Denník N

Nie je pravda, že všetky nové vlaky jazdia len na západe

Po presunutí niekoľkých vlakových súprav z Popradu a Košíc do Žiliny a Bratislavy zástupcovia Prešovského samosprávneho kraja tvrdia, že všetky moderné vlaky sú len na západe Slovenska. Generálny riaditeľ ZSSK Mgr. Filip Hlubocký poskytol dostatok protiargumentov https://dennikn.sk/blog/2235453/v-zssk-milujeme-vychod-preto-ukradnute-poctivo-vratime/, ale zjavne to nestačilo.

Na začiatok pár štatistických údajov: z nových vozidiel prišlo do Bratislavy za posledné roky desať nových netrakčných vozidiel typu Push-Pull a deväť elektrických jednotiek. Na východ prišlo 16 motorových jednotiek a štyri elektrické jednotky. Postupne sa tieto elektrické jednotky z východu presunuli do Žiliny.

Do roku 2023 nie je v pláne pre západ nakúpiť žiadne nové vlaky. Na rozdiel od východu, kde bude jazdiť okrem 16 nových motorových jednotiek aj deväť nových elektrických jednotiek (ďalších 11 elektrických jednotiek príde po roku 2023). Spolu teda 25 nových vlakov. Na západe jazdí 19 nových súprav a teraz pribudlo šesť „nových“, takmer 20-ročných motorových jednotiek. V súčte je to tiež 25 moderných súprav.

Na západe tiež existuje niekoľko vlakových liniek, ktoré nové vozidlo ešte nevideli. Sú to linky Zohor – Záhorská Ves (od roku 2019 zrušená), Bratislava-Nové Mesto – Trnava, Kúty – Senica – Trnava, Kúty – Skalica, Nové mesto nad Váhom – Myjava, Trenčín – Chynorany… V najbližšom období ZSSK ani neplánuje zvýšiť komfort na uvedených tratiach. Poďme teda všetci krititzovať, že východ dostane deväť nových vozidiel a my ostatní nič.

Upriamil by som tiež pozornosť na koridorovú trasu Nové Mesto nad Váhom – Trenčín. Do roku 2018 na tejto trati jazdili na takmer všetkých osobných vlakoch elektrické poschodové nízkopodlažné klimatizované jednotky. Od roku 2019 sa tieto vlaky nahradili neklimatizovanými vysokopodlažnými motorovými súpravami. Prečo vtedy nikto nekričal, že časť Považia prišla o moderné vlaky? Na trati Poprad – Kežmarok sa udiala podobná výmena s tým rozdielom, že na tejto trati dostali ako náhradu súpravy klimatizované a aspoň čiastočne nízkopodlažné.

Ľudia z okolia Trenčína teda prišli o nízkopodlažné klimatizované súpravy s pohodlným nástupom cez široké dvere a možnosťou pripojenia k internetu a rapídne sa znížila ponúkaná kapacita súprav. Už len na okraj spomeniem, že na zmodernizovanej elektrifikovanej trati odvtedy jazdia motorové súpravy, čo je neefektívne a negatívne to vplýva na životné prostredie. Ani vtedy nikto z predstaviteľov Trenčianskeho samosprávneho kraja nekritizoval, že sa znížil komfort cestovania.

Na záver ešte pár príkladov, ako je železnica v Bratislave „lepšia“ oproti východu:

  • V rokoch 2014-2015 prišlo do Košíc 27 veľkokapacitných vozňov pre regionálnu dopravu (typ Bdmpeer). Všetky vozne mali byť vybavené zariadením na pokrytie signálom Wi-Fi, realita je však taká, že na východe si nechali 17 vozňov, kde táto technológia bola a ostatných desať vozňov bez nej poslali do Bratislavy.
  • Z Operačného programu doprava (ukončeného v roku 2015) malo byť pre IDS Bratislava dodaných desať kusov nových motorových jednotiek. Žiadne z nich sa v Bratislavskom kraji nikdy neobjavili. Jazdia na tratiach v okolí Nových Zámkov.

Teraz najčítanejšie

Patrik Kohan

Aj napriek nekonečnému vysvetľovaniu je stále aktuálna kauza „západ berie z východu nové vlaky“. Žijem v Bratislave, venujem sa prevádzke železničnej dopravy na Slovensku a som pravidelným cestujúcim. Neviem sa preto zbaviť pocitu, že k problematike železníc sa vyjadrujú len ľudia z východu krajiny a ostatní nemajú právo sa sťažovať. Ak sa nejaká „krivda“ stane na západe, všetci sú ticho. Ak sa zmení niečo na východe, už sú toho plné média a opäť to rozdúchava nepriateľstvo východu voči západu. Ponúkam preto niekoľko mojich postrehov na zamyslenie, či je to naozaj tak. Zároveň sa budem venovať problémom na železnici, ktoré zatiaľ nikto nerieši, nikde sa o nich nehovorí a cestujúci to mlčky tolerujú.