Denník N

Plamienok nám pomohol zvládnuť ťažké obdobie po strate otca a manžela.

Andrea (36) stratila manžela Andreja pred necelými štyrmi rokmi a zostala sama v dvomi chlapcami Martinom a Nikolajom. Jej muž bol vynikajúci basketbalista a šesťkrát sa vzoprel rakovine. Po jeho smrti Andrea vyhľadala pomoc pre chlapcov i pre seba v Plamienku.

S odstupom rokov Andrea konštatuje: “Bolo to najlepšie, čo som vtedy mohla urobiť. Kedy má človek vyhľadať pomoc odborníkov, ak nie v takejto situácii?. Ľutujem iba to, že som nevedela o Centre smútkovej terapie v Plamienku skôr. Mohlo nám byť aj s chlapcami už vtedy trochu lepšie.“ Andrea súcití s rodinami detí, ktoré počas pandémie koronavírusu stratili niekoho blízkeho. „Teraz zomierajú aj mladí ľudia nečakane a partneri ani deti sa s nimi nemôžu ani rozlúčiť. Musí to byť pre nich veľmi ťažké. Naviac je teraz náročné stretávať sa s odborníkmi, ale viem, že Plamienok v tomto čase poskytuje pomoc rodinám detí, ktoré stratili blízkeho aj online.“ Hovorí, že práve stretnutia s psychológmi v Plamienku chlapcom i jej samej najviac pomohli začať sa vracať do života. „Chlapci radi chodili do Plamienka. Venovala sa im tam terapeutka spolu s dobrovoľníkom, obaja boli „tatinovi chlapci“, potrebujú mužský vzor. Na stretnutiach v Plamienku som hovorila, čo naozaj cítim. Vnímala som , že ma skutočne chápu. Tam som si mohla dovoliť smútiť, pomáhali mi hľadať spôsoby, ako by som sa mohla cítiť trochu lepšie.“ Aj vďaka rozhovorom s psychoterapeutkou v Plamienku Andrea pochopila, že si musí napriek žiaľu hľadať svoje malé zdroje radosti. „Rozhodla som sa, že si splním sen a začnem sa učiť jazdiť na koni. Vždy som po tom túžila, ale až po Andrejovej smrti som sa k tomu odhodlala. Pamätám si, aká som bola hrdá, že som to zvládla a ako mi blízkosť koní pomáhala. Raz, keď som sa vrátila z jazdiarne, som prvý raz od Andrejovej smrti upiekla koláč. Konečne som mala na to energiu. A zrazu som videla, ako úžasne to vplýva na mojich synov. Aj oni boli veselší, tešili sa so mnou. Andrej bol výborný otec a mi hovorieval, že len šťastná mama môže vychovať šťastné deti. Tak sa snažím.“

V Centre smútkovej terapie ponúkame bezplatnú odbornú pomoc deťom a rodinám, ktoré stratili blízku osobu-v tomto čase aj online. Poskytujeme im bezpečný priestor a podporu počas toho, ako sa vyrovnávajú so stratou. Hľadáme spolu zdroje a radosť zo života. Plamienok ponúka pomoc deťom a mladým, ktorí stratili blízku osobu (rodiča, súrodenca, starého rodiča) za akýchkoľvek okolností (choroba, nehoda, samovražda, náhle úmrtie a pod.) a rodinám po strate dieťaťa.
Vzťah s odborníkom a pravidelné terapeutické stretnutia pomáhajú, aby sa smútenie časom nezhoršovalo a nezasahovalo kriticky do každodenného fungovania rodiny. Podporujeme ďalší zdravý vývoj dieťaťa a pôsobíme preventívne. Deti, ktoré náhle stratili niekoho blízkeho, môžu byť totiž neskôr v živote náchylnejšie ku klinickým depresiám alebo k užívaniu drog. Dajte im spolu s nami šancu prejsť obdobím smútku bez ďalších dlhodobých rán na duši.
Kontaktujte nás emailom na adrese [email protected] alebo telefonicky na čísle 02/207 18 169, pondelok až piatok od 8:00 do 16:30. Prečítajte si viac o našom Centre smútkovej terapie. Pridajte sa do našej facebookovej skupiny.

Teraz najčítanejšie

PLAMIENOK n.o.

Sme nezisková organizácia, ktorá je na Slovensku priekopníkom rozvoja detskej domácej paliatívnej/hospicovej starostlivosti a smútkového poradenstva a terapie pre deti a ich rodiny. Od roku 2002 bezplatne poskytujeme nevyliečiteľne chorým a zomierajúcim deťom domácu paliatívnu liečbu a starostlivosť. Deti navštevujeme doma v okruhu 2 hodín jazdy od Bratislavy. Od roku 2011 V Centre pomoci smútiacim deťom a rodinám v Bratislave na Zadunajskej ulici 6 bezplatne poskytujeme psychologickú, terapeutickú a poradenskú pomoc smútiacim deťom a ich blízkym ako aj dospelým po strate dieťaťa. Do centra môžu prísť smútiace deti a rodiny z celého Slovenska. Od roku 2003 vzdelávame študentov, odborníkov a laickú verejnosť, aby sa kvalita detskej paliatívnej starostlivosti na Slovensku zlepšovala. Týmto blogom chceme prispieť k tomu, aby sa povedomie o paliatívnej starostlivosti na Slovensku zvyšovalo.