Denník N

Projekt „zeleného sna“ vo Voderadoch sa stáva realitou aj vďaka prepracovanej logistike

Ako vyzerá R&D centrum vo Voderadoch z blízka, v akej fáze sa aktuálne nachádza, ako je na tom jeho konštrukcia či logistika? Nech sa páči, pozývam vás na rýchlu prehliadku a prezradím aj detaily, o ktorých ste určite nevedeli.

Sny a ciele manažérov firiem v rôznych oblastiach podnikania sú rôznorodé. Myslím si však, že na jednom z takýchto snov sa určite zhodneme všetci. Konkrétne mám na mysli práve cieľ postaviť a zrealizovať niečo výnimočné, a navyše tak veľké, že prienik a spolupráca vedy a reálnej produkcie prinesie obrovskú pridanú hodnotu. Čo myslíte, trafil som klinec po hlavičke?

Ja osobne som sa v mojej profesionálnej kariére sústredil na výrobnú logistiku v automobilovom priemysle, nové technológie či inovatívne IT riešenia. Prešiel som si kadečím, no úplne nový význam mi dal práve nový projekt vo Voderadoch, a to hlavne z hľadiska projektového riadenia v tak dynamickom odvetví ako je elektromobilita. Ako vyzerá nové výskumno-vývojové centrum vo Voderadoch z blízka, v akej fáze sa aktuálne nachádza, ako vyzerá jeho konštrukcia, logistika a ako by mohla vyzerať budúcnosť elektromobility na Slovensku? Nech sa páči, pozývam vás na rýchlu prehliadku tohto R&D centra a prezradím aj detaily, o ktorých ste doteraz určite nevedeli.

POĎME SA POZRIEŤ NA PROJEKT ZBLÍZKA

Myslím si, že práve veda a výskum sú oblasti, ktoré nám ukazujú ten správny smer, akým by sa mali vyvíjať nové technológie. Preto je pochopiteľné, že v InoBat Aute-e sme si v prvej fáze určili za prioritu hlavne výstavbu vedecko-výskumného centra vo Voderadoch, ktorého súčasťou je aj pilotná výrobná linka. Určite mi ale dáte za pravdu, že za každým projektom stoja v prvom rade šikovní ľudia. Už som mal možnosť spoznať svojich nových InoBat Auto kolegov z tejto oblasti a som nadšený, s akou zanietenosťou a entuziazmom participujú na plánovaní tohto centra inovačných technológií. Práve preto som si istý, že po ukončení výstavby budeme mať aj vďaka nim na Slovensku R&D centrum nevšedných rozmerov, ktoré bude zaujímavý pre celý svet. Vo Voderadoch totiž skladáme celú mozaiku v jeden celok tak, aby pri spustení výroby dostal zákazník presne taký produkt, aký potrebuje.

1. FÁZA: BROWNFIELD ZALOŽENÝ NA ZELENEJ ENERGII

Poďme sa však pozrieť na konštrukciu tohto R&D centra. Prečo som túto halu nazval „zeleným snom“? A prečo sa ním môže tento projekt aj reálne stať aj napriek faktu, že ide o výrobu batérií do elektromobilov? Dôvodom je, že InoBat Auto si zakladá na zelenej energii, znižovaní environmentálnej záťaže a rozhodnutie stavať formou brownfield je toho živým dôkazom. Prvá fáza bude prebiehať v už existujúcej budove, ktorá má 12 rokov a svoje služby poskytovala inému odvetviu. Teraz však čaká na novú príležitosť pomáhať v napredovaní elektromobility a spoločnosti InoBat Auto. Prvým krokom k úspechu je pritom získanie potvrdenia od EIA (Environmental Impact Assessment), ktoré svedčí o tom, že naša výroba je šetrná k prírode. Aktuálne sa pritom nachádzame vo fáze finálneho dizajnového riešenia a rozmiestňovania technologických súčastí centra ako aj finálnej fáze povoľovacieho procesu.

2. FÁZA: PRODUKCIA BATÉRIÍ JEDINÝCH SVOJHO DRUHU NA SVETE

Ďalším dôležitým krokom v rámci InoBat Auto stratégie je jej druhá fáza, tzv. Gigafabrika, ktorou je samotná produkcia batérií vo veľkom objeme. Na jej rozširovaní a modelovaní pritom pracuje profesionálny projektový tím zložený z odborníkov v oblasti stavebných, technologických aj mechanických častí. Navyše, v rámci plánovania výstavby a technologických častí výroby spolupracujeme aj s jedným z najväčších expertov v tejto oblasti, konkrétne s japonskou firmou TAKENAKA. Ani v tejto fáze však nezabúdame na ochranu prírody a sústreďujeme sa v rámci nej aj na nové technológie odvetrávania a čistenia vzduchu.

KĽÚČOM K ÚSPECHU JE SPRÁVNE NASTAVENÁ LOGISTIKA

Vidím to pragmaticky. Na trhu je obrovské množstvo firiem, ktoré nám už teraz ponúkajú nadštandardné logistické služby a spĺňajú všetky atribúty na to, aby sa mohli stať jednotkou v poskytovaní logistických riešení smerom k InoBat Auto. Mojou úlohou, ako vedúceho projektu, je pritom synchronizovať všetko tak, aby sme sa v cieli dopracovali k funkčnému logistickému konceptu podporujúcemu výrobu, ale aj celý dodávateľský reťazec. Riadim sa však heslom, že aj logistika musí byť zelená. Snaha znížiť spotrebu CO2 nie je obalená len prázdnymi slovami, je to fakt, ktorý už teraz dominuje aj v oblasti ako je plánovanie dodávateľskej stratégie. Aký je podľa mňa kľúč k úspešnému konceptu? Je to lokalizácia dodávateľov, konsolidácia materiálu, plánovanie výroby a samotná komunikácia s dodávateľmi ohľadne materiálových kapacít.

CIEĽ JE JASNÝ. AKO HO DOSIAHNEME?

Cestou k úspechu sú IT riešenia, cieľom InoBat Auto-u zase synchronizácia všetkých procesov do jedného kompatibilného informačného systému. Práve preto sa sústreďujeme na mapovanie jednotlivých procesov a ich zladenie do požiadaviek na náš ERP systém. No keďže vo všetkom platí, že pomaly ďalej zájdeš, nič nechceme uponáhľať a dôraz kladieme na každučký detail v celom procese. Viacero fáz bude mať aj štruktúra systémových prepojení. Opäť sa však vrátim hlavne k ľuďom, bez ktorých by to nešlo. Náš tím už má mnoho skúseností z viacerých startup projektov, ktoré môžeme plnohodnotne využiť aj v InoBat Auto-e a nový koncept tak úspešne implementovať aj do závodu vo Voderadoch. Zákulisné info? Momentálne prebieha výber dodávateľov, ktorí budú súčasťou tendra na náš informačný systém.

AKO BUDE VYZERAŤ BUDÚCNOSŤ INTERNEJ LOGISTIKY VO VÝROBE BATÉRIÍ DO ELEKTROMOBILOV?

V skratke by som na túto otázku odpovedal slovami štíhla, flexibilná a inovatívna. Ak si však tieto atribúty rozmeníme na drobné, interná logistika v R&D centre vo Voderadoch bude vyzerať takto:

  • Veľký dôraz bude kladený na skladovanie aj kontrolu kvality dodávaných materiálov.
  • Vzhľadom na náročný výrobný proces v rámci teplotných parametrov a vlhkosti rozdelíme sklady na niekoľko uzavretých častí, čím zabezpečíme kvalitu dodávaného materiálu na miesto spotreby vo výrobnom procese.
  • Zautomatizujeme dodávanie materiálu na linku za pomoci AGV (Automated Guided Vehicle), ktoré budú presúvať materiál a potom s ním manipulovať priamo na mieste spotreby. Tento proces pritom bude vyžadovať simuláciu vo virtuálnom prostredí, aby sme ešte pred samotnou realizáciou mohli identifikovať úzke miesta, dopravu aj čas splnenia objednávok.
  • Vo výrobe batérií je dôležité vedieť odsledovať materiál v celom procese výrobného cyklu na 100 %. Preto budeme dbať na koncepčné usporiadanie monitorovania materiálového toku. Využijeme pritom WMS (Warehouse Management System), ale aj prepojenie ERP na MES (Manufacturing Execution System) a následne na PLC stanice vo výrobných linkách. Týmito krokmi tak zabezpečíme 100 % systémovú kontrolu úplne všetkých výrobných operácií.
  • Náš výrobný proces si vyžaduje dodržiavanie prísnych stabilných teplotných parametrov (22±2 °C), čo si bude určite vyžadovať aj dôsledné teplotné obmedzenia a prísne postupy počas všetkých transportov vstupných materiálov. Napríklad také zrenie batérií sa bude vykonávať pri stabilnej teplote až 40-50 °C, ktorá bude udržiavaná v celej jednej miestnosti. Okrem teploty, silný efekt na kvalitu výrobných procesov má aj vlhkosť prostredia a preto niektoré výrobné procesy budú umiestnené do veľmi suchých miestností (rosný bod až do -70 °C).
  • Keďže poznať očakávania zákazníka je nesmierne dôležité, je mu potrebné prispôsobiť aj samotný distribučný koncept. Proces distribúcie hotových batérií bude plne zohľadňovať nielen tieto požiadavky, ale aj zákazníkom určenú frekvenciu dodávok. V plánovaní výroby a konsolidácie jednotlivých krokov nám pritom pomôže prepojenie so zákazníkom cez EDI.

V InoBat Auto som už strávil nejaký čas a môžem porovnať dynamiku s predošlým projektom výstavby závodu Jaguar Land Rover v Nitre. Asi najväčším rozdielom je technológia a implementácia procesov, vzhľadom na veľmi špecifickú výrobu. Veľmi mi záleží na tom, aby projekt napredoval a na konci tohto roka sme si mohli povedať, že sme odviedli dobrú prácu! Moja osobná spokojnosť samozrejme napomáha k napredovaniu a neustále vzdelávanie ma ženie vpred smerom k novému dobrodružstvu.

PETER DUBOVSKÝ
Project Director, InoBat Auto

Teraz najčítanejšie

InoBat

InoBat je slovenská spoločnosť založená v roku 2019 zaoberajúca sa výskumom, vývojom, výrobou a recykláciou batérií s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami. Hlavnými odvetviami sú InoBat Auto, ktorý sa zaoberá R&D a výrobou batérií do elektrovozidiel, InoBat Energy, zaoberajúci sa skladovaním energie a InoBat Recyling, prinášajúci riešenie na recykláciu batérií. Okrem toho, InoBat pracuje aj na rozvoji InoBat Charging, ktorý rieši nabíjaciu infraštruktúru a InoBat Hydrogen pre vodíkové a alternatívne pohony. Najrozvinutejšou odnožou spoločnosti InoBat je InoBat Auto, ktoré umožňuje elektrickú mobilitu vytváraním svojich unikátnych batérií pre zelenší svet. Sme batériová spoločnosť „Discovery to Delivery“ s jedinečným výskumom a vývojom v oblasti výroby prinášajúcim riešenia šité na mieru pre svojich zákazníkov. www.inobat.eu

Tento blog je platený.