Greenwashing 2 – Sadenie stromov vďaka plastovým fľašiam
Minulý článok o greenwashingu som začal odkazom na veľmi známu kampaň jedného potravinového reťazca, ktorá sa zameriava na sadenie stromov.
Princíp kampane je zjednodušene v tom, že za každú predanú 1,5 litrovú fľašu konkrétnej minerálnej vody poputuje 1 cent na výsadbu lesa. Táto kampaň pritom cieli špecificky na tatranské lesy a za dobu fungovania sa údajne podarilo vysadiť už viac ako milión stromčekov.
V prvom rade uvádzam, že idea tejto kampane je skvelá. Sadenie stromčekov je jedným z významných mitigačných opatrení voči klimatickej zmene, čomu sa veľmi podrobne venuje aj samotný reťazec na stránkach kampane.
Čomu však naozaj nerozumiem je to, prečo reťazec podmienil výsadbu stromov kúpou minerálky v plastovej fľaši ???
Všetci veľmi dobre vieme, že kupovať balenú vodu je nezmysel. Jednak preto, že nám v kohútikoch tečie úplne skvelá voda a jednak preto, že tým vzniká zbytočne veľa plastového odpadu. A neuspeje ani argument údajne dobrej recyklácie PET fliaš. Tento typ plastu by sa mal teoreticky dobre recyklovať, no realita je komplikovanejšia a stále platí, že najlepší odpad je žiaden odpad.
Pritom z mojej vlastnej skúsenosti viem, že ak chce reťazec podmieniť výsadbu stromov kúpou nejakého ich výrobku, má lepších kandidátov.
Druhý bod nie je kritika samotné reťazca ako skôr lesníkov a týka samotnej výsadby stromov. Na stránkach ku kampani je uvedené, že primárne išlo o smreky, smrekovce, jedle a buky, pričom výsadba prebieha v spolupráci s Lesmi SR.
Problematická drevina je najmä smrek, ktorý je u nás hojne vysádzaným stromom a bohužiaľ na to naše lesy doplácajú. Smrek je pre lesníkov ekonomická voľba, rýchlo rastie, dobre sa pestuje v škôlkach a rýchlo sa zalesní. Zároveň je však citlivý na sucho a teplo, vyskytuje sa prirodzene viac na severe a vo vyšších nadmorských výškach a tiež je veľmi nestabilný v monokultúrach. A práve tak sa sadilo a ešte stále sadí u nás.
Aj preto nastala tá neslávna tatranská kalamita v roku 2004 a aj preto stále bojujeme s lykožrútom. Smrekové monokultúrne lesy sú slabé, choré a tak sa nevedia brániť prirodzeným nepriateľom a vetru, ktorý by ich za iných okolností nezdecimoval, iba preriedil slabšie jedince.
Na stránke kampane je pritom uvedené, že odborníci odporúčajú vysádzať/obnovovať zmiešané lesy, ktoré lepšie regulujú dodávky vody ako monokultúry, a to vďaka rôznym hĺbkam zakorenenia, sile a vzorom, ktorými si rôzne druhy stromov navzájom pomáhajú a lepšie tak absorbujú a infiltrujú vodu. Treba už len dúfať, že tieto zásady pri sadení stromov dodržiavajú.
Aby som to zosumarizoval, zámer kampane je veľmi prospešný, no v súčasnom prevedení sa jedná o čiastočný greenwashing a preto by som odporúčal nasledovné zmeny:
1, nepodmieňovať výsadbu predajom konkrétneho produktu, ale skôr nejakou sumou (napríklad promile z obratu)
2, ak podmieňovať, tak kúpou iného produktu, ktorý sám o sebe nemá negatívny vplyv na životné prostredie
3, dohliadať na výsadbu stromov, aby mala skutočný zmysel a prínos pre krajinu
Michal Kutlík
OZ Pestrec