Denník N

Atómová bomba Sputnik vybuchla, iba inak ako sme dúfali

Ešte pred tým než začnem, first things first – neprekáža mi že Sputnik V je z Ruska. Práve naopak, myslím že keby bol registrovaný a používaný v EÚ, bol by to výborný signál k tomu ako by spolupráca medzi EÚ a Ruskom mala vyzerať. Ale nevyzerá.

Ako k nám prišiel Sputnik V

Na začiatok, ako atómová bomba (nie prvá) vznikla. 1. marca 2021 Igor Matovič na Košickom letisku informoval o tom, že Slovensko nakúpi celkovo 2 milióny vakcín Sputnik V z Ruska. De facto však vakcíny už boli nakúpené, veď toto vyhlásenie dal Igor Matovič stojac pred lietadlom, v ktorom sa nachádzalo 200 000 dávok vakcíny. Na samotnom dovezení vakcíny by problém nebol, keby

  • a) bola registrovaná v EÚ
  • b) bola takáto tlačovka pri každej dovezenej vakcíne
  • c) nebola dovezená na cistý popup vtedajšieho premiéra bez toho aby to ktokoľvek schválil
  • d) sme vedeli zmluvu (o ktorej ešte v tomto blogu bude info)
  • e) sme mali objednané všetky ostatné vakcíny ktoré nám boli ponúknuté

Tak či onak, vakcína bola tu, to už bolo nemenné. Zmluvy boli taktiež podpísané, takže sa problém presunul do roviny z „dalo sa to spraviť inak“ do roviny „čo s tým teraz“.

Týždne ticha

Rovnako ako odmlka Igora Matoviča, aj ticho okolo vakcíny Sputnik V bolo predzvesťou problémov. Najpv prišiel štandardný 2-týždňový termín, počas ktorého bolo potrebné skontrolovať jednotlivé šarže vakcíny a počas ktorých mali prebehnút rutinné testy na morčatách. Okrem toho že tento proces bol sledovanejší ako celá tretia fáza testovania dnes už schválených vakcín, bol zaujímavý aj fakt, že žiadna stratégia ohľadom očkovania Sputnikom V nebola následne zadefinovaná. Mimochodom, okrem 200 000 dávok už žiadne ďalšie plánované dodávky neprišli. A to nielen nám, ale ani iným štátom.

Podpis vtedajšieho ministra zdravotnícva Krajčiho o povolení pre experimentálne použitie lieku, spolu s „prenechaním“ zodpovednosti na ošetrujúcich lekárov bol síce krok vpred, avšak len na papieri – byrokratický. Aj po dvoch týždňoch bolo stále ticho, nevedeli sme čo sa so Sputnikom V deje, vedeli sme iba to že morčatá prežili. Následne sa začali opakovať vyjadrenia o tom, že nosným pilierom Go-No Go pre vakcináciu Sputnikom V by mohol byť práve ŠÚKL (Štátny Ústav pre Kontrolu Liečív).

ŠÚKL ako nádej

Vo viacerých rozhovoroch sa tak (popri začínajúcej vládnej kríze) začal čím ďalej tým viac spomínať práve ŠÚKL. Stále viac bol reálny názor, že stačí ak vakcínu schváli EMA, alebo ŠÚKL. Keď sa ŠÚKL vyjadril, že na hodnotenie vakcíny a jej bezpečnosti pre bežné použitie nemá prostriedky, techniku, personál a kapacity, výroky sa mierne pozmenili. Na to, aby sa vakcínou Sputnik V mohol dať očkovať ktokoľvek kto chce, by stačilo aj odporúčanie ŠÚKL. Hovorili sme si, dobre teda. Nieje to výhra, keď sám ŠÚKL si netrúfa, ale ak vydá aspoň odporúčanie že vakcína by mohla byť použitá, je to aká taká garancia.

A tak sa začalo ďalšie dvojtýždňové čakanie. ŠÚKL si zažiadal dokumenty ktoré sú súčasťou „Rolling review“ v EMA, rovnako tak doplňujúce dokumenty z Ruskej strany a začal vakcínu skúmať. Počas celého tohto obdobia sa sledovalo niečo úplne iné, a síce vládna kríza. Na chvíľu sme tak nesledovali problémy s vakcínou, ale problémy so samostatnou existenciou vlády na Slovensku. Celá vládna kríza sa skončila výmenou na poste premiéra a ministra financií. Novým premiérom sa stal Eduard Heger, Igor Matovič sa stal ministrom financií. Nespomínal by som tento switch, ak by nemal dôležitú úlohu v prípade atómovej zbrane.

Utajované zmluvy

Od začiatku procesu Sputnik V na Slovensku, rozumejme od jeho prijatia, sa vynárali otázky o tom, koľko celý nákup stále, aké sú podmienky a čo sme Rusku ako protistrane ponúkli. Dôležité je to z hľadiska toho, že hoc verím v „šarm“ expremiéra Matoviča, neverím že jeho šarm prispel k tomu že mnohým štátom sa pozastavili dodávky vakcín Sputnik V a nám zázračne prišiel kontrakt na dva milióny dávok. V takýchto obchodoch zväčša nejde len o sumu, ale aj o podmienky obchodu.

Médiá sa tak začali dopytovať po zmluve s Ruskou stranou, tá je však v utajenom režime. Čo by nebol až taký problém, veď zmluvy sú utajované aj pri ostatných vakcínach. Pri tých, ktoré ale máme objednané z EÚ sú podmienky jasné a vieme kto ich podpísal. Pri vakcíne Sputnik V nie len že nevieme podmienky, nevie ich ani ŠÚKL (dôležitý part), ale nevieme ani kto zmluvy podpísal. Každý koho sa médiá pýtali, povedal že nevie a že zmluvy nevidel.

ŠÚKL ako hrobár

A prichádza tá najzvláštnejšia časť. ŠÚKL po dlhšej dobre skúmania prišiel s výsledkom. Avšak, ten bol zrejme vláde oznámený skôr, než s ním samotný ŠÚKL vyšiel pred médiá a verejnosť. Hovorí sa totiž, že už deň pred zverejnením vláda vedela o výsledkoch napriek tomu, že pri otázkach odpovedala že o žiadnom rozhodnutí zatiaľ nevie. Neskôr sa ukázalo, prečo zrejme pompézne z výsledkami nevyšla na svetlo sveta. Pretože neboli také, ako vláda očakávala.

ŠÚKL totiž popísal niekoľko dôležitých faktov a problémov, na základe ktorých nemohol priniesť súhlasné stanovisko v posúdení používania vakcíny Sputnik V. Medzi najzávažnejšie patrí :

  • a) nedodanie dokumentácie, údajne až 80% požadovanej dokumentácie
  • b) rozdiel v šaržiach v štátoch – po celom svete sú rôzne šarže s rôznym zložením, teda nie je možné sa odvolať na testy či výsledky z iných krajín, pretože nie sú použiteľné na vakcínu ktorá je u nás
  • c) rozdiel v saržiach v Lancete – ani šarža, ktorej testy boli uvedené v prestížnom časopise Lancet nie je rovnaká ako tá ktorú máme na Slovensku. Nie číslom, či označením, ale ani zložením
  • d) rozdielmi vo výrobných postupoch, ktoré sú skrz krajiny iné a pri slabej dokumentácií nie sú overiteľné
  • e) rozdielmi v zložení jednotlivých šarží, kde je použitá iná látka, alebo iný mechanizmus použitia látky

Na základe týchto faktov ŠÚKL nemohol vydať súhlasné stanovisko a odporučiť vakcínu na použitie. Len pre infomáciu rovnaký problém napríklad začínajú riešiť aj v Brazílí, kde rovnako nesedí vakcína ktorou očkujú s tou, podľa ktorej rozhodli o jej použítí (štúdia v Lancete). Výsledkom tohto verdiktu bolo okamžité konanie zo strany ministra financií Igora Matoviča a veľký problém s Ruskou Federáciou.

ŠÚKL ako hoaxer, minister v Rusku

Veci následne nabrali rýchly spád. Minister financií Igor Matovič sa vybral do Ruska, aby sa porozprával s Kirillom Dmitrievom, CEO Ruského fondu pre priame investície, pod ktorého spadá aj spoločnosť ktorá vyrába a vyvíja vakcínu Sputnik V. Už prvý status ex-premiéra a ministra financií naznačoval, že starý Igor je späť a je úplne jedno na akej pozícií sa nachádza.

Len pre informáciu, nech je to zaznamenané, v tomto momente už bolo známe stanovisko ŠÚKL a nie je jasné, kto by mal byť ten kto má „pokútne a systematické snahy zabrániť tomu, aby sa Sputnik V na Slovensku mohol používať“. Pretože je jasné, že ak by ŠÚKL rozhodol inak, bol by ŠÚKL novým ministrom financií ospevovaný. Aby to však nestačilo, Igor Matovič pokračoval vo svojich útokoch a obvinil ďalších, vrátane médií, že prijmeli Rusov povedať dosť. Pogratuloval idiotom (áno, minister financií) a obvinil ich že si zobrali za rukojemníkov zdravie milióna ľudí na Slovensku. Problém však nastal, keď sa k celej situácií vyjadrila Ruská strana. Tá totiž označila vyjadernia a závery ŚÚKL-u za hoaxy a túto správu prakticky okamžite prebrali ruské médiá. Ako už býva tradične zvykom, kompas orientácie Igora Matoviča opäť išiel úplne opačným smerom a orgánu vlastného štátu sa nezastal.

Vôbec už samotný fakt, že Sputnik V rieši v Rusku minister financií, je šialený. Nehovoriac o tom, že v rámci „udržateľnosti koalície“ dávajú od tohto kroku všetci ruky preč. Richard Sulík v tom vôbec nevidí problém, Ivan Korčok o ceste vedel, i keď nevedel prečo a že kvôli Sputniku Igor Matovič plánuje navštíviť aj Budapešť, nevedel pre istotu vôbec. Eduard Heger nevie, nepozná dôvody, nechápe prečo sa to rieši a nech to rieši minister, čo on s tým má (však je len premiér vlády, nadriadený ministrovi, whatever).

Úplnou absurditou je už len ten fakt, že za ŠÚKL-om nestojí ani samotná vláda. Niektorí predstaviteľia totiž nechápu, ako ŠÚKL nedokázal vakcínu posúdiť a či v nej chceli hľadať destilovanú vodu. Absencia pochopenia pádnych vedeckých argumentov je v tejto vláde (rozumej Igor + Igor2) zdrojom obrovských problémov a obávam sa, že aj straty ľudských životov.

Sputnik zrejme budeme musieť vrátiť

A tu sa dostávame k najsmutnejšej časti celej story okolo Sputnika. Rusko nás totiž vyzvalo, aby sme Sputnik V vrátili, čím sa ruší zmluva a ďalšie dodávky samozrejme taktiež nedostaneme. To celé na podnet toho, že sme porušili podmienky zmluvy a vykonali akýsi „akt nepriateľstva“ voči Rusku. Argumentom pre porušenie zmluvy, ktorú nikto nevidel a nikto nevie ako vyzerá je to, že vakcínu kontrolovalo laboratórium, ktoré nepatrí do siete laboratórií v EÚ pod hlavičkou EMA, ktoré takéto vakcíny posudzujú.

ŠÚKL-u v tomto prípade nie je čo vyčítať. Keďže ani samotný ŠÚKL zmluvy a podmienky nevidel, nemohol vedieť že takýto bod v zmluve je a že má teda povinnosť ho dodržať. Taktiež potvrdil že túto infomáciu im nikto nepredal. Na dodatok, ŠÚKL informoval o tom, že laboratóriá ktoré boli v pôsobnosti EMA v EÚ oslovili, avšak tie pre zaneprázdnenosť možnosť posúdiť vakcíny zamietli. ŠÚKL sa tak obrátil na ústav v SAV, ktorý vakcínu posúdil. A opäť, zrejme úplne inak ako si Rusko, či vláda pod vedením Igora Matoviča, alebo Eduarda Hegera predstavovali.

Postoj Ruska je tak jednoznačný, bez ohľadu na to aké zistenia z posúdenia ŠÚKL vzišli. Namiesto toho, aby sme si zastali naše úrady, akadémiu vied a postavili sa za naše zistenia, Igor Matovič ako minister financií gratuluje idiotom a tvrdí, že za neschválený, neodobrený, evidentne iný ako inde Sputnik V bude bojovať do posledných síl. Opät – šialené.

Nebezpečenstvo atómových zbraní

A na záver, presne v tomto je nebezpečenstvo atómových zbraní. Tak ako aj iné, aj v tomto prípade sa môže stať, že pri veľkosti, akou atómová zbraň je, vám jednoducho môže újsť spod kontroly. A takáto zbraň mimo kontroly môže nielen že nesplniť svoj cieľ, ale dokonca ublížiť vlastným. A to sa práve teraz deje.

Z vakcíny, ktorú mnohí považovali za nádej v prípade ak bude registrovaná sa stal reálny nástroj politického boja. Náš minister financií a ex-premiér sa postavil na druhú stranu konfliktu a bojuje proti vlastným inštitúciám a odborníkom. Sám sa stavia do polohy toho, kto má mať posledné slovo. Čo v poňatí jeho ega chápem, sám zohnal dvojmiliónovú atómovú zbraň a tá mu teraz vybuchla, priamo nad územím Slovenska. A škody z tejto atómovej zbrane budú hrozivé. Premietnú sa na zdraví, politike, medzinárodných vzťahoch a možno aj na návrate mafie. Toto ste chceli, pán ex-premiér?

Teraz najčítanejšie

Jakub Bajzath

Programátor, člen Progresívneho Slovenska a už niekoľko rokov politický nadšenec. Občas sa snažím s istou dávkou realizmu a pragmatizmu komentovať dianie v politike.