Denník N

Pán Mikulec „sledujte“, čo sa deje na hranici

Dostal som prednedávnom v súvislosti s témou našej východnej hranice otázku. Predstav si, že máš rodinný dom, krásnu záhradu aj dvor a povedz mi, kde by si si umiestnil hnojisko? Zarazený otázkou som odpovedal, že asi niekde, kde by ho nebolo veľmi vidieť. Bingo, presne tak, dal by si si ho na koniec dvora, úplne do rohu, aby ho nebolo ani vidieť a ani cítiť, aby k nemu neviedla vydláždená cesta ako popri dome a keď by si potreboval naň niečo vyviezť, alebo z neho niečo použiť, tak ty vieš dobre, kde je. Následne som dostal vysvetlenie: A presne toto je úloha regiónu Zemplína v ponímaní smerom z Bratislavy, z toho krásneho domu, epicentra života, je úplne na konci republiky. Tam ho nevidieť, necítiť z neho nič, čo sa tam odohráva a predsa nám pohnojí našu úrodu vo vreckách ak treba, lebo na tom konci dvora je hranica, okno do Európy. Dlho som aj doma po večeroch hútal nad touto myšlienkou, ktorá bohužiaľ dáva zmysel, čo ma ako Michalovčana a Zemplínčana nekonečne žerie. V nasledujúcich niekoľkých odsekoch sa pokúsim stručne vysvetliť a odštartovať postupné odkrývanie svinstva, ktoré sprevádza hranicu medzi Slovenskom a Ukrajinou už desiatky rokov bez rozdielu vlád, súčasnú nevynímajúc…

Mikulec, Kyselica, Bilecová a sledovanie
Vo svojom otvorenom liste pri odchode z OĽANO som vysvetľoval, že práve sledovanie mojej osoby, ale aj ďalších kolegov vrátane novinára Andreja Bána bolo poslednou kvapkou. Pani Bilecovej a poslancovi Kyselicovi sa budem venovať osobitne v neskorších výstupoch, zaslúžia si väčšiu pozornosť. Smerom k sledovaniu ku ktorému máme aj hmatateľné dôkazy, musím reagovať na v podstate verejné vyhrážky ministra Mikulca (jeho facebookový status), v ktorých mi odporúča podať podnet resp. trestné oznámenie na inšpekciu ministerstva vnútra. Samozrejme odporúča orgán, ktorý priamo podlieha práve jemu, pričom ja osobne som presvedčený, že sledovanie a monitorovanie nielen mojej osoby je a bolo práve v jeho osobnom záujme. Nuž spomínané podanie som spolu s kolegami podal ešte v septembri 2020 na Generálnu prokuratúru, ktorá to skrz Krajskú prokuratúru v Košiciach, napokon postúpila onej spomínanej inšpekcii MV od ktorej od októbra 2020 nemáme žiadnu spätnú väzbu. Overiť EČV vozidiel na fotografiách a aj videu, kde boli osoby z auta na fotke nižšie priamo konfrontované jedným z oznamovateľov, je zaiste náročný a zdĺhavý proces, tobôž, keď sledovanie pokračovalo aj po podaní podnetu a zverejnení v decembri 2020 z čoho samozrejme dôkazový materiál doplníme do trestného oznámenia. Verím pán minister, že aj v tomto prípade necháte svojim ľuďom toľko omieľané rozviazané ruky a nestane sa Vám, že pritom rozväzovaní nedopatrením urobíte uzol.

Foto auta, ktoré nás ako jedno z mnohých sledovalo a je súčasťou trestného oznámenia. EČV sa nenachádza v centrálnej evidencii vozidiel, osoby v ňom boli priamo konfrontované vo videu, ktoré je rovnako súčasťou oznámenia.

Drogy
Napriek tomu, že sa narkotiká prevážajú cez hranicu aj dronmi, ktoré nedokáže polícía či colnica nielenže zachytiť, ale ani zostreliť, či vypátrať je kľúčovým elementom v tomto biznise kamiónová preprava. Z hrubokrkých pašerákov idúcich na vlastnú päsť, ktorým kedysi stačilo zaplatiť človeka na čiare sa rokmi a takto získaným kapitálom stali „úspešní“ podnikatelia v kamiónovej preprave, ktorí takto dokážu jednorázovo previezť kontraband v hodnote miliónov EUR. Proces je však náročnejší a preto potrebujete väčšie krytie a viac uplatených ľudí a inštitúcií, už to nie je len človek na čiare, ale potrebujete mať v poriadku colné a daňové náležitosti a tým pádom na svojej strane colnicu či Kriminálny úrad finančnej správy (KÚFS). V tomto biznise sa môžu tieto spoločnosti dostať až do tzv. smotánky, ktorá dokonca poberá určité výhody v rámci prechodu cez hranicu a to v prípade, ak je takáto spoločnosť finančnou správou schválená ako hospodársky subjekt (AEO). V takom prípade je spoločnosť vnímaná ako dôveryhodný partner voči štátu a podlieha nižšej forme fyzickej a colnej kontroly, dokonca si môže sama vybrať miesto takej kontroly a dostane o nej aj upozornenie dopredu. Uvediem niekoľko súčasných, ale aj dávnejších príkladov v súvislosti s pašovaním drog.

Na prelome rokov 2019 a 2020 v Užhorode zadržali kamión, ktorý viezol podľa tamojších oficiálnych správ cca 400kg heroínu. Okrem toho, že sa podobné úlovky s narkotikami zväčša podaria ukrajinskej strane a nie tej našej, čo je často spojené s vybavovaním si účtov konkurenčných pašeráckych gangov napojených na SBU (tajná služba v UA), tak pri vypočúvaní šoféra kamiónu sa zistilo z jeho výpovede, že on už je na 4 ceste takto za sebou s takýmto nákladom a teda 3krát bez problémov prešiel smerom do EÚ. Pridávam aj foto z podobnej razie na UA strane, keď bol pracne medzi doskami uložený kokaín, rovnako ako v uvedenom príklade.

Dokonalým príkladom fungovania KÚFS a colnice bolo pôsobenie A. Vadalu, ktorému sa prepieklo úplne všetko. Napr. v roku 2010 na pokyn polície mal KÚFS kontrolovať jeho kamióny, mali ísť doslova na tutovku, avšak KÚFS našiel len úplne prázdne kamióny vyčistené savom, Vadala dostal zjavne upozornenie a práca policajtov vyšla nazmar. Šoféra potom našli s rozbitou hlavou, mal trvalé následky a nič si nepamätal. Pokiaľ mám správne informácie, tak minulý rok spáchal údajne samovraždu. Vtedy v 2010-tom sa ozvali niektorí šoféri s tým, že nechápali, prečo nemôžu byť prítomní pri vykladaní kamiónu v Turecku a prečo potom chodia späť prázdni. Návesy mali mať vtedy upravené podlahy, no kto by ich kontroloval keď tam bol naložený hovädzí dobytok. Vadalovci roky prevážali tovar cez hranicu a kritika sa vzniesla vždy na políciu, ale málokto si uvedomuje, že príslušným orgánom na vyšetrovanie bol predovšetkým KÚFS. Policajti nemohli adekvátne vyšetriť tieto prevozy bez relevantných dokumentov od colníkov, ktoré nikdy nedodali. Nemohli sa vyznať v colných deklaráciách a daňových dokumentoch, toto bola úloha KÚFS. Aj preto sa verejne Vadala s Rodom chválili, že majú colníkov pod palcom. Určite si spomeniete aj na komunikáciu Vadalu s Troškovou, ktorá bola zverejnená, kde Vadala prizvukoval Troškovej, aby vybavila jeho personálnu nomináciu na colnicu v Michalovciach, lebo inak skrachujú. Ak sa domnievate, že spomínaná osoba už v štruktúrach polície či colnice nepracuje, tak sa mýlite, aktuálne podľa mojich informácií pôsobí na západe Slovenska ako colný inštruktor.

Časť komunikácie z Kočnerovej Threemy.

Prevádzačstvo – nelegálna migrácia
Samostatná kapitola života na hranici je nelegálna migrácia, ktorá sa najviac realizuje dvoma spôsobmi. Určite ste už zachytili sem-tam nejaké to padnuté lietadlo v poli v blízkosti hranice, áno vzdušný priestor Schengenskej hranice je deravý ako ementál. Z výpovedí mnohých colníkov a policajtov hovorila ich bezradnosť, pretože náš oficiálny armádny radar vo Zvolene, ktorý by mal na prelety upozorniť zostáva vo väčšine prípadov ticho. Zaujímavosťou je aj rozdelenie úloh stráženia hranice medzi rezort obrany a vnútra, pretože okrem armádneho radaru je pri obci Hrabovec nad Laborcom (pri HE súradnice 49.0821297429846, 21.922586186641077 ) taktiež radarové zariadenie, ktoré spravuje hraničná a cudzinecká polícia, avšak z tohto zariadenia podľa slov ľudí pôsobiacich priamo na hranici neprichádzajú takmer žiadne upozornenia. V roku 2019 rezort vnútra pod ministerkou Sakovou vyhlasoval súťaž na zakúpenie špeciálnych ľahkých lietadiel určených na špeciálne policajné operácie a tie mali zrejme prebiehať práve na štátnej hranici. Celý proces je stále v utajenom režime, pričom samotní miestni policajti nevedia, či už sú v prevádzke, no existuje aj možnosť, ktorá sa javí vysoko pravdepodobne, že v obehu sú, avšak nie pod patronátom polície, každopádne výsledky ich nasadenia nie je ani vidieť a ani cítiť v rámci nejakého zamedzenie čierneho biznisu. Ak sa nám výnimočne podarí chytiť na našej strane migrantov, tak u nich to aj končí, pretože ďalej vo vyšetrovaní smerom k prevádzačom a organizátorom sa buď nevieme, alebo nechceme dostať, vyberte si sami.
Druhým klasickejším spôsobom je prechod cez tzv. zelenú, peši najčastejšie cez les v časti severne od hraničného prechodu Vyšné Nemecké, ktorá je oveľa neprehľadnejšia ako tá južná, čo neznamená, že južnou trasou migranti neprechádzajú. Kamerový systém na hranici funguje s napojením na podzemný otrasový kábel, ktorý má zachytiť pohyb a nahlási ho centrále. Až po takomto detekovaní pohybu sa na obrazovke policajtom v službe zjaví konkrétna lokalita na konkrétnej kamere, pretože nie je možné naraz sledovať a monitorovať stovky bodov. Kľúčom je tak prekonať systém detekovania pohybu a to sa prevádzačom darí skrz rôzne vlastnoručne skonštruované premostenia, ktoré zabezpečia to, aby sa na kamerách nič v centrále neukázalo. Okrem malého mostíka na fotke, to boli dokonca aj na zem poukladané matrace a pod. Otázkou ostáva, odkiaľ pašeráci presne vedia v ktorom mieste je uložený otrasový kábel a kto im dodal tak presné inštrukcie.

Kradnuté autá – pohyb smerom von zo Schengenu
Hranica a čierny biznis na nej nefunguje len jednosmerne, štatistika Interpolu o kradnutých autách v rámci Európy ukazuje, že veľká časť z nich prejde okrem Poľska a Maďarska, cez našu hranicu von zo Schengenu. Podieľajú sa na tom tie isté skupiny, ktoré do Schengenu dovezú drogy, jantár či cigarety, nebudú predsa chodiť späť na prázdno. Systém funguje tak, že najprv na ukrajinskej strane sú zložené značky z auta ku ktorému sú aj platné doklady, následne zväčša v Nemecku je ukradnuté auto tej istej značky aj farby, ku ktorému tak sedia doklady z pôvodného auta. Kým na hraniciach iných štátov fungujú špeciálne tímy, ktoré sa venujú len autám a podrobne kontrolujú prechod takýchto vozidiel (majú rôzne špeciálne databázy), tak u nás sa kontroluje len formálne a teda základné identifikačné znaky, ktoré sedia. Pri nápore, alebo aj zámerne sa už nekontroluje napr. VIN a ďalšie špecifické identifikátory. Okrem toho je potrebné dočasne autá, ale aj tovar z tzv. fantómovej prepravy prevážaný smerom na Ukrajinu niekde dočasne uskladniť, vymeniť značky a pod. Na to slúžia veľké areáli takýchto spoločností napr. na Priemyselnej ulici v Michalovciach, alebo v Sobranciach smerom na Jasenov. Okrem kradnutých áut prebieha na našom území aj solídny kšeft s prepisovaním áut na občanov SR, pretože Ukrajincom sa po území Schengenu aj v rámci páchania trestnej činnosti oveľa ľahšie pohybuje na značkách krajiny patriacej do EÚ. Navyše pri prípadnom monitorovaní ich činnosti je auto registrované na tzv. bielych koní. Jeden taký z Pavloviec nad Uhom Janík Gombár, ktorý bol doslova legendou na Zemplíne bohužiaľ v minulom roku zomrel, mal na seba napísaných viac ako 2000 áut a dokonca aj kamióny, ktoré boli používané na fantómovú prepravu, nikomu z OČTK to akosi nevadilo.

Fantómová preprava je tiež dobre zabehnutý systém, ktorý funguje. Stačí ak tieto skupiny najprv odcudzia kamión, následne ukradnú EČV z iného kamiónu a pri reakcii na zákazku sa vydávajú za prepravnú spoločnosť, ktorú si vyhliadnu v ponuke špedičných spoločností, prípadne im ju rovno niekto prihrá. Ak by aj došlo k dolapeniu, tak polícia takejto skupine len odoberie kradnutý kamión so šoférom, ktorý zinkasoval zhruba 400EUR, naozaj minimálne vstupné náklady a riziko v porovnaní so ziskovosťou tohto biznisu. Takto ukradnutý tovar z celej Európy ako pneumatiky, elektronika a pod. následne prejde cez prechod Vyšné Nemecké smerom von zo Schengenu.

Perlička – Diplomati
Existuje ešte jeden zaručený spôsob ako bez kontroly a bez väčších problémov dostať tovar smerom do EÚ cez našu hranicu a to vďaka diplomatickému pasu/dokladu. Môžeme len špekulovať, koľko takýchto špeciálnych zásielok dokáže prejsť na naše územie a s akým tovarom. Na konci roku 2017 sa však jeden takýto prechod nepodaril. Člen Gruzínskej diplomatickej misie bol zastavený na hranici, avšak odmietol otvoriť dodávku čím vzbudil značné podozrenie. Napriek tomu, že slovenské médiá odprezentovali slovenskú stranu ako tú, ktorá prechod nedovolila, tak príslušníci našej colnej kontroly a policajti nemali odvahu zasiahnuť, dodávku zaistili a otvorili na ukrajinskej strane a na fotkách si môžete pozrieť, ako vyzeral takmer totožný zásah na inom hraničnom prechode, kde rovnako zastavili dodávku s diplomatom, rozdiel bol len v tom, že pri prípade vo Vyšnom Nemeckom boli kartóny naukladané v krabiciach a dodávka nebola plná až na prasknutie.

Záver
V tomto článku bolo skutočne len torzo z toho, čo sa reálne na hranici a okolo nej deje, kam všade siahajú prepojenia na tento vysoko organizovaný biznis, ktorý v mnohých ohľadoch vykazuje väčšiu mieru organizovanosti, ako kroky nielen súčasného rezortu vnútra. Pôjdeme však aj oveľa hlbšie a určite zaujímavým odhalením bude fungovanie systému legálnej migrácie, ktorá pohlcuje špičky rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny ako bývalej, tak aj súčasnej vlády spoločne so Slovenskou informačnou službou. Pozrieme sa podrobnejšie na jednotlivé mená a spoločnosti, ktoré v tejto hierarchii fungujú, výpoveď svedkov na úrade Špeciálnej prokuratúry a aj na prípad pani Bilecovej, ktorá prepája tento systém so súčasným vedením ministerstva vnútra. Môžete nás sledovať, zastrašovať, vyhrážať sa a kompromitovať, všetkým sme si už totiž prešli, no mňa spoločne s kolegami ženie vpred niečo, čo nemôže chápať niekto bez potrebnej morálnej výbavy a to je pocit, že robíme správnu vec a tá je pre nás viac ako napr. 3276 dôvodov brutto (+2294 paušálnych náhrad) miestnych mlčiacich poslancov NR SR. Ďalej nás sledujte, zahmlievajte a držte na personálnych pozíciách ten skorumpovaný systém, my zatiaľ budeme robiť vašu robotu a odkryjeme celý ten skrz na skrz prehnitý pohraničný biznis.

Teraz najčítanejšie

Milan Kaplan

Občiansky aktivista, predseda OZ Nové Michalovce, poslanec Košického samosprávneho kraja, poslanec zastupiteľstva mesta Michalovce, vydavateľ občasníka Michalovské okresné Vilomeniny