Denník N

My sme príroda, neignorujme to… (nad knihou Snežná leopardica)

 „Nešťastie celého sveta sa začalo, keď prvý človek vyšiel z prvej jaskyne.“ (s. 118)

Tento román je formou meditácie, románom priam idolatrickej bázne človeka voči prírode. Zrkadlom do duše zvieraťa, do duše človeka…


Román Snežná leopardica je z hľadiska žánru niečo medzi autobiografickým cestopisom, dokumentárnym románom či filozofickým traktátom. Z každého niečo. V centre deja sú štyria ľudia vydávajúci sa na výpravu do Tibetu, kde chcú vyfotiť posledné žijúce exempláre snežného leoparda. Hlavná postava (autor románu) celé pátranie po šelme pretkáva množstvom úvah nad životom či filozofickými reflexiami. Občas je to povrchné („čo je povrchné“), inokedy vás prinúti ísť hlbšie a pozrieť sa do zrkadla duše. Kniha má krátke kapitoly, no ja som ju rýchlo prečítať nechcel. Nie je to konzum. Stačí pár strán denne. Hlavne sa zamyslieť. Nie je to kniha do zoznamu Prečítané.

Zvieracia mystika
Dôležitým aspektom románu tiahnúcim sa od jeho začiatku, je zvieracia mystika. Pozorovanie, uvažovanie a vžívanie sa do zvierat, sa stáva autorovi cestou k sebe samému. Pohľad do očí zvieraťa prezrádza človeku, čo všetko stratil. Zviera vie, kam patrí, prečo to nevieme my? Zviera zabíja, keď musí. My zabíjame, lebo môžeme. Pohľad na zviera je sondou do minulosti vlastného ja: „Pozorovanie zvierat vás konfrontuje s pravým opakom vášho ja. Zvieratá stelesňujú radosť, slobodu, nezávislosť: to, čoho sme sa zriekli.“ (s. 57) Človek je syntézou svojej zvieracej biológie a fiktívnej – tvarovateľnej kultúry. Prvé zaprel a druhé si rozobral. Kto sme?

Trpezlivosť je najväčšia a najvznešenejšia cnosť a najviac sa na ňu zabúda. Pomáha človeku milovať svet, skôr než mu zíde na um, že by ho chcel meniť. Pozýva ho, aby sa usadil v hľadisku a radoval sa z predstavenia, hoci by spočívalo len v šumení lístia.“ (s. 141)

Humanizmus už nestačí
Kniha Sylvaina Tessona ukazuje, že humanizmus v 21. storočí už nestačí. Humanizmus je antropocentrický a to sme boli väčšinu dejín. Nezmierili sme sa ešte medzi sebou ako druh, no medzitým sme stihli zlikvidovať tisícky druhov na planéte, ktorá nás zrodila. Humanizmus nestačí. Je prekonaný skôr, ako sme ho stihli na globálnej úrovni presadiť.  Nech to nazveme akokoľvek – transhumanizmus, geocentrizmus či iné „izmy“, je nutné deantropocentrizovať naše myslenie. Svet nie je a nikdy nebol o nás. Nič sa okolo nás netočí. Sami sme sa vyčlenili z celku, no nikdy sme neprestali byť jeho súčasťou. Naše „ja“ nikdy nebola autentickým „ja“, ale fiktívnym iluzórnym mentálnym konštruktom, ktorý bol v niečom osožný a v mnohom patologický.

Zopár slov na záver
Tento okamih bude jedného dňa dejinami (práve sa to stalo). Obraz dejín utvárajú knihy, ktoré dosvedčujú, čo vtedajšie generácie riešili, aké dilemy ich trápili a čoho sa báli. Každá generácia vnímala svet skreslene cez optiku svojej doby a my sa tomu nevyhneme. Retrospektívne však už dnes vieme posúdiť, čo všetko sme dokašľali, akú časť prírody sme „zabili“ a na ktorých živočíšnych druhoch sme spáchali zvieraciu genocídu. Budúce generácie – domnievam sa – budú s hrôzou čítať o tom, akí sme boli nenažraní, ako sme nevedeli povedať dosť a nás presvedčenie o vlastnej veľkosti zaslepilo. Odpusťte to moralizovanie, vzťahujem to rovnako aj na seba, aj ja som nenažraný, zaslepený a neraz pyšný homo sapiens. A preto je dobré čítať knihy ako Snežná leopardica. Trochu vám to zrazí ego, nastaví zrkadlo.

Knihu Snežná leopardica si môžete zakúpiť tu

*Záverečná poznámka:

Ak vás zaujímajú ďalšie moje knižné tipy, pozrite si moje recenzie (odkaz tu) alebo moju rubriku Knižná nadielka:

  1. Knižná nádielka 1 (2020) odkaz tu
  2. Knižná nádielka 2 (2021) odkaz tu
  3. Knižná nádielka 3 (2021) odkaz tu
  4. Knižná nádielka 4 (2021) odkaz tu

Ak sa zaujímate o knihy na tému kritického myslenia, odporúčam vám svoj výber 20 kníh o kritickom myslení, ktoré by ste si mali prečítať (odkaz tu)

O svoju filozofiu a skúsenosti s čítaním kníh som sa tiež podelil v dvoch článkoch Umenie bdelého čítania (10 rád ako vyťažiť z čítania viac, 1. časť)Umenie bdelého čítania (10 rád ako vyťažiť z čítania viac, 1. časť)

Knižné recenzie píšem preto, lebo sa chcem s ľuďmi deliť o informácie a užitočné poznatky, ktoré môžu zlepšiť či skvalitniť život. Ak sa Vám moje články páčia, budem vďačný za ich zdieľanie, dostanú sa tak k viacerým ľuďom. Pre ľahší prístup k novým blogom si môžete zapnúť upozornenia o novom blogu, ktoré Vám prídu priamo na mail. Ak ste v článku našli chyby, prosím, dajte mi vedieť. Ak Vás zaujímajú ďalšie zaujímavosti z kníh, sledujte môj knižný profil na Instagrame alebo Facebooku. Ak sa vám páčia moje recenzie a výber kníh, moju činnosť môžete podporiť príspevkom napríklad cez Patreon (odkaz tu)  Za akúkoľvek podporu Vám budem vďačný :-)

Teraz najčítanejšie

Albert Lučanský

Vyštudoval som históriu a slovenskú literatúru a literárnu vedu na Univerzite Komenského v Bratislave, kde si v súčasnosti aj robím doktorát z literárnej vedy. Medzi moje záľuby patrí čítanie kníh o literatúre, histórii, filozofii, religionistike či psychológii. Moje knižné blogy na Denníku N sa obsahovo týkajú kníh, ktoré sa mi dostali do rúk (novšie aj staršie). Ak máte záujem o recenzovanie knihy či spoluprácu, kontaktujte ma a dohodneme sa :-)