Denník N

Naša planéta funguje na ekologický dlh. Zachránia nás elektromobily?

Áno, v boji za udržateľnú klímu a redukciu emisií CO₂ je elektromobilita kľúčová. Má to však pár háčikov.

Vždy sa rád myšlienkami vraciam do detstva, kedy bola naša planéta v lepšej kondícii ako dnes. Ako malí chlapci sme vďaka tomu mali celú zimu o zábavu postarané, keďže naše jazero sa vždy zmenilo na prírodné klzisko. Aká je realita po 30 rokoch? Z klziska ostalo len jazero a jeho zamrznutá verzia s nami ostala len v spomienkach. Dosť však bolo minulosti, poďme riešiť situáciu, s ktorou bojujeme dnes, začnime chrániť našu planétu aj ďalšie generácie. Ako na to a čo sa vlastne za tých 30 rokov zmenilo? Klesla naša environmentálna bezpečnosť? Mali by sme sa báť  budúcnosti? Bude to znieť možno absurdne, no zmeniť svet k lepšej, a hlavne zdravšej, verzii môže aj firma vyrábajúca batérie do elektromobilov. Ako chce InoBat Auto pomôcť planéte? Poďme si to rozmeniť na drobné.

OD PRÍRODY SI BERIEME OVEĽA VIAC, AKO NÁM JE SCHOPNÁ DAŤ

Dnes sme svedkami priemyselnej revolúcie a náš spôsob života niekoľkonásobne zvýšil spotrebu nerastných surovín. A tu sa opäť vrátim do svojho detstva, ktoré dokáže skrz fakty a čísla reflektovať trpkú realitu. Práve v roku 1986, kedy som sa hral na klzisku pripadal tzv. Earth Overshoot Day (deň, kedy sme vyčerpali všetky suroviny, ktoré dokáže Zem obnoviť za 1 rok) na 1. november. Neskôr v roku 2019, ktorý bol mimochodom najhorším za 50 rokov tohto merania, tento deň pripadol už na 29. júl. Čísla nám jasne ukazujú, že nárast globálnej spotreby týchto surovín je enormný a dnes spotrebujeme až 1,7-násobok toho, čo nám planéta dokáže reálne ponúknuť. Určite sa zhodneme na tom, že žiť na dlh sa dlho nedá, však? Otvorme teda oči! Ako ľudstvo totiž žijeme na dlh už viac ako desaťročie.

(NE)EKOLOGICKÉ SPRÁVANIE JEDNOTLIVCOV, ALE AJ KRAJÍN EÚ

Rozdiely môžeme vidieť nielen v správaní jednotlivcov, ale aj samotných krajín. Aká je realita dnešných dní? Tento obrázok poukazujúci na uhlíkovú stopu krajín EÚ hovorí za všetko.Zdroj: Global Footprint Network, 2021 National Footprint and Biocapacity Accounts

Neuveriteľné, však? Európa skonzumovala v rámci svojej spotreby počas posledného desaťročia každý rok približne TROJNÁSOBOK ZEME. V ohrození je tak nielen naša environmentálna bezpečnosť, no podľa môjho názoru sa táto prehnaná spotreba prejavuje aj ako súčasť globálneho otepľovania.

ČO ROBÍ SLOVENSKO PRE ZELENŠÍ SVET?

Rád by som však prešiel k pozitívnejším správam. Za posledné roky totiž táto spotreba klesá a vznikla tzv. Európska zelená dohoda, ktorej cieľom je v rámci EÚ dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu. Podporu tejto dohode vyjadrilo aj Slovensko, pričom ruku k dielu by mali priložiť hlavne spoločnosti. A práve tu sa dostávame aj k InoBat Auto, ktoré bude vo svojom R&D centre vo Voderadoch vyrábať prelomové batérie do elektromobilov. Podstatné je však to, že tým nielen podporí ekologickú formu dopravy bez emisií, no zodpovedne bude pristupovať aj k výrobe batérií, ktorá doteraz až tak ekologická nebola. No mám pre vás novinku. Časy sa menia, a to práve aj vďaka tejto firme.

ÁNO, ELEKTROMOBILITA MÔŽE POMÔCŤ. MÁ TO VŠAK PÁR HÁČIKOV

Áno, v boji za udržateľnú klímu a redukciu emisií CO₂ je úloha elektromobility kľúčová. Má to však pár háčikov a podmienok, ktoré musia byť splnené na to, aby tento segment mohol naozaj našu planétu ochrániť. O aké podmienky ide a kde musí nastať zmena?

  1. Energia pre elektromobily musí pochádzať zo zdrojov, ktoré neemitujú do ovzdušia CO₂.
  2. Proces výroby batérií musí v maximálnej možnej miere minimalizovať vznik emisií CO₂, ale aj čo najviac zvýšiť kapacitu, životnosť a využiteľnosť batérií.
  3. Ich výrobca musí myslieť aj na následnú výmenu a recykláciu batérií.

InoBat je ukážkou, ako sa to dá, čo bolo potvrdené aj štúdiou EIA (Environmental Impact Assessment), od ktorej sme dostali kladné rozhodnutie k výstavbe R&D centra, kde sa budeme podieľať na minimalizácii karbónovej stopy, skleníkových plynov a energetickej spotreby práve pri výrobe batérií.

ČÍSLA, PO KTORÝCH VÁM PADNE SÁNKA

Ak sa na svet elektromobility pozeráme realisticky, narazíme na nie veľmi príjemné štatistiky. Napríklad stredný model Tesla 3, ktorý má batériu z lítia, kobaltu a mangánu, je vyrábaná s vysokým energetickým vstupom a podnebie znečisťuje 11 až 15 tonami CO₂. S 10-ročnou výdržou batérie a 15 000 km na tachometri ročne by to znamenalo 73 až 98 gramov CO₂/km, pričom vozidlo viac-menej len stojí v garáži. Keď si k tomu prirátame emisie CO₂ z elektriny vyrábanej z iných zdrojov ako je jadrová energetika či obnoviteľné energetické zdroje, tak v skutočnosti má Tesla emisie 156 až 181 gramov CO₂/km. Ďalším príkladom môže byť aj Škoda Octavia Elegance 1.9 TDI PD s emisiami na úrovni 135 g CO₂/km či obľúbenec „Emirátčanov“ Toyota Land Cruiser V8 4,6 l s emisiami 250 až 308 g CO₂/km.

Elektromobilita musí kráčať ruka v ruke s environmentálnou aj energetickou bezpečnosťou. Avšak pozor! Pri ich zabezpečovaní sa musí presadzovať produkcia elektrickej energie len z jadra či obnoviteľných zdrojov. Pre lepšiu predstavu siahnem opäť po číslach. V roku 2018 tvoril energetický mix v EÚ hlavne 5 zdrojov: ropné produkty (36 %), zemný plyn (21 %), tuhé fosílne palivá (15 %), obnoviteľné zdroje (15 %) a jadrová energia (13 %). Každý elektromobil je len z 28 % nabíjaný elektrickou energiou, ktorá je tá „pravá orechová“. Poďme ale na pozitívnejšiu nôtu. Na Slovensko bolo pri nabití auta v roku 2019 až 92 % energie vyprodukovanej Slovenskými elektrárňami zo zdrojov bez CO₂! Vďaka unikátnemu energetickému mixu, má slovenská energia nižšiu uhlíkovú stopu oproti okolitým krajinám čo je dôležitým faktorom pri výrobe našich batérií.

BUDÚCNOSŤ ELEKTROMOBILITY S INOBAT AUTO? MÁM PRE VÁS PÁR ZÁKULISNÝCH INFO

Asi najdôležitejším aspektom v otázke environmentálnej a energetickej bezpečnosti je spomínaná výroba batérií. V InoBat Auto sme vsadili na inovatívny proces, najmodernejšie technológie, výskum, vývoj a spoluprácu s poprednými expertami. Pre našich klientov budeme šiť batérie na mieru podľa ich potrieb. Poďme však k recyklácii. Zásoby lítia a kobaltu nie sú bezodné, a preto je dôležité získať a opätovne spracúvať čo najviac použitých kovov. V InoBat Auto dokážeme recyklovať takmer 95 % materiálu a opäť ho používať. V otázke recyklácie li-ion batériových produktov sa aktuálne nachádzame vo fáze projektového dizajnu a verím, že už čoskoro verejnosti oznámime, že sme pripravení na výstavbu recyklačného centra, čím sa nám podarí uzavrieť „environmentálny kruh“ a naplniť cieľ zabezpečenia výroby batérií pre zelenší svet.

Verím, že inovácie a šikovní ľudia (v InoBat Auto ich je mimochodom neskutočne veľa) prispejú k tomu, že sa naša firma stane lídrom vo výrobe batérií. Lídrom, ktorý bude inšpirovať. Každý by mal totiž začať od seba. My všetci môžeme zmeniť svoj postoj k prírode či k spotrebe zbytočností. Ak sa zmeníme my, zmeníme aj budúcnosť našich detí. Stále som optimista a verím, že keď pôjdeme príkladom a budeme hľadať riešenia, dostaneme sa ku krajším zajtrajškom. Preto je mi cťou, že k tomuto cieľu môžem prispieť aj prácou pre InoBat Auto, ktorá prináša riešenia pre zelenú budúcnosť a zdravšiu planétu.

MAREK ROLINEC,
HSE manager, InoBat Auto

Teraz najčítanejšie

InoBat

InoBat je slovenská spoločnosť založená v roku 2019 zaoberajúca sa výskumom, vývojom, výrobou a recykláciou batérií s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami. Hlavnými odvetviami sú InoBat Auto, ktorý sa zaoberá R&D a výrobou batérií do elektrovozidiel, InoBat Energy, zaoberajúci sa skladovaním energie a InoBat Recyling, prinášajúci riešenie na recykláciu batérií. Okrem toho, InoBat pracuje aj na rozvoji InoBat Charging, ktorý rieši nabíjaciu infraštruktúru a InoBat Hydrogen pre vodíkové a alternatívne pohony. Najrozvinutejšou odnožou spoločnosti InoBat je InoBat Auto, ktoré umožňuje elektrickú mobilitu vytváraním svojich unikátnych batérií pre zelenší svet. Sme batériová spoločnosť „Discovery to Delivery“ s jedinečným výskumom a vývojom v oblasti výroby prinášajúcim riešenia šité na mieru pre svojich zákazníkov. www.inobat.eu