Denník N

Svieti slnko ?

Závisí pravda od toho, kto ju vysloví ?

Viacerí si už konečne túžime vydýchnuť. Venovať sa  každodenným a možno banálnym veciam.

Lenže naši lídri s podporou médií nám nedajú vydýchnuť. Už aj z banálnych vecí vzniká konflikt.

Verejné diskusie na Slovensku prebiehajú štýlom, ktorý sa dá ilustrovať asi takto.

Slnko svieti.

Spoločnosť to spokojne považuje za všeobecne akceptovaný fakt, žiadny problém.

Matovičova vláda zorganizuje tlačovú  besedu a vyhlási, že slnko nesvieti.

Vedecká obec vydá nesúhlasné stanovisko, ktoré podloží viacerými  štúdiami – informácia z tlačovej besedy vlády nie je korektná a slnko stále svieti. To na čo upozornila vláda, bol len  bežný jav,  keď je zamračené, slnko jednoducho nevidíme.

Nepriateľ číslo 1,  Róbert Fico,  zorganizuje tlačovú besedu, na ktorej medziiným povie, že slnko svieti.

Matovičova vláda sa urazí a zaútočí, na všetkých.

Pohoršení  a vyburcovaní zástancovia Matovičovej vlády a médiá zúrivo útočia na vedcov a na vlastný zdravý rozum, a bojujú proti všetkým, ktorí si myslia to čo Fico. Že vraj slnko svieti, taká konšpirácia, je to len politizovanie. Mali by sa hanbiť. Čo tí vedci chcú, aby sa Fico vrátil ?

Takže, ak si politik alebo niekto, kto nás nejakým spôsobom sklamal, osvojí nejakú tému, v ktorej s ním nebodaj súhlasíme, je našou svätou povinnosťou ísť proti nemu a popierať aj svoj vlastný zdravý rozum?

To fakt?

Ale ako vidíme, vieme spolitizovať úplne všetko, ešte aj slnko.

P.S. Tiež som signatárom výzvy právnikov za právny štát. Prečo? Lebo si myslím, že jeho princípy a základy sa porušujú a neželám si to. Podpisovala som  jej text, potom, ako som usúdila, že voči nemu nemám výhrady,  a mohol by pomôcť, aby sa zabránilo najhoršiemu. Pri podpisovaní som nevedela kto ho podporuje, a bolo by mi to jedno. A nepovažujem ho za politický, ale za právny dokument.  Lebo pravda sa pre mňa nemení podľa toho, kto ju vyslovuje alebo podporuje.

Ale pre niektorých áno. Možno pre tých, ktorí ani vlastne nevedia, čo si majú myslieť, lebo o veci nemajú prehľad a pravdu hodnotia podľa toho, či sympatizujú s tým, kto ju vyslovuje.

Je to síce ľudské, ale za tento prístup môžeme  zaplatiť pridraho.

Teraz najčítanejšie

Viktória Hellenbart

Smelo môžem napísať, že sa celý život venujem právu, hoci som pôvodne chcela robiť všetko okrem práva, a najviac zo všetkého som túžila byť veterinárom, ale veci sa vyvinuli inak. Od júla 2001 mám samostatnú advokátsku prax v Lučenci a som teda celý život "vidieckym advokátom". Láska k prírodným vedám ma od začiatku viedla k porovnávaniu a hľadaniu prírodných zákonov v práve. Napriek, a verím, že len "zatiaľ"prevažujúcim skúsenostiam, som si istá, že morálne zákony v spoločnosti sú rovnako nemenné a neporušiteľné ako zákony prírodné. Gravitačný zákon nie je neporušiteľný v tom, že nemožno jednoducho vyskočiť z 12. poschodia, ale následky jeho porušenia sa dostavia a tie sa už ignorujú ťažšie. A rovnako fungujú zákony morálne, možno ich porušiť, ale následky sa dostavia a v tomto prípade ich pocítime všetci..