Denník N

P. C. Russell: Pohádky Oscara Wildea (Comicsový denník 3/2021)

„Jednoho rána vylezl starý hryzec ze své nory. Na hladině rybníka se batolilo hejno kachniček a jejich matka je právě učila, jak plavat s hlavou pod hladinou. ‚Dokud se nanaučíte stát na hlavě, nikdy se nedostanete do lepší společnosti,‘ opakovala jim vytrvale.

Ale kachničky jí nevěnovaly pražádnou pozornost, neboť byly tak mladé, že doposud netušily, jak je přínosné být právoplatným členem lepší společnosti.“

Oscar Wilde, to nie je len Cantervillské strašidloPortrét Doriana Graya, autorsky sa podpísal aj pod viacero rozprávok. Nebojte sa, ani ja som netušil, že tento írsky dandy tvoril texty, o ktorých si bláhovo myslíme, že sú určené deťom. Zberateľ netradičných comicsových námetov P. C. Russell to však vedel, a takmer všetky ich adaptoval svojim charakteristickým spôsobom.

Mladý král, Slavík a růže, Šťastný princ. Neviem, ako vy, ale ja som žiaden z týchto príbehov doteraz nepoznal. A to je super na tejto Russellovej mravenčej práci — vyťahuje klasické diela, ku ktorým sa priemerný čitateľ či divák dostane naozaj len zriedka. Urobil to už pri adaptácií opier (Kouzelná flétna, Prsten Niebelungův), robí to aj s týmito Wildeovými polozabudnutými textami.

A tie sú plné bôľu. Zlomené srdcia (doslova), mŕtve zvieratká, neopätovaná láska. Rozprávka je drsný žáner, ktorý bol pôvodne určený najmä dospelým — a Pohádky vám to pripomenú. Napríklad pri scéne upaľovania kacírkych angličanov. Dá sa tu taktiež vypozorovať Wildeov záujem o sociálne témy (zlato sa chudobným rozdáva v každej druhej roprávke) a katolicizmus, na ktorý tesne pred smrťou konvertoval.

Russell tieto príbehy uchopil podobne, ako spomínané opery. V priebehu dvoch desaťročí ich postupne preniesol do comicsového média svojou typickou kresbou, ktorá mi nejak extra nesedí, to poviem rovno. Je štylizovaná zvláštnym, mierne infantilným spôsobom, aj keď čistou linou, ktorú veľmi uznávam. Žuvačkový coloring plný gradientov mi taktiež ide proti srsti.

Čo ma však veľmi nadchýna, je jeho práca s panelmi, budovaním scén a celkovým vyznením príbehu. Russell je proste klasik žánru, remeslo má v malíčku a aj jednoduchými nápadmi dokáže urobiť z čítania Pohádok krásny zážitok.

Nenechajte sa teda odradiť zbežným listovaním a ponorte sa do príbehu, kde flóra i fauna pomáha láske kvitnúť.

P. C. Russell: Pohádky Oscara Wildea
Comics Centrum, 2020
192 strán
*
85 %

Čitateľský denník vo forme podcastu môžete počúvať tu.
Moje ďalšie písačky a kresbičky môžete sledovať tu.

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.