Denník N

Cadillac Eldorado ’71 – ’72: Až cez vrchol (I. – voľný let cez horizont)

V poradí deviata generácia stelesnenia americkej jachty na kolesách sa stala svedectvom toho, ako General Motors nepochopil, kam speje doba. Unášaný historickým úspechom, silným renomé a zotrvačnosťou ešte stále stúpal nahor, ale trendy už začínali určovať iní. Preto sa cesta nahor končí letom cez pomyslený horizont, po ktorom už bude nasledovať pád späť na zem a napokon zápas o holé udržanie sa na ceste. Dnes ale ešte stále hovoríme o tom voľnom lete, poďme si ho užiť.

V poradí ôsma generácia Eldorada bola úspechom a vzpruhou pre koncern GM, ktorý dokázal vypáliť rybník konkurenčnému Fordu. Lenže už ďalšie roky a hlavne dekády ukázali, že GM spolu s Cadillacom neboli schopní reagovať na meniaci sa svet okolo. Deviata generácia bola už cez čiaru, over the top. Snaha o preváranie a nadstavovanie starého receptu na úspech. Dlho sa išlo nahor až manažment uveril, že cesta skutočne bude viesť len hore. Lenže nastal skok cez horizont, pretože cesta sa zrazu začala zvažovať. Spočiatku sa letelo v bezváhovom stave zotrvačnosťou, následne nastalo tvrdé dosadnutie na zem a zúfalé brzdenie spojené so snahou o udržanie sa na ceste. Dnes to bude hlavne o tom lete v bezváhovom stave.

Pre oživenie: blog o I., II., III.IV.V.,VI. , VII. , prvý diel o VIII. generácii a druhý diel o VIII. generácii.

Pokračujeme teda rokom 1971. Americká NASA podnikla tretiu misiu, ktorá pristála na Mesiaci (Apollo 14). Kapitán Alan Shepard bol piatym človekom, ktorý kráčal po mesiaci a prvým, ktorý na povrchu skúšal hrať golf. Po návrate doniesli 50kg kameňov a vzoriek z povrchu na skúmanie. Posádka Apollo 15 sa zase ako prvá povozila na lunárnom vozidle. Sovietsky zväz dostal do vesmíru prvú orbitálnu stanicu, Salyut 1 vážil 20 ton a bol to 14.6m dlhý valec. Koncom apríla prišla aj prvá posádka, ale nedokázala sa pripojiť a tak misiu zrušili. Až v júni sa Soyuzu 11 podarilo pristáť pri stanici a posádka tu strávila 23 dní, čo bol rekord. Bohužiaľ, stanica náhle stratila tlak vzduchu a všetci zahynuli. V novembri sa sonde Mariner 9 podarilo vstúpiť na orbitu Marsu, čím sa ľudstvu podarilo dostať na orbitu inej planéty. Sonda síce bola v októbri 1972 deaktivovaná (došlo palivo), ale okolo Marsu odbieha dodnes.

The New York Times začínajú v júni publikovať tzv. Pentagon Papers, čo bol spracovaný report o politickom a vojenskom pôsobení USA vo Vietname od Druhej Svetovej vojny do roku 1968. Daniel Ellsberg, vládny konzultant, sa dostal k utajeným dokumentom a novinám ich posunul. Tieto dokumenty ukázali, že vláda nehovorila občanom celú pravdu a zavádzala verejnosť. Tento únik ďalej posilnil proti-vojnové nálady v krajine. Dokumenty boli v júni 2011 úplne odtajnené a zverejnené.

Intel predstavil prvý mikroprocesor na svete pod názvom 4004. Po prvý krát sa objavujú chatovacie miestnosti na internete. Texas Instruments predstavuje vreckovú kalkulačku. Vo Švajčiarsku predstavili prvý LCD display, IBM v USA predstavilo magnetickú disketu ako nové úložné médium a alternatívu k dátovým pásom.

V televízii v USA je zakázaná reklama na cigarety. Jim Morrison z The Doors je nájdený mŕtvy vo vani v Paríži. V priebehu dvoch rokov tak umreli vo veku 27 rokov člen Rolling Stones Bryan May, Jimi Hendrix, Janis Joplin a Jim Morrison. V kinách je posledná bondovka so Seanom Connerym – Diamonds are Forever (Diamanty sú večné), Dirty Harry (Drsný Harry), Clockwork Orange (Mechanický pomaranč) či French Connectin (Francúzska spojka). Medzi populárnych interpretov sa dostávajú The Doors, The Who, John Lennon, Michael Jackson, Marvin Gaye či Ike a Tina Turner. Narodili sa Lance Armstrong, Mariah Carey či Tupac Shakur. Jednotkou rebríčka Billboard je Joy to the World od Three Dog Night.

Od roku 1953 až do roku 1970 sme zatiaľ písali o príbehu Eldorada ako o príbehu úspechu, udávania trendov a udržiavania prestíže. Už viac krát sme však naznačovali určité náznaky sebauspokojenia a postupného zaspávania na vavrínoch. Svet sa skrátka začínal meniť, ale koncern GM do ktorého Cadillac ako vlajková loď patril, sa dlho tváril, že pozná ten správny recept a nič veľké netreba meniť.

Aké zmeny sa diali? Prvá naozaj veľká zmena sa diala v ekonomike. Priemerné mzdy v ekonomike dosiahli dlhodobé maximum (po započítaní inflácie) a všetky statky boli najdostupnejšie v histórii. Za 4-ročný priemerný plat ste si kúpili dom a za menej ako ročný plat jedno z najluxusnejších vozidiel na trhu – práve Cadillac Eldorado ročník ’71. Dostupnosť ešte zvyšovali úvery. Po roku 1971 až do modernej doby platy síce mierne rástli, ale oveľa rýchlejšie rástli ceny všetkých statkov – stávali sa menej dostupné pre bežného človeka. Aby sa nakopla ekonomika, do pracovnej sily boli povolané ženy (dovtedy takmer výhradne v domácnosti), pomohlo to ale iba čiastočne. Ďalším riešením boli dostupné úvery, lenže nie je možné sa preúverovať k prosperite.

Ďalšou zmenou bol, vzhľadom na vädnúcu kúpyschopnosť obyvateľstva, zvýšený boj o zákazníka. Na automobilovom trhu sa to prejavovalo doslova revolúciou, ktorá však prichádzala hlavne zo zahraničia. Európska a ázijská konkurencia už nebola na smiech. Americké automobilky boli dlhodobo zvyknuté vyrábať čoraz väčšie a silnejšie vozidlá, ktoré poskytovali veľké pohodlie a priestor a tiež štýl a opulentnosť. Toto fungovalo v 50. či 60. rokoch. Ďalšia dekáda však mala byť iná a toto GM spolu s ostatnými americkými automobilkami dlho nevedeli pochopiť a keď to pochopili, neboli schopní reagovať. Neboli schopní vyrobiť úspešné malé vozidlo, zvýšiť kvalitu a spoľahlivosť, reagovať na výzvy trhu, prijať potrebné zmeny v kultúre a manažmente. Tak dlho mali vlastnú cestu a štýl, ktorý odmietali meniť, až nakoniec zistili, že je zle. Namiesto ponúknutia novej sebavedomej vlastnej americkej alternatívy tak začali len reagovať a kopírovať. Európsky prístup k dizajnu a japonskú posadnutosť kvalitou a efektívnosťou. A netreba hádam dodávať, že európske a japonské automobilky boli v týchto kategóriách lepšie a zákazník si nechce kupovať Cadillac, pretože sa podobá na Mercedes. To si radšej kúpi ten Mercedes. Mimochodom, Elvis to v roku 1971 aj skutočne urobil. Ešte v 50. rokoch bol pritom jednou z celebrít, ktorá uprednostňovala Cadillacy.

GM sa stal lenivý, reaktívny a spokojný. Úplne rezignoval na líderstvo na trhu na ktorom dlhodobo dominoval a ktorému priniesol toľko úžasných vozidiel a inovácii. Kotúčové brzdy či priame vstrekovanie paliva tak priniesla konkurencia, až potom GM. Sústredil sa na ľahký profit, veď úspech už mal. Napríklad dve veľmi podobné vozidlá – Chevrolet Caprice a Cadillac Eldorado predával za veľmi rozdielne ceny. Konkrétne ten Cadillac stál o 25% viac. Samozrejme, že išlo o lepšie vozidlo. Ale nebolo lepšie o 25%. Tá prirážka bol skoro čistý zisk. A takýchto príkladov by sa našlo viac. Tlač sa tomu začala venovať. Postavila vedľa seba Caprice a DeVille (to bol lacnejší model Cadillacu) ’71 a nechala čitateľov hádať, ktoré je ktoré. Na meniaci sa trh zareagoval GM šetrením – vozidlá boli menšie, kvalita nižšia, spoľahlivosť horšia, dizajn čudný. GM vôbec nepochopil ako sa vyvíja trh luxusných vozidiel a snažil sa proste predať čo najviac vozidiel, čo bolo v prípade Cadillacov recept na zarezanie svojej zlatej husi. Ak luxusné auto nie je výnimočné, načo zaň platiť? Paradoxom ale je, že napriek tomu, že GM nepochopil zmenu paradigmy trhu, dokázal priniesť na trh pár úspešných vozidiel, ktoré mali dočasný úspech a ktoré mu dali falošné signály, že všetko je v poriadku a koncern mal opäť pravdu a patent na úspech. Tomu sa ešte budeme venovať. Teraz je však rok 1971 a na trh prichádza najväčší Cadillac všetkých čias, model Eldorado ’71. Lebo veď vieme – väčšie je lepšie. Alebo nie? Za predchádzajúce necelé dve dekády sa bežné vozidlo posunulo z 1.3 tonového približovadla o sile 90 koní na viac ako dvojtonový krížnik s viac ako 7-litrovým motorom. Čo ešte malo nasledovať?

Nová generácia predstavená pre rok 1971 znamená ďalší nárast dĺžky aj rázvoru Eldorada. Keďže podvozok si ponechal húpavé nastavenie, auto pôsobilo veľmi mäkko a prerastene. A tiež vyzeralo ako veľmi ťažký koráb, hoci váha vzrástla len minimálne. Jeho rýchlosť bola nižšia ako u prechádzajúcej generácie, ale zato poskytlo pohodlie až šiestim pasažierom vďaka predĺženému rázvoru.

Oproti minulej generácii sa dizajn nijako radikálne nemenil. Spredu ste zmeny mohli pozorovať podľa zmenenej prednej masky (chrómovaný gril nebol predelený nárazníkom, držiak prednej ŠPZ dostal „zuby“), predok auta pôsobil buldočím dojmom. Emblém Cadillacu bol po novom vztýčený na kapote

Pri pohľade z boku vidieť viac zmien. Zadné koleso je čiastočne zakrytované a do prednej časti zadného blatníka pribudol nasávací otvor. Okno za zadnými dverami bolo zrušené a nahradilo ho pevné okienko v rozšírenom C stĺpiku.

Zozadu hneď do očí udrie členitejší chrómovaný nárazník (stredná časť vystupovala do popredia, podobne ako tomu bolo pri zadnej kapote), predelené koncové svetlá a chromované výfuky. Kde prechádzajúca generácia vsádzala na čistotu línií, nová generácia chcela ukazovať svaly.

V štandardnej výbave nechýbali systém automatického udržovania svetlej výšky, nové tlmiace pružiny na zadnej náprave, dva zapaľovače cigariet vzadu (dva vpredu) + popolníky, lakťové opierky vpredu aj vzadu, nastaviteľné predné sedadlá v elektrike, dvojokruhové brzdy s kotúčmi vpredu, kozmetické zrkadielko a ďalšie veci spríjemňujúce život. V interiéri sa zmenilo ovládanie sedadiel a pribudol zakrivený prístrojový panel s novinkou: optický ukazovateľ funkčnosti všetkých svetiel (koncové, stretávacie, parkovacie, brzdové, smerové).

Pod kapotou zostával 500 palcový (8.2l) V8 motor s liatinovým blokom, hydraulickým nastavovaním ventilov a štyrmi karburátormi Rochester Quadrajet. Oproti prechádzajúcej generácii však poklesol kompresný pomer a výkon sa znížil na 365k.

V roku 1971 sa objavila ešte jedna novinka, po prvý krát od roku 1966 sa objavilo Eldorado vo verzii kabriolet, takže sme mali 2-door coupe aj 2-door convertible. Po novom to už bol jediný model Cadillacu s otvorenou strechou, keďže Series 62 vo verzii kabriolet končil v roku 1969 a De Ville bez strechy v roku 1970. Dôvodom bol slabnúci dopyt.

Predaj kabrioletov však klesal aj u iných značiek, lebo do obľuby sa dostávali vozidlá triedy GT a Muscle cars, ktoré spájali rýchlu a bezstarostnú jazdu s kupé a nie kabrioletmi. Ani na preteky drag-race sa kabriolet nehodil, pretože z dôvodu dodatočných výstuh bol ťažší ako kupé. Pokojnejší vodiči si zase radšej vybrali niečo s automatickou klimatizáciou, ktorá zvyšovala pohodlie. Tam jazda bez strechy tiež nedávala zmysel. A čo bolo najhoršie, do toho prišli nové federálne predpisy, ktoré žiadali, aby boli kabriolety bezpečné aj pri prevrátení, čo bol teda pri 2-tonových mastodontoch trochu problém. Tým pádom kabriolety akoby mali dni zrátané. AMC ponúkalo kabriolety do roku 1968, Ford a Chrysler boli ďalší na rade a po roku 1969 ponúkali bez strechy len verzie športových vozidiel. Po roku 1971 však končili aj kabrio-verzie Plymouth Barracuda aj Dodge Challenger. Ford Mustang bez strechy sa dožil len o dva roky viac. General Motors po roku 1970 neponúkol nové generácie Camaro a Firebird vo verzii bez strechy. Buick, Chevrolet, Oldsmobile a Pontiac expedovali posledné veľké kabriolety v roku 1975. Veľký kabriolet, ktorý prišiel v podobe Eldorada v roku 1971, bol v roku 1976 posledným zástupcom svojej triedy, ktorého ste si mohli kúpiť. V tom roku sa predávali posledné kusy, pretože nástupca nebol plánovaný. Limitovaná edícia 2 000ks posledného ročníka mala ešte v sebe „veľmi špecialnu“ edíciu posledných 200ks a šialený dopyt vytlačil cenu o polovicu vyššie než bola bežná.

Nakoniec to nebol koniec kabrioletov v USA. Po všetkej tej panike si Lee Iaccoca v Chrysler v roku 1979 všimol, že prísne štandardy nakoniec neboli zavedené a v roku 1982 s fanfárami uviedol kabriolety znovu do predaja. GM a Cadillac nasledovali o dva roky neskôr, ale už to nebolo ono. Už bola éra zmenšovania vozidiel a záujem bol chabý, veľké kabriolety boli preč a tí čo kúpili ročníky 71 – 76 si ich starostlivo strážili.

Cena kupé bola 7 380 USD, kabriolet vyšiel 7 750 USD. Predaje, z ktorých kupé tvorilo 75%, stúpli na 27 368 kusov, čo bol nový rekord.

Pokračujeme rokom 1972. Americká vesmírna agentúra NASA štartuje program SSP (Space Shuttle Program), ktorý má vytvoriť vesmírnu loď, ktorá sa dá opakovanie využiť. Cieľom bolo zníženie nákladov a väčšia dostupnosť letov do vesmíru. Prvou funkčnou loďou z tohto programu sa po deviatich rokoch stane Columbia. Štartuje misia Pioneer 10, ktorá ako prvá prekoná Pásmo asteroidov okolo Jupitera a dostane až k najväčšej planéte nášho planetárneho systému. Na zem odošle kvalitné fotografie planéty a slúži aj po konci misie, ktorý bol v marci 1997. Na obežnú dráhu Zeme sa postupne dostávajú satelity ERTS, ktoré slúžia na  pozorovanie a študovanie našej planéty z vesmíru. Na mesiaci pristáva Apollo 17, ktorá na povrch priviezla zatiaľ posledných ľudí, ktorí kráčali po povrchu mesiaca (Harrison Schmitt a Eugene Cernan).

USA a Sovietsky zväz podpisujú Dohodu o obmedzení držania strategických rakiet (SALT), stretnutie prebehlo v Moskve a išlo o prvú návštevu amerického prezidenta (Nixon) v Sovietkom zväze od konca 2. svetovej vojny. Obmedzuje sa aj objem držaných proti-balistických striel, medzikontinentálnych balistických striel, balistických striel odpaľovaných z ponoriek a strategických odpaľovačov. V USA vypukol škandál, keď sa pracovníci republikánskej strany a bývalí agenti CIA vydávajúcich sa za obyčajných lupičov pokúsilo vniknúť do sídla demokratickej strany (Watergate vo Washingtone D.C.). Ich cieľom bolo nainštalovať odpočúvacie zariadenia. Keď sa neskôr ukázalo, že prezident Nixon o operácii vedel a klamal o prípade pred Kongresom, viedlo to k jeho vynútenej rezignácii. Baníci v UK idú do štrajku po prvý krát od roku 1926, keďže vláda im odmietla zvýšiť platy. Vláda vyhlasuje mimoriadny stav, štrajk trvá 47 dní. Vláda musí skrátiť pracovný týždeň na 3 dni, aby sa ušetrila elektrická energia. Nakoniec sa uzavrela nová dohoda o platoch. Rozbroje medzi Britskou vládou a Írskou republikánskou armádou sa stupňujú a umiera množstvo nevinných ľudí (Krvavý piatok a Krvavá nedeľa). Arabský terorista na olympijských hrách v Mníchove uniesol deviatich izraelských športovcov, ktorí so neskôr zabití pri prestrelke medzi políciou a teroristami na letisku. Umiera aj päť teroristov a jeden nemecký policajt.

HBO odštartovalo prvú platenú káblovú televíziu. Do predajní sa dostávajú prvé digitálne hodinky prvá vedecká ručná kalkulačka. Atari dosahuje úspech s prvou generáciou videohier, išlo o hru PONG. V USA bolo vynájdené optické vlákno.

Do kín sa dostáva film Krstný Otec (Godfather), považovaný za jeden z najlepších filmov všetkých čias. Ďalšími novinkami sú jeden z najnapínavejších katastrofických filmov všetkých dôb Dobrodružstvá Poseidonu (The Poseidon Adventures) či bláznivá komédia Čo ďalej, doktor? (What’s Up, Doc?). Medzi populárne kapely sa dostáva ABBA, Roxy Music, The Eagles či The Moody Blues. Stálicami ostávajú Led Zeppelin, David Bowie, Elton John, Paul Simon či John Lennon. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba The First Time Ever I Saw Your Face od Roberta Flack.

Pre ročník ’72 neboli v dizajne Eldorada plánované väčšie zmeny. Automobilka tento rok oslavovala 70. narodeniny a to vo veľkom štýle, podarilo sa vyrobiť viac ako štvrť-milióna vozidiel po prvý krát v histórii. V prednej časti nastala zmena na prednej maske, priečne chrómované tyče boli ďalej od seba a vrch masky bol o niečo širší. Na vodičovej strane pribudol decentný nápis Cadillac. Na nárazníkoch pribudla tenká vrstva PVC a boli posunuté trochu viac od karosérie. Bez poškodenia mali vydržať menšie nárazy. Na predných blatníkoch pribudli nápisy Eldorado.

Cadillac uviedol skutočne elegantnú vychytávku s názvom „Custom Cabriolet“, hoci išlo o výbavu určenú pre verzie kupé s pevnou strechou. Tá však bola potiahnutá špeciálnym vinylom s ručne zdobenými detailami, chrómovanou obrubou a to všetko v siedmych farbách s možnosťou si k tomu ešte doobjednať elektrické strešné okno.

V interiéri pribudli nové možnosti čalúnenia, nové sedadlá Dual Comfort ponúkali dlhšie operadlo a viac pohodlia na dlhších cestách.

Pod kapotou sa na papieri udiali veľké zmeny, ale podľa toho čo som zistil, vlastne sa dokopy nič nezmenilo. Niektoré zdroje uvádzajú, že prišli nové emisné štandardy a vyššie požiadavky na dojazd a preto sa znižoval kompresný pomer a výkon prudko padol aj preto, že sa zaviedli nové normy merania výkonu. V skutočnosti sa menila len norma vyjadrenia výkonu, prijal sa tzv. SAE net standard. Predtým sa uvádzal výkon motora ako SAE Gross, teda koľko dokázal zo seba dostať v skúšobnom laboratóriu. Lenže v skutočnom svete ste nemohli využívať celý výkon motora, pretože ten poháňal ešte rôzne systémy – ako vodnú pumpu, alternátor, kompresor klimatizácie, pumpu poháňajúcu posilňovač riadenia a bŕzd. Vo svete mimo laboratória je ešte motor utlmený z dôvodu nižšieho hluku, motor musí vedieť bežať aj vo veľmi chladnom počasí, znižujú sa emisie a optimalizuje aj priebeh výkonu motora, nie len jeho maximálna hodnota. Takže podľa všetkého je pod kapotou ten istý motor, len podľa SAE Net dosahoval výkon už „len“ 235k. Kompresný pomer bol znížený už v predchádzajúcom roku na 8.5:1.

Cena kupé začínala na 7 380 USD rovnako ako minulý rok, kabriolet dostal miernu zľavu a stál od 7 681 USD. Ak ste si však doobjednali dodatočnú výbavu, mohli ste sa dostať aj nad 11 000 USD. Predaje opäť stúpli (takmer o polovicu), z kupé sa predalo 32 099 ks a kabrioletov 7 975 ks.

Taakže to by sme mali prvé dva ročníky deviatej generácie stelesnenia americkej jachty na kolesách. Táto generácia pokračovala aj v ďalších rokoch, ale prichádzajú prvé väčšie zmeny a o tých si povieme nabudúce.

Zdroje: conceptcarz.com, notoriousluxury.com, thetruthaboutcars.com, curbsideclassic.com, automotivemileposts.com, cadillacforums.com

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).