Denník N

Kto rýchlo dáva, dvakrát dáva

Múdre príslovie, ktoré možno neprišlo ku všetkým tým, ktorým sa podarilo dostať sa k iným veciam, k funkciám, moci a …k diplomom, titulom z VŠ (k spoločenskej úcte). Ja samozrejme nie som učiteľ, len som si na to spomenul.

Aby som dodal k tej spomienke na múdre príslovie i niečo naviac, môžeme spomenúť i na úvahu prof. Jána Sokola (ČR), kde hovorí o tom, že všetky kultúry mali taký spoločenský rituál, že si vzájomne dávali dary a tak sa podporovala spolupatričnosť a záväzky.

Ja som nedávno našiel v starom PC reportáž z roku 2009, kde sme v rámci „komunity“ v dome riešili udalosť, ktorú spôsobila naša naivita, neskúsenosť a túžba mať sa lepšie – i vďaka manipulácií možným správcom, ktorý sa prišiel predstaviť…A teda ako zvolený zástupca vlastníkov v skupine, kde bola väčšina cca. o 15 rokov staršia, som začal študovať zákon a našli sme metódu, ako sa legálne dostať z moci správcu, ktorého sme si zvolili (ako som sa po roku dozvedel nelegitímnym – s malým počtom hlasov na čudnej schodzi…).

Teda dali sme mu výpoveď na riadnej schôdzi.

A potom začali problémy. Ľahko sa spojiť voči niečomu. Ťažšie je zas sa spojiť v dostatočnej miere za niečo. Zvlášť ked skupinu tvoria neznámi, s rôznymi hodnotami, skúsenosťami…

Teda polarizácia a základna neznalosť zákonov, i neúcta k zákonnosti ako taká, ma donútila spraviť zo seba „čiernu ovcu“ – ku ktorej sa nerozhodní zomkli a našli sme zas správcu potrebnou väčšinou.

(Zvolili sme si správcu, ktorý nás nechal odísť, aj keď videl, že naša výpoveď je nedostatočná…kto iný by nám dal hľadanú istotu ak nie takýto správca (stačí keď je najväčší v Petržalke a ľudia majú hodnotu typu:

„Ak je najväčší, najviac už má „nakradnuté“ a už nebudeme pre neho priorita). A je to tak, už sme tu zas 12 rokov, nie sme priorita, konflikty si stále zametáme pod koberec a nič sa tu nemení. Stále chodí na schôdze cca 18 členov z 96 možných… Stále nie je súlad s dobrými mravmi, základ zákonnosti (ducha zákona), snaha napraviť, čo sa dá, splniť uznesenia, sľuby…

Teda pozorujem, že toto sa roky deje i vo veľkom. Nevidím teda na tom, že prišla príroda k slovu a máme z nedostatku ochoty zaujímať sa o niečo problém –  vo svete, vo verejnom priestore…

Jednoducho, ak všetko konanie, ktoré robí občana občanom, ktoré mu dáva spolupatričnosť, teda konanie, snaha zabezpečiť cez svoje schopnosti, svoj vklad ,cez svoje „dávanie“ nejaké zvýšené dobro, poriadok…ak toto všetko necháme na inštitúcie, tak sa nám to vráti v nemohúcnosti niečo zmeniť. Združiť sa, dôverovať si v tom lokálnom , v tej „malej politike“…

Ako ďalej hovorí v prednáškach na youtube prof. J. Sokol, ktorý nedávno (16.2.2021) skonal vo veku 84 rokov, z toho vnímania nekonečného kolobehu, poriadku striedania zmien a pohybu v živote, sme v istý čas vývoja prišli do bodu, kedy sme uverili, že svoj život, budúcnosť, máme vo svojich rukách, že to môže byť lepšie, že je vývoj k lepšiemu.

A teda posledné desaťročia sme zas prestali veriť v tieto postoje k sebe i k svetu…uverili sme v inštitúciu, v štát, zbavili sa zodpovednosti v rámci snahy roširovať dobro, pravdu či slobodu …

A tu máme zmeny, na ktoré sa ťažko adaptujeme, globalizáciu, život – jeho rytmus – riešia veľké počítače, globálne korporácie s tokom efektívneho obchodu, riešenia potrieb, dopytu…a my sme konzumenti zážitkov, času..

Zaujalo ma včera na jednom billboarde: „Čo budeš robiť, ak tvoju prácu nahradí robot?“

Neviem, či si tvorca, zadávateľ reklamy, personálna sieť, uvedomil, čo hlása, ale podľa mňa hovorí nám to, že sme vlastne ako roboti a teraz máme premýšľať, čo budeme robiť (apeluje na náš rozum, vôľu…).

Pritom dalo by sa povedať, že toho robota vlastníme my, tak nemali by sme byť v stave, že nevieme, čo tým sledujeme, keď nás nahrádza, šetrí nám čas…

Aby som to uzavrel, prestali sme dávať, nevnímame to „prirodzené dávanie“, že život, svet sa nám „dáva“, že máme dary, ktoré majú byť v pohybe.

I peniaze sú vlastne moc, dar, a ak nie je v kolobehu, ak sa prestane obchodovať, stretávať s dôverou s druhými, tak to je najlepší predpoklad k tomu, že ľudia si vyberú zabezpečenie potreb iným spôsobom (neláska, nedôvera, konflikt, vojna, …strata pre všetkých (skoro pre všetkých)).

A tu je link na tú reportáž, ktorú som našiel…Fotky so mnašiel len dodatočne, aby som to mohol dať na youtube, sú vlastne z potrebných prechádzok, ktoré rád robím, aby som sa zbavil tej traumy, z toho poznania stavu našej duše, ktorá nás možno dobehla i vo veľkom…

Aha, skoro som zabudol, že som mal toľko stresu ,shany pomôcť, robiť komunitu…hádajte, čo sa stalo za tých dvanásť rokov. No nič. Samozrejmosť, veď som zachránil študovaním zákonov nielen ich byty ale i svoj…

Ako sa vraví v legendárnom diele Jáánošík: „Sprav to, čo vieš, a my určíme, či si nám dal dosť. (…či budeš hrdina či vinník)“

(len parafráza, skôr ako príklad toho, že to je samozrejmosť, že dostaneme, ale načo dávať….načo „rásť“).

Teda i ten náš štát, má problémy, keď mal i z čoho dávať, a nedal včas…

Nedal ani zdravotníkom, ani respirátory občanom, ani nepostavil nemocnicu, neskúma múdre rady úspešných lekárov, ktorí vedia liečiť covid…je to až zarážajúce…akoby tie informácie ani neprešli k tým kompetentným, akoby neemapatickí: poloroboti“ to nedocenia…nechajú v šuplíku…v archíve…či v „neotvorenej pošte“…

Teším sa na prípadne stretnutie v našom centre INFINITY, kde sa chceme venovať odbornej pomoci ľuďom, i arteterapii, artefiletike..kontakty, info určite nájdete…nebudem sa opakovať:-)

Idem sa teleportovať do Jasnej. Prostredníctvom tv prenosu budem fandiť Petre Vlhovej:-)

Dodatočne, našiel som v knižke o kaučovaní citát A. Einsteina, ktorý je vlastne inšpirujúci: „Žiaden problém sa nedá vyriešiť na tej istej úrovni vedomia, na ktorej vznikol.“

Trochu to hovorí i  o možnostiach, aké dávajú naše školy, naše vzdelávanie v SR. Tu teda nepomôžu samotné vedomosti, „corpus informácií“, skôr postoj, schopnosť vnímať svoje priority, možnosti, určitú „hĺbku“. Preto sa i naše OZ Presadíme venuje i aktivitám v tzv. neformálnom a mimoškolskom vzdelávaní. Má to podľa mňa kľúčovú úlohu na ceste k dosiahnutiu „pokoja“, spolojnosti… Máme to i ako „voľnú živnosť“ v rámci živnostenského registra SR…:-)

 

 

 

Teraz najčítanejšie