Denník N

Na Igora Matoviča sa nehnevám, lebo to Slovensku nepomôže

Priznávam, že intenzita útokov zo strany Igora Matoviča na moju adresu ma prekvapila. Predsa len, obvinenie koaličného partnera zo smrti 4300 ľudí nie je bežné. Avšak neberiem to osobne.

Skúste si len predstaviť, ako veľmi by ste museli byť pod tlakom, že sa v rádiu takmer rozplačete. No a vtedy Vám aj vykĺzne slovo, ktoré by ste inak nepovedali. Napríklad slovo idiot. Je to znak slabého sebaovládania a v kombinácii s extrémnou pomstychtivosťou narozprávate v amoku všeličo a porozbíjate kopec porcelánu. No a keď ste sa už raz zabarikádovali do slepo útočnej pozície, pálite so všetkým, čo máte po ruke. Okrem kompletne absurdného obvinenia z tisícok mŕtvych očakávam ďalšie a ďalšie útoky. Treba však byť zhovievavý, lebo Igor Matovič za to nemôže.

Ľubovoľný osobný útok Igora Matoviča (a veru bolo ich dosť, napríklad tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu alebo aj tu a najnovšie aj tu) by postačil ako dôvod na odchod z koalície alebo z pozície ministra. Lenže čo bude potom? Ak odídeme z koalície, tak to zase bude, že moja ješitnosť neprežila zopár osobnejších slov a ak sa iba vymení minister, Igor Matovič si nájde iný terč v rámci SaS. Zmierme sa prosím všetci s tým, že tento premiér vždy musí na niekoho zvaliť vinu za svoje zlyhania a, úprimne, budem to radšej ja, než by to mali byť moji kolegovia.

Sľúbili sme spraviť Slovensko lepším

Ak sa Matovič rozohní, narozpráva aj veci, ktoré by inak nepovedal. Niekedy sa potom aj cez zuby ospravedlní, ale to je jedno, lebo kamoši z nás už nebudú. Ale teraz, počas tejto vlády, osobné útoky ignorujem a budem ignorovať (a ide to omnoho ľahšie s vedomím, že on za to nemôže).

Dôvodov je viacero: Máme program, ktorý nás zaväzuje voči voličom, máme rozbehnutých veľa dobrých vecí a hlavný dôvod je už spomínaná zodpovednosť. Neprenechám predsa našu krajinu človeku, ktorý nie je v stave posúdiť dopad svojich krokov, nie je schopný niesť za ne zodpovednosť a len hľadá, na koho zvalí vinu. Inými slovami, naša krajina nebude lepšou, ak by sme vládu a koalíciu opustili. A takto nejako to cíti aj Igor Matovič, lebo medzi všetkými útokmi sa prepracoval aj k vysoko racionálnej úvahe, keď povedal, že on ma odvolávať nebude. To len potvrdzuje, že to s páchaním škôd z mojej strany nemyslí vážne.

Ako ste si všimli, nereagujem na osobné invektívy, lebo to nemá zmysel. Mám aj snahu riešiť veci interne, avšak proti verejným klamstvám a krivým obvineniam sa musím brániť verejne, a to práve teraz robím.

Pre mňa ďalším prekvapením je, že Igor Matovič naozaj klame. Vedome, cielene a opakovane. Roky mi to moji blízki aj neblízki hovorili, roky som tomu nechcel veriť, no zlom nastal pri jeho diplomovke. Pred pár rokmi mi Igor Matovič vravel, že on diplomovku nahovoril či napísal na papieriky a teraz sa ukázalo, že všetko je opísané z iných kníh, presne ako u Andreja Danka.

Takže k tým klamstvám, na ktoré cítim potrebu verejne reagovať

Po prvé. V sobotu Igor Matovič povedal, že som mu poslal odkaz „ak bude on trvať na mojom odchode z vlády, v takom prípade ja rozbijem koalíciu do pár mesiacov“. Samozrejme, že neuviedol, po kom som mu mal takýto odkaz poslať, ani ma s týmto tvrdením nekonfrontoval. V podstate ani nie je s čím ma konfrontovať, lebo kategoricky vylučujem, že by som po niekom posielal Matovičovi akékoľvek odkazy. A okrem toho, SaS má 13 poslancov z 95. Náš odchod by spôsobil pokles na 82, čo je na vládnutie stále dosť, keďže na to je potrebných 76 poslancov.

Po druhé. Matovič taktiež povedal, že ja som nakúpil milión zlých testov. Aj toto je klamstvo, lebo som nakúpil len testy SD Biosensor, ktoré sme používali aj pri plošnom testovaní. V piatok, 7. januára dorazilo 2,6 milióna testov SD Biosensor a tento piatok to bude ďalších 2,6 milióna kusov.

Igor Matovič mal zrejme na mysli nákup testov Biocredit od firmy RapiGen, z ktorých bolo nakúpených v októbri pre celoplošné testovanie milión kusov. Avšak práve tento nákup testov na celoplošné testovanie riadil premiér osobne. Okrem toho, päť z deviatich členov schvaľovacej komisie (s hlasovacím právom) bolo z rezortu zdravotníctva. Dobré zhrnutie je tu. Vítam, že generálny prokurátor chce tento nákup preveriť.

Po tretie. Ďalšie klamstvo je o mojej zodpovednosti za to, že som sedem týždňov nekúpil testy. V pondelok  9.11. rozhodol Ústredný krízový štáb, aby Ministerstvo vnútra nakúpilo testy. Napriek tomu 10 dní neskôr vláda rozhodla (ZA hlasovali všetci ministri okrem SaS), že testy má nakúpiť Ministerstvo hospodárstva. Trvalo nekonečných 17 dní, desiatky telefonátov a niekoľko stretnutí, kým sme na piaty pokus dostali správne zadanie. Ministerstvu trvalo obstaranie testov 31 dní (od 7.12. do 7.1.) a to preto, lebo sme sa držali zákona o verejnom obstarávaní.

Mimochodom, dnes ďakujem pánu bohu, že som trval na prísnejšom zadaní, lebo podľa pôvodného zadania by bolo možné zakúpiť testy Biocredit od spoločnosti RapiGen (to je ten milión testov, ktorých nákup riadil Igor Matovič a s ktorými by „netestoval ani psa“). V prísnejšom zadaní, podľa ktorého nakupovalo ministerstvo hospodárstva, je už požiadavka klinických štúdií, resp. validácií a nie len príbalový leták a to už RapiGen nespĺňa. Viac o nákupe testov tu.

Testov je každopádne dosť a vždy dosť bolo, lebo posledné testy z prvej, októbrovej várky, boli vyskladnené 7. januára (33 tisíc kusov SD Biosensor pre mesto Nitra) a 7. januára bolo zároveň dodaných 2,6 milióna kusov. Na celoslovenské testovanie by to nevydalo, no prakticky všetci odborníci sa vyjadrili, že by to vtedy nemalo zmysel a nemá to zmysel ani dnes. Testovať treba ohniská.

Čo na jeseň zlyhalo

Vráťme sa do novembra minulého roka. Igor Matovič ma 11. novembra verejne vyzval spracovať pandemický plán. To som aj s tímom odborníkov spravil a 23. novembra sme predstavili Semafor zdravia, ktorý automaticky reaguje na pandemickú situáciu v danom regióne. To znamená, že každý región dostane podľa ukazovateľov priradenú farbu od zelenej, cez oranžovú, červenú až po čiernu, s tým, že čierna znamená tvrdý lockdown a plošné testovanie v regióne. Začiatkom decembra by podľa Semaforu zdravia bolo Slovensko sfarbené takto:

To znamená, že plošné testovanie v okrese Nitra a Púchov, ktoré prebehlo tento víkend, by prebehlo už 8. decembra, ak by Igor Matovič prijal pandemický plán, ktorý mi sám zadal vypracovať. Pre istotu pripomínam, že testov bolo dostatok.

Igor Matovič však tento plán odmietol s komentárom: „Nech sa páči, možno sú nejaké krajiny, možno Mongolsko nebude mať svoj pandemický plán, možno sa dá aj zobchodovať a niečo na tom utŕžiť.

Súpis aktivít a neaktivít Igora Matoviča v rámci boja proti Covid 19 je nasledovný:

  • leto 2020 – opakovane som na vláde navrhoval, aby sme začali s kontrolou hraníc. Počet pozitívnych bol vtedy nízky a týchto málo prípadov bolo takmer vždy zo zahraničia. Moje návrhy neboli prijaté.
  • august 2020 – Igor Matovič bol na svadbe bez rúška, čím vyslal signál zľahčujúci pandemickú situáciu.
  • september 2020 – „Nevestičky dobre bude“. Igor Matovič viac ako strojnásobil počet povolených hostí na svadbách z 30 na 100. Krátko na to sa práve kvôli svadbám začal rapídne zhoršovať situácia na Orave.
  • november 2020 – Igor Matovič ma poveril napísať Pandemický plán, plán s názvom Semafor zdravia sme predstavili 23.11. a ešte v teň deň ho Igor Matovič odmietol.
  • november 2020 – Igor Matovič otvoril kostoly
  • november 2020 – MH dostalo za úlohu nakúpiť antigénové testy podľa zadania Ministerstva zdravotníctva. MZ dodalo správne zadanie 6. decembra
  • december 2020 – Prezidentka vyzvala premiéra, aby odovzdal manažovanie pandémie niekomu inému

Okrem uvedeného neurobil Igor Matovič v tomto čase nič. Doslova vôbec nič, no situácia sa dramaticky zhoršovala. Preto som jemu a aj ostatným členom vlády dňa 10. decembra napísal mail, v ktorom som upozorňoval na nebezpečnú situáciu na Považí (ktoré bolo vtedy na tom horšie ako Nitra) a na akútnu potrebu plošného testovania v najviac postihnutých regiónoch. Doslova som napísal:

To, čo súrne potrebujeme, je plán. Logický, zrozumiteľný a pochopiteľný plán, aby ľudia vedeli, čo ich čaká. Z plánu, z ktorého bude jasné, že potrebujeme OKAMŽITE lokálne opatrenia. OKAMŽITE je DNES / ZAJTRA na celom Považí. Neviem, ako to jasnejšie povedať. Ale aj keď niečo prijmeme, dopad bude o 7 dní. Prijímať niečo k 16. decembru alebo k 21. decembru je nepochopenie situácie. A to má ešte vírus náskok 5 dní, lebo my vidíme dnes výsledky PCR testov získaných včera z testov urobených pred 3 dňami, na ktoré prišli ľudia po 2 dňoch starostí.

Reakcia? Žiadna.

Nekonaním Igora Matoviča na jeseň minulého roku až do 19. decembra, kedy sme schválili lockdown sme stratili mnoho drahocenných týždňov. Z toho posledných päť, kde situácia bola kritická a začínala sa vymykať spod kontroly.

Veď aj preto vyzvala prezidentka Igora Matoviča, aby odovzdal manažovanie pandémie. To však Igor Matovič odmietol.

Takže zopakujem: Igor Matovič odmietol Semafor zdravia, odmietol odovzdať manažovanie pandémie a zároveň nekonal v rozhodujúcom období. Ale tvrdí, že za dnešnú mizériu môžem ja. Nuž, nech si názor urobí každý sám.

Teraz najčítanejšie

Richard Sulík

Rozhliadnite sa. Vidíte snáď na Slovensku niekoho iného, kto nemá žiadny korupčný škandál, kto drží slovo, kto má program zostavený naozajstnými expertmi, kto má viac ako 10 rokov skúseností, ako tieto konkrétne riešenia pre ľudí presadiť, kto sa neriadi ideológiou, ale zdravým rozumom a kto má úprimnú chuť postaviť tú najlepšiu možnú budúcnosť pre Slovensko?
Všetci, ktorí nám veria, menia hru s nami. Nenechajú sa podplatiť rozhadzovaním, ktoré budú splácať naše deti. Už majú dosť chaotických amatérov. Zaujímajú ich konkrétne zmeny, pre ktoré sa mladým oplatí zostať na Slovensku. Chcú už konečne reálne výsledky.
A chcú sebavedomé Slovensko, ktoré najlepšie vie, čo potrebuje.
Sme SASKA a meníme hru.