Denník N

Čo by mali podvodníci vydávajúci sa za Microsoft na telefonáte vylepšiť?

Ten z vás, kto má firemné číslo alebo je vaše číslo z nejakého dôvodu zverejnené na webe, tak ste to už vysoko pravdepodobne zažili. Volá vám nemecké číslo a tam po predstavení, na vás spustí človek v angličtine s indickým prízvukom príbeh o tom, že vám volajú z Microsoft Corporation ohľadom problému s vaším počítačom.

Dokonca sa minulý týždeň s týmito podvodníkmi stretol už i náš pán premiér, ktovie či došiel na to, že sú to podvodníci už počas telefonátu s nimi alebo až po tom, čo mu zablokovali počítač, to sa asi nikdy nedozvieme.

No, tu som odbočil a vráťme sa späť k našej hlavnej téme. Podobné telefonáty absolvujem od minulého leta už pravidelne dvakrát do týždňa. Donedávna som ich nechal vyrozprávať prvú vetu potom som im oznámil, že poznám tento podvod a oni väčšinou zložili. Je pravdou, že jedenkrát mi slečna na druhej strane na tento argument odpovedala, že ja som podvodník a až potom zložila.

Pred týždňom som sa začal zabávať tým, že sa ich dopytujem rôzne otázky. A dnes som zažil zatiaľ najdlhší telefonát.

Kam som sa zatiaľ dostal?

Dnes telefonát začal štandardne, volá nemecké číslo. Vždy sa bavím tým, že štandardne pozdravím po slovensky. „Dobrý deň, Juraj Porada.“ Na čo väčšinu len počujem nejaký šum, a tak teda vždy dodám len: „Haló.“

V tej chvíli začne štandardný scenár: „Hello, I am calling you from Microsoft Corporation, regarding to an issue with your computer.“

Na čo ja vystrašene reagujem: „Oh no, how is that possible?“

Musím povedať, že po tejto reakcii volajúci vždy zložili. Predpokladám, že to boli začiatočníci a vôbec nečakali, že sa s nimi niekto bude baviť. Ale dnes ma pán prekvapili a vyhŕkol zo seba niečo v štýle, že vidí, z môjho PC aktivitu, ktorá nevyzerá ako moja, a že zrejme niekto napadol môj počítač, a že to je nelegálne.

Na to som sa prosebne spýtal, čo s tým teda urobíme? Pán mi povedal, nech si sadnem k PC a poviem mu, čo vidím. Hovorím vidím pracovný Outlook. Na čo on hneď zareagoval, či je to pracovný alebo domáci PC. Ja hovorím, že pracovný. On zas pýta, či nemám domáci PC. Hovorím, že nie.

Cítil som, že sme sa pomaly dostávali do slepej uličky a bál som sa, že to zavesí, a tak som ešte skúsil zistiť, prečo mi volá z nemeckého čísla a nevolá mi priamo slovenská podpora Microsoftu. Na to reagoval, že nevolá z Nemecka, a že Microsoft nemá podporu pre Slovensko.

Dve informácie v jednej vete, tak pekne po jednom vravím si. Reagujem, že to nie je pravda, že nedávno som niečo so slovenskou podporou Microsoftu riešil, čo som si samozrejme vymyslel. Na to nejak nereagoval, tak som teda zopakoval dotaz na to volanie z Nemecka. Odpovedal mi, že volá priamo z centrály Microsoftu z Austinu v Texasu.

Nielenže Microsoft nemá centrálu v Austine, ale v Redmonte, čo je pár tisíc míľ vedľa, ale táto informácia nedávala zmysel, keďže vidím, že mi volá z nemeckého čísla. Nedalo mi to, a tak som sa znova spýtal na to nemecké číslo, čo ho už pomaly začalo evidentne rozčuľovať. Nato už len povedal, že volá cez satelit. Keďže som to už v tej chvíli nevydržal, začal som sa smiať a pán telefonát bez slova ukončil.

Po dnešku už viem, čo nemám hovoriť a skúsiť sa sústrediť, čo bude nasledovať ďalej. Vravím si čím viac ich budem zdržovať, tým je menšia pravdepodobnosť, že niekoho reálne okradnú.

Ako by tento telefonát mal vyzerať, aby bol úspešný?

1. Používať číslo so slovenskou predvoľbou

Tým, že používajú číslo s nemeckou predvoľbou, sami znižujú pravdepodobnosť toho, že im volaný zdvihne telefón. Je pravda, že pred pár mesiacmi mali na pár týždňov i čísla so slovenskou predvoľbou alebo aspoň to tak vyzeralo. Avšak neskôr sa zas vrátili späť k nemeckým číslam.

2. Hovoriť po slovensky

Keď cielim telefonickú kampaň na nejakú krajinu, tak ideálne má telefonista hovoriť jazykom danej krajiny. Myslím si, že väčšina ľudí na Slovensku po tom, čo niekto na nich spustí do telefónu po anglicky, zloží telefón. Tento typ podvodného telefonátu cieli na hlúpych a dôverčivých ľudí. Pravdepodobnosť, že tento typ ľudí bude na Slovensku schopný komunikovať po anglicky sa rovná veľmi nízkemu číslu. Naozaj by ma zaujímalo, aká je úspešnosť týchto telefonátov, ak teda vôbec nejaká úspešnosť na Slovenskom trhu je.

3. Mať nachystané argumenty

Ako je pekné, že prvú vetu telefonátu vedia pekne odrapotať. Avšak telefonát nie je monológ, tak ako som usúdil, že 90 % týchto telefonujúcich si myslí. Vedúci danej továrne na podvody by mal zbierať feedback na telefonáty od telefonistov a chystať argumentácie na najčastejšie dotazy. Akonáhle volajúci vyzerá, že nevie odpovedať na základné dotazy, je pravdepodobné, že cieľ telefonátu ,a to okradnutie klienta, nikdy nedosiahne.

Ak vám to doteraz nedošlo, tak, prosím, berte tento článok ako miernu iróniu. Nikomu z podvodníkov nechcem pomáhať a ani si nemyslím, že je možné im pomôcť. Hlavne pochybujem, že v tej časti Ázie, odkiaľ volajú, budú mať nejakých po slovensky hovoriacich pracovníkov :)

Volajú i vám? Dostali ste sa v telefonáte niekam ďalej? Alebo viete k tejto téme viac informácií, napíšte mi do komentára.

Teraz najčítanejšie