Denník N

Štátny systém na očkovanie a testovanie je frustrujúci, snažíme sa pomáhať. Rozhovor s ITčkarmi, ktorí suplujú štát.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Prečo sa dobrovoľníci rozhodli suplovať štát a pustili sa do vývoja webov, ktoré ponúkajú nadstavbu nad štátny systém objednávok na testovanie a vakcináciu? Akým problémom museli čeliť? Ako by vôbec mal ideálny systém fungovať? Odpovedá Ján Jančár, doktorandský študent na Masarykovej Univerzite v Brne, ktorý vyvíjal web covid.neuromancer.sk a Ahmed Al Hafoudh, CEO spoločnosti freevision s.r.o., ktorá stojí za covid.freevision.sk.

Za vývojom dvoch projektov covid.freevision.skcovid.neuromancer.sk  stoja aktívni členovia IT komunity okolo Slovensko.Digital. Oba projekty ponúkajú nadstavbovú službu – v prvom prípade je to prehľad o voľných miestach na antigénové  testy a v druhom prípade notifikácie na uvoľnené miesto na očkovanie.

Aká bola vaša hlavná motivácia pustiť sa do prípravy webov covid.neuromancer.sk respektíve covid.freevision.sk?

Ján: Toto má pomerne zaujímavé vysvetlenie. Partnerke sa nepodarilo zaregistrovať starých rodičov zo skupiny 75+ na očkovanie, pretože sme sa o otvorení tejto skupiny dozvedeli neskoro. Tak som rýchlo naprogramoval nástroj, ktorý voľné miesta vo formulári sledoval a poslal nám SMS keď nejaké boli. Takto sa nám podarilo zaregistrovať príbuzných. Viacero ľudí, ktorým som o tomto nástroji povedal, chcelo tiež dostávať upozornenia a tak som sa rozhodol z toho spraviť verejnú a otvorenú vec. Tiež považujem očkovanie za veľmi dôležitú vec v boji proti pandémii a môcť s tým ľuďom pomôcť je super.

Ahmed: Spôsob hľadania voľných termínov na štátnom webe old.korona.gov.sk bol, a stále je, pre nás veľmi nešťastný a frustrujúci. Vzhľadom na to, že vieme, ako sa dajú informácie a dáta sprostredkovať užívateľom, rozhodli sme sa to z vlastnej iniciatívy zmeniť a zjednodušiť tým život aj ostatným ľuďom.

Vaše weby prinášajú pre verejnosť zaujímavú funkcionalitu oproti štátnym webom. Má ale verejnosť o takéto služby záujem?

Ján: Máme zatiaľ (k 16.2.) približne 9 400 unikátnych emailových adries zaregistrovaných na notifikácie a stránka poslala už okolo 20 tisíc notifikácií emailom a 619 PUSH notifikácií. Veľmi sa tomuto záujmu teším, keďže webové stránky vyvíjam pri výskume iba niekedy a aj vtedy je ich návštevnosť limitovaná počtom výskumníkov, ktorých môže stránka zaujímať.

Ahmed: Evidujeme enormný záujem. Povedomie o našom webe sa šíri hlavne prostredníctvom sociálnych sietí, virálne, nakoľko tomu nerobíme žiadnu platenú reklamu. Projekt je pre nás v tejto chvíli neziskový.

Mal by takéto aktivity podľa vás robiť štát? 

Ján: Rozhodne by mal podobné aktivity vyvíjať štát. Nechcem si predstaviť, koľko ľudí proces registrácie na očkovanie odradil od účasti na očkovaní. Už pred pár mesiacmi som čítal dobrý text o tom aké dôležité a zároveň zložité bude v dnešnej dobe pritiahnuť ľudí k očkovaniu proti ochoreniu COVID-19. Text rozoberá aj to, ako zádrhely a zábrany v procese od začiatku až po očkovanie a preočkovanie odradzujú ľudí a ako sa im dá vyhnúť. Už vtedy som rozmýšľal, ako by sa dalo docieliť, aby tento proces na Slovensku bol vyladený a spĺňal všetky odporúčania odborníkov, ktorí sa vyznajú v behaviorálnych či spoločenských vedách. Potom prišla realita a s ňou aj formulár na registráciu na očkovanie, ktorý nespĺňa asi ani jednu z best-practices spomenutých v článku. Myslím si, že do tejto situácie sme sa dostali kvôli neschopnosti riadenia. Proces očkovania aj s registráciou sa mohol a mal plánovať a pripravovať mesiace dopredu, namiesto toho to vyzerá tak, že formulár na očkovanie vznikol za tri dni skopírovaním toho na registráciu na testovanie.

Ahmed: S finančnými, materiálnymi a aj ľudskými zdrojmi, ktoré má štát k dispozícii, by mal byť schopný zabezpečiť plnohodnotný, funkčný, stabilný a hlavne užívateľsky prístupný systém na zdolávanie akýchkoľvek dnešných spoločenských výziev. Prečo to nerobí, je otázka na kompetentných zastupiteľov, ktorí majú túto agendu vo svojej zodpovednosti.

Ahmed Al Hafoudh, CEO freevision s.r.o.

Ako sa vám komunikovalo so štátom počas toho, ako ste robili na svojich weboch?

Ján: Po úvodnom nadviazaní kontaktu to bolo dobré. Pomohlo mi, že mám kontakty na správnych ľudí, ešte z doby kedy som aplikácii eKaranténa pomáhal robiť bezpečnostný dizajn a pomáhal s tým, aby nebola deravá alebo nevystavovala údaje používateľov riziku.

Ahmed: Problémom sú veľmi zložité, veľakrát až nezmyselné byrokratické procesy a ťažkopádna komunikácia zo strany štátu. Ak štát nie je schopný tieto veci funkčne pokryť, tak má stále možnosť požiadať o spoluprácu IT komunitu, ktorá je na Slovensku pomerne široká a hlavne otvorená takejto spolupráci.

Aké boli najväčšie prekážky, ktoré ste mali, keď ste tieto weby pripravovali?

Ján: Najprv boli časové, mám v rámci výskumu veľa inej práce, deň má len 24 hodín a vývoj podobných služieb nie je moja prednosť. Potom prišlo aj to, že nám NCZI zablokovalo prístup na API potrebné na získavanie dát ohľadom voľných termínov na očkovacích miestach. Toto sa neskôr vyriešilo vytvorením agregovaného API zo strany NCZI a teda už moja služba nemusí robiť tak veľa požiadaviek na servery NCZI.

Ahmed: Technická nepripravenosť štátnej API, nedostupnosť potrebných dát, byrokracia, procesy. Z profesionálnej stránky pomerne neštandardná okamžitá blokácia prístupu a nepochopenie úžitku a výhod týchto dobrovoľníckych služieb a webov.

Súčasný systém registrácie na vakcínu je širokou a aj odbornou verejnosťou pomerne kritizovaný. Kde vidíte jeho nedostatky vy?

Ján: Systém prakticky nemá šancu, ak sa otvorí nová, väčšia skupina na očkovanie, vtedy jednoducho spadne. Diskriminuje používateľov, ktorí sa v ňom registrujú pomaly alebo sa v ňom nevedia zaregistrovať. Systém neumožňuje „predregistráciu“ kde by sa mohol niekto zapísať a termín na očkovanie by jednoducho dostal alebo mal možnosť si vybrať, keď budú nejaké voľné. Systém vytvára príliš veľa trenia v procese registrácie a očkovania, ktoré spôsobí, že sa možno dá zaočkovať ešte menej ľudí, ako odhadujú prieskumy.

Ahmed: Chýbajúca logika v dizajne UX/UI ale aj v nastavení systému registrácie. Štát nevyužíva dáta, ktoré už má a pýta si ich od ľudí. Veľakrát vzniká na viacerých úrovniach štát-občan, štát-samosprávy, štát-nemocnice, štát-štát, totálny informačný a aj komunikačný chaos, ktorý vedie k frustrácii občanov a nakoniec aj k rezignácii na používanie zavedeného systému.

Ján Jančár

Ako by teda mal takýto systém fungovať? 

Ján: Toto je ťažká otázka a existuje viacero dobrých odpovedí. Myslím si však, že kombinácia ktorá využije dáta, ktoré štát už o svojich občanoch má, bude proaktívna a oslovovať ľudí, dostupná aj pre nie technicky zdatných a odstráni čo najviac trenia s procesu očkovania bude úplne super. Súčasný model by sa rozhodne dal vylepšiť pridaním nejakej formy „predregistrácie“ aby ľudia nemuseli na voľné termíny striehnuť, avšak aj to je len malá záplata na veľký problém.

Ahmed: Podľa možností čo najviac automatizovane a smerovaný na užívateľov, teda občanov. Musí byť stabilný, funkčný a využívajúci zdroje, ktoré už štát má k dispozícii. Musí byť zjednotený, aby sa jednak znížili náklady, ale zároveň aj znížil počet rôznych systémov, ktoré si samosprávy a nemocnice zaviedli svojpomocne v reakcii na nefunkčnosť toho štátneho. Minimálne by mal systém obsahovať nejakú formu čakania na voľný termín, formu náhradníkov, a samozrejme notifikácie. Treba obrátiť celú logiku registrácie. Nenásilný prístup, kedy ľudia budú oslovený s voľným termínom namiesto toho, aby o ne súperili ako na trhu.

Ako hodnotí štátny systém registrácie na očkovanie občianske združenie Slovensko.Digital? Čo sú jeho najväčšie nedostatky a ako ich treba napraviť? Za Slovensko.Digital odpovedá Ján Suchal.

Registrácia na očkovanie zjavne vznikala skopírovaním formulára na testovanie a tento krok považujem za veľmi nešťastný. Proces registrácie na očkovanie by mal byť úplne iný, cieľová skupina je momentálne tiež iná – digitálne menej zruční ľudia. Je až nedôstojné, aby dôchodcovia mali striehnuť na webe NCZI, aby našli voľný termín, vypísali formulár a následne zistili, že už termín voľný nie je, lebo ho niekto “uchmatol”. Toto sa reálne deje a je to problém najmä vo väčších mestách. Proces by mal umožniť normálnu registráciu, následne by systém prideľoval termíny podľa kritérií, ktoré vyžaduje situácia a človek by termín len potvrdil. Takýto systém by mal aj tú výhodu, že by sa úplne eliminovala “súťaž o prvé miesto”, čo spôsobuje stres všetkým stranám, používateľom aj NCZI, ktorého servre už nápor neraz nezvládli. Kým začneme očkovať ďalšie väčšie skupiny obyvateľstva musíme tento proces od základov zmeniť. NCZI sme ponúkli pomoc, no zatiaľ bez odozvy.

Ján Jančár je doktorandský študent v laboratóriu CRoCS na Fakulte Informatiky Masarykovej Univerzity v Brne, kde sa venuje prevažne aplikovanej kryptografii a vyvinul web covid.neuromancer.sk

Ahmed Al Hafoudh je CEO spoločnosti freevision s.r.o., ktorá sa už viac ako 10 rokov venuje vývoju softvéru na mieru, mobilných a webových aplikácií a softvérovým integráciám, ktorá stojí za covid.freevision.sk

Komunita Slovensko.Digital je podporená z programu ACF – Slovakia

 

Ak sa Vám páčia aktivity Slovensko.Digital, môžete nás podporiť svojimi 2% z dane. Všetky potrebné informácie nájdete TU.

Teraz najčítanejšie

Slovensko.Digital

Slovensko.Digital je iniciatíva IT špecialistov, ktorá vznikla v novembri 2015 a venuje sa informatizácii verejnej správy. Upozorňujeme na neefektívnosť štátnych IT projektov a zároveň prichádzame s návrhmi a pozitívnymi príkladmi toho, ako by štátne IT mohlo fungovať.