od ľudí, ktorí dokážu jedným podpisom rozhodnúť o ich osude. A potrebujú tiež viac podpory od bežných ľudí. Ak máte voľný deň, poobzerajte sa, čo sa vo vašom okolí deje a navštívte podujatia či kultúrne inštitúcie. Ak budú dobré, dajte organizátorom vedieť, potešia sa. Ak sa vám niečo nebude páčiť, tiež im dajte vedieť, nech sa zlepšujú. Lebo tie podujatia určite robia s radosťou a nadšením, a práve spätná väzba je pre nich najcennejšia.

Slnecny festival

Ja budem samozrejme rada, ak 31. augusta a 1. septembra zavítate na Slnečný festival do Senca. Program je zaujímavý, na svoje si prídu batoľatá, mladšie i staršie deti aj dospelí (zahrá napr. skvelé Teatro Tatro či CirKus-Kus). Môžete tiež vyhrať po dva lístky na prestavenia „Dlhý – Široký – Bystrozraký“ z dielne THeatro Štvorkolka a „Chlapček a divoška“ z dielne Divadla Jaja. Stačí vyplniť tento formulár. Súťaž prebieha do 28.8.2015.

Aktualizácia 28.8.2015: Vyhrali emaily michal…[email protected] a elena.sm…[email protected]. Gratulujem!

Teraz najčítanejšie

Veronika Pizano

Pracujem v oblasti marketingu, v súčasnosti vo vydavateľstve W Press, ktoré vydáva časopis .týždeň. Som členkou tímu MONO.sk.