Denník N

Vládny Matovič je len Instagramový Rytmus

No čo, je ešte ten logdam aj po dvadsiatom-prvom? Či teda slovensky – tvrdý zákaz vychádzania? Podľa tempa, s akým z prezidentského paláca vychádzajú (bývalí) ministri s výpoveďami sa dá povedať, že ani veľmi nie. Ešte aj na našej ulici, kde pravidelne behávam o jedenástej večer sa pravidelne stretávam s hliadkou PZ. Ja sa na nich spod šatky usmejem – čo oni najskôr nevidia. Ja ich prípadný úsmev nevidím taktiež – po roku sedenia za počítačom mám už slabé očká.

Asi práve zlepšenie zraku finišujúcich stredoškolákov sledoval minister Gröhling, keď im zrušil neskutočné tri maturitné pripojenia navyše k online výuke. Ročný posun riešenia rok očakávanej situácie par excellence. Myslím, že v obidvoch bodoch tu máme horúceho kandidáta na ministra zdravotníctva… čím by vlastne aj uvoľnil jedno ministerstvo SaS – win-win, pán premiér. O zisku jedného ministerstva navyše z radov OĽaNO predsa nebola reč. (Pán Krajčí, ak budete teraz ministrom školstva, zrušte nám štátnice. Veď to je do neba volajúca nespravodlivosť – to asi poznáte).

Ale nie o tom som chcel. Pani novinárka Eva Čobejová v disciplíne spoj nespojiteľné často štartuje a štartuje veľmi rada. Výsledky sú… sú. (Ak vás to zaujíma, dohľadajte si napr. článok o porovnaní Igora Matoviča a Petry Vlhovej, link na to sa mi nechce hľadať.) Práve preto aj ja chcem v tejto disciplíne štartovať – ani mne sa zväčša nedarí dostať k pointe (ale veď už dajte šancu tomuto článku, keď ste došli až sem – sunk cost fallacy, chápete).

Mne sa zase premiér Matovič podobá na Rytmusa. Človek, ktorý má instagram, vám povie, ako veľmi ľahké je dostať ban od rytmusking. Skúste mu čokoľvek kriticky – ale nie hejtersky! – komentovať. Na šupu si vás zablokuje. (Ja ešte nie som, nemám ig.) Keď si vás niekto blokne, určite má na to pádne dôvody. A teraz tie dôvody: ľudia mu napíšu konštruktívnu kritiku – napríklad, keď mu odporujúco odpíšu na jeho výrok, že „ľudia, ktorí na očkovaní najviac získajú sú tí, ktorí ho vyrábajú“. Na rúškach (kus po 10 až 13€) mu zarábať nevadilo – to je celkom iná situácia. Alebo mu pod post napísali upozornenie, že na stole má plesnivý chleba. Vyjadria sa vtipne. Vyjadria sa vážne k veci, ktorú zľahčuje. Vyjadria sa k otázke, ktorú položil, ale kriticky. Napíšu mu, že viac predáva ako tvorí – čo môže pokojne aj tak byť, ale prečo blokovať. Sú totiž neprajní. Kvantum ľudí je takto bloknutých z dôvodov… že, akoby opäť povedal klasik, „porovnávali a neužívali“.

Táto paralela s premiérskym vyhadzovaním posádky z titaniku tejto vlády snáď nemôže byť presnejšia. Kto sa kriticky vyjadril k Matovičovmu štýlu vládnutia, komunikácie, riadenia krajiny – ban jak hovädo! Keď ste včera stáli dlhšie ako obvykle na Hodžovom námestí, nečudujte sa – to tá trafika z Paláca, kde pani prezidentka príjmala a vyprevádzala. Áno, pondelky vôbec nejsú zlé, ale čo utorky! Ešte šťastie, že vedci nemajú fond na podporu nezávislej vedy a novinári sa nedočkali fondu na podporu investigatívnych novinárov. To by bol prievan v celej Bratislave. Beztak už fúka dosť…

Kritický názor asi obaja títo páni vnímajú ako osobný útok. Určite zažili mnoho aj takých, čo nikdy nikto príčetný neschvaľuje, a nikto im ani neberie ich postavenie (dobre, premiérovi postupne asi aj hej, no ale zas…). Avšak namiesto nezmyselných fondov, hejtov, banov, vyhadzovov, instagramových súťaží, internetových dotazníkov či vicepremiérskeho kresla pre boj s korupciou (nemalo by to inak byť proti korupcii, keď už sme pri tom?) by sa mohli posadiť na kreslo empatie, asertivity a dialógu. Ale zase, ja som iba internetový pisálek spoza klávesnice čo nič nedokázal, tak chápem, že iba otravujem pri žatve. Či toto povedal niekto iný, že?

No vidíte. Nedarí sa mi, ako som zvestoval vyššie. Ani to porovnanie Rytmusa a Matoviča nebude nič moc. Máte to fakt ťažké na tomto poli, pani Čobejová.

Teraz najčítanejšie