Denník N

Pár nápadov, ako vylepšiť našim deckám online vyučovanie počas korony

…nápadov, ktoré takmer nič nestoja, sú dostupné, a môžu našim deckám pomôcť, keď sú školy online a oni sú medzi štyrmi  stenami…

Plus mínus, naše deti sú na online vyučovaní zhruba rok. To, že sa začínajú akosi divne tváriť, vidíme  v priamom prenose už takmer každý deň. Nemusíme byť odborníkmi v danej oblasti, aby sme postrehli zmeny v ich chovaní, ktoré boli zo začiatku nebadané, no boli s postupným nástupom účinku. Ako povestná variaca sa žaba, ktorá si všimne, že je jej akosi teplo, keď už je vlastne neskoro, lebo je uvarená.

Naše decká prežívajú každý deň tú istú rutinu…už im z toho musí riadne hrabať, laicky si pomyslíme nejeden z nás, rodičov. Zo začiatku to bolo fajn, zmena, online, niečo nové, bolo to cool. No teraz to už nie je cool, je to totálne out…Už sa ani neunúvajú prezliecť, hodinu začínajú v pyžamách, rozospatí, lebo dlho do noci doháňali sociálne kontakty na sieťach…zdieľali a zdieľali, telefonovali, a nudili si. Nudia sa už aj v noci, mám taký dojem. Už sa im ani nesníva. A čo by sa aj malo? Svet sa im postupne zúžil doslovne na celu, ako v Motýlikovi…deprivácia, kam len dovidíš…frustrácia…A keď z druhej izby počúvam intonáciu hlasu pedagóga v kompe, tak musím konštatovať, že je tiež už totálne burn out…vyhorený…

Poniektorí z nás, dospelých, to možno berieme pri spomienke na uhoľné prázdniny, /to som bol na ZŠ a bolo to supéér/, ale to trvalo 3 týždne, ako niečo, z čoho sa dá otrepať a ísť ďalej. Sám som to ešte donedávna bral ako vlastne nafúknutý problém, ktorý, ako prišiel, tak aj pominie…Že z toho proste naše decká vyrastú, ako z detských chorôb, z nechutenstva a bohviezčohoešte…

No lenže, už to začína byť na hrane…Ozývajú sa odborníci. Varujú..Ani sa im nečudujem, treba s tým niečo spraviť…lenže na druhej strane, je tu ten prekliaty debilný vírus…Čo s tým?, keby sa k problému otvárania škôl pristúpilo sofistikovanejšie, a nie tak chaoticky, možno by to aj nejako išlo…Že by sa zaočkovali pedagógovia…napríklad…ale ono nie a nie, a tak sa to deje skôr chaoticky. Niekto vyhlási, že sa deťom upiera ústavné právo…no to áno…ale ako to spraviť, aby to bolo únosné pre všetky strany. No a pokiaľ sme v tom chaose, a stále nevieme, ako na to, poďme skúsiť pár vecí, ktorým môžeme jestvujúci stav vylepšiť, a to takmer bez peňazí, iba s trochou psychologického chochmesu, napr.:

  • striedajme online výučbu dopoludnia a popoludní…čo ja viem, po týždňoch, alebo po 2 týždňoch, po školách…po krajoch…Naruší sa tým ubíjajúca rutina a stereotyp, podotýkam ubíjajúca aj pre pedagógov
  • raz, dva razy do mesiaca sa trieda stretne a vyjde si do prírody napr. na základe výsledku PCR testov, ktoré im napr. ministerstvo zaplatí, alebo VÚC, pokiaľ je škola v ich pôsobnosti…ja si myslím, že už aj rodičia by sme si to zaplatili…Na hodinu, dve…kvôli soc. kontaktom, a spojili to trebárs aj s praktickou výučbou…v prírode, teda vonku sa dá učiť všetko, od matiky, až po dejepis…
  • viac hodín interaktívnych: hudba, film a pod. Najviac ubíjajú decká tie hodiny, kde učiteľ monotónne vykladá napr. matiku…“to by som vraždil…“
  • čo by sa ešte dalo? ja neviem, možno, ak by sa už nevedela stretnúť celá trieda, tak vytvoriť nejaké menšie skupiny /povestné bubliny/, ktoré by sa spolu mohli občas stretnúť, opäť na základe negatívneho testu…Ale áno, vytváranie skupiniek nie je úplne najšťastnejšie…ale  pre boha za normálnych podmienok, ale teraz sme fakt niekde inde…

Možno aj Vám niečo napadne, stačí vystúpiť z toho stereotypného nazerania na školu, teraz už aj na online výučbu a niečo málo zmeniť. Aj málo po tom roku „na pustom ostrove“ deckám pomôže.

A ak z týchto nápadov si niekto niečo zoberie za svoje, niekto, kto má rozhodovaciu právomoc, resp. hociktorý učiteľ, ktorý ešte nevyhorel, budem iba rád, nemám na to kopirajt, a nakoniec, určite to napadlo viacerým z Vás.

…Práve som sa dopočul, že deti predsa len idú do školy, niektoré…Ale ono, je to zrejme opäť iba na nejaký čas…tak poďme s tým niečo málo urobiť!


zdroj obr.: www.freerangestock.com, autor: Jack Moreh

Teraz najčítanejšie

Rudo Hauzer

Pôvodným povolaním je Rudo špeciálny a liečebný pedagóg. Absolvoval však aj postgraduálny výcvik v hlbinnej dynamickej psychoterapii a aj executive MBA v hodnote kvalitného auta, ale čo pre vzdelanie neurobíš... Napísal pár knižiek, založil a viedol pár firiem. Teraz má rozpísanú knižku esejí o riadení, ekonómii a psychológii s pracovným názvom „Hlavne v kontexte“. Zároveň dáva smerovanie svojej firme www.heffect.sk  Je aj šéfredaktorom portálu www.management.cz  a prevádzkuje privátnu terapeutickú prax www.specialnypedagog.com  Tak a je to...