Denník N

Poznáme Sexistický blud (otvorený list Igorovi Matovičovi)

Vážený pán minister,

obraciame sa na Vás ako iniciatíva Sexistický kix, ktorá už šesť rokov upozorňuje na problematiku sexizmu vo verejnom priestore.

Dovoľujeme si Vás informovať, že Váš výrok pri príležitosti Medzinárodného dňa žien v roku 2020 časť verejnosti ohodnotila v rámci anticeny Sexistický blud ako najsexistickejší.

Znevažovanie, zosmiešňovanie, používanie rodových stereotypov vo vyjadrovaní na adresu žien sa však objavili aj vo Vašich ďalších výrokoch, ktoré ľudia nominovali do anticeny (napríklad vyjadrenia na adresu poslankyne Jany Bittó Cigánikovej, prezidentky Zuzany Čaputovej a podobne).

Vychádzajúc z Vašich sympatií k verejným anketám veríme, že výsledok hlasovania budete považovať za konštruktívnu spätnú väzbu na problematickosť používania sexizmu vo svojom prejave.

Cieľom Sexistického bludu nie je nálepkovať autorov či autorky výrokov ako sexistov a sexistky, ale poukazovať na to, že sexistické výroky sú problematické bez ohľadu na to, kto ich vysloví. Od Vás ako verejne činnej osobnosti s veľkým dosahom a vplyvom však zároveň očakávame vyššiu mieru zodpovednosti a citlivosti aj v otázkach sexizmu.

Veríme, že náš list budete vnímať ako impulz na reflexiu používania sexistického jazyka. Užitočnou pomôckou pre Vás môže byť náučná kniha z oblasti rodovej rovnosti, ktorú Vám v blízkej dobe zašleme poštou.

Dúfame, že sa po verdikte verejnosti v anticene zapojíte do našej snahy o kultivovanie komunikácie a prehodnotíte používanie výrazov, ktoré znevažujú ľudí na základe rodu alebo pohlavia.

Súčasťou vyhlásenia výsledkov anticeny je aj spracovanie Vášho výroku vytvorené v spolupráci s Cynickou obludou, ktoré bude zverejnené na sociálnych sieťach.

S úctou
tím iniciatívy Sexistický kix

Teraz najčítanejšie

sexisticky kix logo

Sexistický kix

Iniciatíva Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Sexistický kix je anticena určená zadávateľom tej najsexistickejšej reklamy vo verejnom a internetovom priestore na Slovensku. Netradičná anticena vznikla, aby tematizovala problematiku sexizmu v reklame, upozornila na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien, a ponúkla verejnosti nástroj, ako vyjadriť nesúhlas so sexizmom v reklame.