Denník N

Odpady – ako na to od 2021?

Slovensko zaviazala ku ciele EÚ, do roku 2025 budeme musieť namiesto skládkovania recyklovať 55% nášho odpadu. V súčasnosti je miera skládkovania viac ako 60 percent, energetické zhodnotenie pohybuje okolo 20 percent a miera recyklácie okolo 20 – 23 percent. Na Slovensku platí za množstvo skutočne vytvoreného odpadu iba 13% obyvateľov. Je to príčinou niekoľkých problémov, vrátane nízkej miery recyklácie. Obce môžu určiť  poplatok za komunálny odpad podľa viacerých metód, za ktorých je v celom rozsahu zodpovedná miestna samospráva.

Pevný ročný poplatok

Tento systém je najjednoduchší, pretože nie je potrebné sa oň starať, ale na druhej strane je aj ten najdrahší. Občanovi sa účtuje fixný poplatok za odpad na celý rok, ich  náklady sa odvíjajú od frekvencie odvozu komunálneho odpadu v obci, počtu obyvateľov a miery množstva vytriedených odpadov predchádzajúcom roku – v takomto systéme , platí rovnaký poplatok aj ten občan takú istú sumu ako obyvateľ, ktorý si nevyberá vôbec. (Poznámka: odvoz selektívneho odpadu je pre obyvateľa bezplatný.)

Systém je nákladný, pretože neexistuje žiadna motivačná sila pre obyvateľov na selektívny zber odpadu, takže miera selektívneho zberu odpadu v týchto obci sa zvyčajne pohybuje od 5 do 36 percent. Podľa celoštátneho cenníka Od roku 2021 sa zvýši cena zmesového odpadu uloženého na skládke. V Nitrianskom kraji priemerne sa skládkuje 65 percent odpadu, čiže pravdepodobne o 10 eur sa zvýši  skládkovanie odpadu za tonu.

Toto je pohodlná metóda pre obce, pretože nie sú potrebné žiadne kontrolné mechanizmy alebo komunikácia o systéme odpadového hospodárstva, funguje to samostatne.

Kupónový systém

Obyvateľ si môže  kúpiť kupóny a podľa toho platiť. Tu sa poplatok samozrejme počíta na základe množstva triedeného zberu odpadu, ale obyvateľ už nemusí platiť fixný poplatok, namiesto toho je účtovaný na základe zakúpených kupónov.

Výhodou  je, že obyvateľ, ktorý separuje odpady a nenapĺňa nádobu na zmiešaný odpad, zaplatí iba na základe skutočného vyprázdnenia.

To je možné dosiahnuť jednotlivcom selektívnym zberom plastov, skla, papiera, kovov a biologicky rozložiteľného odpadu. Tým sa zníži obsah zmiešaného koša asi o 60 až 80 percent, a tým sa zníži aj poplatok za odpad, pretože 60 až 80 percent odpadu, ktorý vyprodukujeme, sa dostane do selektívneho odpadu.

Praktické príklady systémových nevýhod

Veľkou nevýhodou kupónového systému je distribúcia kupónov. Ak  mi došli kupóny, kde získam nový, ak zajtra budú vyprázdňovať nádobu na odpad, ukradnú kupón susedom, vyhodia smeti do susedovho koša a pod.

Nevýhodou je, že je potrebné informovať všetkých obyvateľov o systéme nakladania s odpadom a taktiež je potrebné zaviesť kontrolné mechanizmy, aby sa zabránilo poškodeniu tohto spôsobu nakladania s nelegálnymi skládkami, prípadne brehmi riek a okrajov lesov.

Fyzická analýza odpadu : o.z Priatelia Zeme – SPZ a Zenzo

Množstevný poplatok za odpad

Obyvateľ platí fixné náklady a dostáva nálepky, ktoré musí pripevniť na nádoby. Na konci roka, ak vám nálepka zostane, tj. Zmesový odpad bol odvezený zriedkavo (bolo naplnené menej odpadu), bude nasledujúci rok pripočítaný k poplatku za smeti a vaša daň z odpadu sa tak drasticky nezvýši.

Tento systém má tendenciu fungovať tak, že dáva obyvateľom nálepku v rôznych farbách. Napríklad každý týždeň berie zelenú,  každé dva týždne žltú a každý mesiac červenú farbu. Samotná tarifa je pre každú domácnosť iná, pretože existujú domácnosti so zásobníkmi na 120 l a sú domácnosti so zásobníkmi na 240 litrov.

Praktický príklad nevýhod systému zberu odpadu založený na množstve

Spravidla platí, že keď platíte na základe množstva, každý má tendenciu nadhodnotiť množstvo svojich vlastných odpadkov a  po zaplatení za častejší zber alebo za väčší kôš a si to dobre zaplnia, tým pádom nevenujú pozornosť predchádzaniu vzniku odpadu a jeho znižovaniu. Čo je zlé, lebo práve preto by sme chceli tento systém zaviesť do praxe, čiže väčšinou nestačí zaviesť tento systém, preto je nevyhnutné zaviesť komunikačné kanály s obyvateľmi a samozrejme ani pri tejto metóde nápravy nemôžu chýbať kontrolné a motivačné mechanizmy.

Kontrolné mechanizmy

Najjednoduchšou formou odpadového hospodárstva je elektronický kontrolný mechanizmus odpadového hospodárstva registračného systému ELWIS . Systém bol vyhlásený za najinovatívnejší systém v Európe a ponúka nízke náklady, ďalej praktický a transparentný spôsob kontroly pre samosprávy.

Zavedenie systému pozostáva iba zo 4 bodov:

  1. Označenie nádob na komunálny odpad QR kódom v každej domácnosti
  2. Označenie selektívneho odpadu QR kódom
  3. Spustiť elektronický systém registrácie odpadu
  4. Štatistika a spravodlivejšie poplatky

Motivácia

Keďže obec má vďaka elektronickým dôkazom presné informácie o zvykoch zberu odpadu vo všetkých domácnostiach, môže stanoviť za odpad spravodlivú cenu, čím motivuje obyvateľov k selektívnemu zberu odpadu. Pri vypúšťaní komunálneho odpadu a vypúšťaní selektívne vyzbieraného odpadu si QR kód prečítajú buď zamestnanci obce alebo zamestnanci spoločnosti na náklady s odpadom. Pretože majú presné informácie o všetkých druhoch odpadu a o tom, koľko komunálneho a selektívne zozbieraného odpadu bolo danému obyvateľovi v danom roku odstránené / zneškodnené. Je možné prijať vhodné opatrenia na zabránenie nelegálnemu odhadzovaniu odpadu a možným podozrivým osobám  je možné zaviesť príslušné preventívne opatrenia proti domácnostiam s podozrivými údajmi – individuálna návšteva, informácie o výbere a o znížení nákladov atď.

Praktický pozitívny príklad – Košeca

Po zavedení systému elektronickej evidencie sa znížilo množstvo komunálneho odpadu o 18% . Pokiaľ ide o vyprázdnenie nádob na komunálny odpad, ich frekvencia sa znížila o 21%, a to za necelých 8 mesiacov. Momentálne množstvo vytriedených odpadov sa pohybuje v obci medzi 50% – 60 % .

Nová povinnosť od roku 2021 – kuchynský biologicky rozložiteľný odpad

Zber biologicky rozložiteľného odpadu je legálny od roku 2014, ale ekonomicky, ak to obciam nestálo za to, nebolo treba zaviesť spôsob zberu.

Od júna 2021 sú  obce a mestá povinné v určitej podobe nakladať s biologicky rozložiteľným odpadom. Pre samosprávy zostalo otvorených niekoľko možností ako to vyriešiť, pretože v každom regióne sú k dispozícii rôzne možnosti spracovania biologicky rozložiteľného odpadu.

 Obce si môžu vybrať z 3 metód:

Stopercentné kompostovanie – všetci obyvatelia obce deklarujú, že budú kompostovať odpad a obec to vie aj dokázať – napríklad medzi obyvateľov rozdá záhradné kompostéry . Ich náklady môže znášať obec z Envirofondu.

Spracovanie v bioplynových staniciach – v oblastiach, kde sa nachádzajú bioplynové stanice a sú vhodné na spracovanie odpadu väčšinou pre obce zabezpečia vyprázdňovanie a dezinfikovanie nádob, vymieňajú distribuované nové koše alebo nádoby. Spracováva sa biologicky rozložiteľný odpad a vyrába sa bioplyn ktorý je vhodný na vykurovanie verejných inštitúcií alebo je použitý v oblasti mestskej dopravy. Vedľajší produkt pri spracovaní sa dá navyše použiť ako hnojivo v poľnohospodárstve.

Dobrým príkladom toho môže byť projekt nášho profesionálneho partnera, ktorý realizoval projekty s hore uvedenou metódou v Debrecíne aj v Zalaegerszegu. Jeho regionálne riešenia môžu slúžiť ako úspešný príklad pre stavbu a rozvoj budúcej obehovej ekonomiky aj v našom južnom regióne.

Spracovanie v kompostárňach – Zber funguje aj s výmenným systémom, odlišný je iba typ spracovania a výsledný produkt. Kompost je vyrobený z biologického odpadu spracovaného v priemyselných kompostárňach. Môžu byť prevádzkované obcou alebo vlastnené externou spoločnosťou.

Ak je kompost certifikovaný, môže sa predať poľnohospodárstvu na použitie namiesto hnojiva.

2023 – Mechanicko-biologická úprava komunálneho odpadu

Podľa návrhu nariadenia vlády 2020/538 bude biologická stabilizácia a triedenie komunálneho odpadu platiť od roku 2023. Výnimkou z biologickej úpravy sú odpady, ktoré nepresahujú emisnú hodnotu 10 mg O2 / g, čiže biologicky rozložiteľné odpady musia byť vyseparované z komunálnych odpadkových nádob. V takom prípade sa môže obec vyhnúť tejto nákladnej metóde.

Táto metóda má zvýšiť mieru selektívneho zberu odpadu, pretože biologicky rozložiteľný odpad predstavuje v súčasnosti asi 40 percent zmesového odpadu.

Ak sa zvýši selektívny zber obalov, zníži sa aj obsah biologicky rozložiteľného odpadu v nádobách na zmiešaný zber, v takom prípade je možné dosiahnuť mieru selektívneho zberu až na 70 – 80 percent, čím môžeme splniť naše záväzky k EÚ.

Niektoré obce môžu čeliť vysokým nákladom, pretože ak sa v čase skládkovania budú sledovať úroveň emisií CO2 pre daný odpad a presahuje túto hodnotu, náklady na jeho spracovanie na tonu by mohli dosiahnuť až 60 – 100 EUR.  S takým systémom by chceli znižovať emisie odpadov ktoré vzniknú pri kontaminácií odpadu na skládky.

Ako si vyberiete správny systém odpadového hospodárstva, infraštruktúru a frekvenciu odvozu ako starosta pri riešení 4 400 prípadov?

Pretože naša organizácia je nezisková iniciatíva, uvažujeme o regionálnej spolupráci s miestnymi samosprávami, čím by sme zabezpečili regionálny rozvoj.

Môžu financovať činnosti z grantových výziev, alebo môžu podporiť prácu organizácie s regionálnym pôsobením, ak majú pocit, že je potrebné túto príležitosť využiť.

Náš tím  pracuje na základe medzinárodne fungujúceho mechanizmu, ktorý nám umožňuje vyvinúť transparentný systém na prijímanie rozhodnutí v oblasti odpadového hospodárstva. V podstate môžeme fungovať ako riadiace centrum pre miestne samosprávy, ktoré neustále monitoruje, plánuje, vytvára opatrenia a neustále komunikuje s obyvateľmi.

Základom je to, že je nutné podrobne prehodnotiť súčasnú situáciu odpadového hospodárstva, následne kontrolat optimalizovať  interných procesov. Potom pripravíme podrobnú dokumentáciu, ktorá obsahuje potrebný rozvoj infraštruktúry, preventívne opatrenia, vzdelávacie materiály, komunikačné materiály, nátlakové nástroje a motivačné mechanizmy.Okrem toho sú k dispozícii udalosti zvyšovania ekologickej gramotnosti občanov a produkcia video obsahu je tiež zahrnutá medzi činnosťami organizácie.

Členovia tímu a profesionálne zázemie

Tím organizácie má kvalifikovaných členov. Zakladateľ organizácie je Pavol Pék. Má kvalifikáciu interného auditora v oblasti environmentálneho manažérstva na základe medzinárodných certifikačných štandardov ISO 14001: 2015 a ISO 19011: 2018. Okrem toho je členom tímu Fashion Revolution Hungary, ktorý je prítomný vo viac ako 100 krajinách a sleduje medzinárodne jednotné ciele reformy textilného priemyslu (vzdelávanie, zlepšovanie výrobných podmienok, ochrana životného prostredia).

Tamara Gál Várady, ktorá sa zaoberá rozvojom environmentálne uvedomelých zručností, získala niekoľkoročné skúsenosti v oblasti organizačného rozvoja u koordinátora Karpatskej kotliny v rámci Maďarského skautského zväzu na Slovensku. V rámci štúdia vyštudovala kontrolu kvality v potravinárskom priemysle.

Aranka Szegi – predsedníčka organizácie KompAkt Slovakia, ktorá je jedna zo zakladateľov nápadu a profesionálnou vedúcou programu predchádzania vzniku odpadu 480.sk v Komárne. Už 3 roky vzdeláva mladých ľudí v oblasti environmentálneho povedomia. Z povolania je poľnohospodárska inžinierka. Je taktiež koordinátorkou komunikačného tímu.

Naši dobrovoľníci, ktorí pomáhajú s úlohami: Vivien Ráczkóová a Anna Nagy

Vivien Ráczkóová je študentkou Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Študuje odbor regionálny cestovný ruch. Považuje udržateľnosť za dôležitú vec, pretože nielen náš osud, ale osud našich budúcich generácií závisí od rozhodnutí, ktoré urobíme dnes a teraz. Vo svojom živote sa ochrana životného prostredia prejavuje najmä pri nákupe odevov, má rada menšie i väčšie bazáre, ktoré zabezpečujú ekologicky uvedomelý obeh a dbá na zohľadnenie základov environmentálneho povedomia.

Anna Nagy je matkou dvoch detí, ktorá začala študovať v textilnom priemysle a následne prejavila záujem o zdravie a krásu. Je pre ňu dôležité, aby sa jej deti dostali do zdravšieho, cieľavedomejšieho a udržateľnejšieho sveta, v ktorom sú cenné tradície a s nimi spojené poznatky. Verí tiež v sile tímovej práce a má vynikajúce skúsenosti v budovaní komunity.

Zdroj: MŽP-SR, SLOV-LEX,ŠÚ-SR

Článok: Pavol

 

Teraz najčítanejšie

Pavol Pék

Som predseda občianskeho združenia Za udržateľné Podunajsko, člen komisie energetiky a životného prostredia z radov odborníkov Nitrianskeho samosprávneho kraja. Svoje skúsenosti som získal v oblasti udržateľného regionálneho rozvoja. V rokoch 2020 až 2021 som podporoval Fashion Revolution Hungary ako expert udržateľných projektov. Pomohol som miestnym samosprávam dosiahnuť ich ciele prípravou projektov v oblasti odpadového hospodárstva. Už tri roky nepretržite spolupracujem s organizáciou zodpovednosti výrobcov, pre ktorú zabezpečujem komunikačné materiály a analýzy. V roku 2020 som získal certifikát interného audítora pre audit systémov environmentálneho manažérstva. Pracoval som aj pre Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.