Denník N

O absurdnom monopole na evidenčné tabuľky, alebo ako sa štát nevie zbaviť parazita

Neuveriteľné. Štát ešte sále nakupuje evidenčné značky na vozidlá od firmy Turčan Delta a ďalej za rekordnú cenu, najvyššiu v celej Európe.

Komu sa to oplatí?

Ako je možné, že štát stále nezrealizoval transparentné obstarávanie, pri ktorom si mohol byť istý, že vybral tú najvyššiu kvalitu za najlepšiu cenu? Evidentne neetická a zákonne sporná zákazka tejto firmy je zabetónovaná z viacerých strán, no to nemôže byť dôvodom na pasivitu štátu. Vymenovať spôsoby, ktorými sa Turčan Delta ako kliešť drží štedrého toku štátnych peňazí, by však vydalo na samostatný blog.

Dôležitou pointou v rámci tohto článku je, že transparentná súťaž na nákup evidenčných čísel by stlačila ich cenu na zlomok ceny pôvodnej, možno na tretinu.

Oprávnene tu vzniká podozrenie, že niekomu – zrejme na ministerstve vnútra – takto predražené evidenčné značky na základe monopolu vyhovujú.

Dobrou správou je, že zákon prikazujúci meniť značku pri každom jednom prepise z iného okresu, prestáva platiť.

Čiastkové riešenie zmenou zákona o cestnej premávke

Trvalo to pridlho, ale podarilo sa čiastočne priškrtiť kohútik tomuto jednostranne výhodnému biznisu. Teda extrémne nevýhodnému zo strany občanov. Evidenčné čísla vozidiel nebudú od marca 2022 obsahovať skratku okresu a budú prenositeľné. Majiteľ predaného auta si tak môže EČV preniesť na svoje nové auto. Obmedzí sa plytvanie, byrokracia a čistý zisk spoločnosti Turčan Delta.

Ako ryžuje firma z obce Košťany nad Turcom

Nechajme prehovoriť čísla. Podľa štatistiky ministerstva vnútra od roku 2008 do roku 2018 sa na Slovensku zrealizovalo celkovo 3 841 113 zmien držby vozidiel. V prípade, že vozidlo mení vlastníka pri predaji a nový vlastník je z iného okresu ako pôvodný vlastník, je zo zákona nutná zmena evidenčného čísla. Občan si musí vymeniť evidenčné značky a zaplatiť za ne násobne vyššiu cenu ako napríklad v Českej republike.

obrázok 1: Celkový počet evidenčných úkonov za 10 rokov: 6 821 697

Keďže z tých 3,8 miliona zmien držby vozidiel bola viac ako 2,44 milióna prepisov z iného okresu, štát musel nakúpiť 4,88 miliónov nových evidenčných čísel (predpokladám, že drvivá väčšina vozidiel má dve evidenčné značky). Keďže jednu nakupuje štát priemerne za 8,80 eur, občania zaplatili za desať rokov 43 miliónov eur spoločnosti firme Turčan Delta iba pri prepisoch z okresu do okresu.

obrázok 2: Prehľad o početnostiach pri zmenách držby už evidovaných vozidiel v rámci SR za obdobie 2008 – 2018

 

Monopol neskončil, monopol trvá

Napriek výraznému poklesu zisku od budúceho roka na tom nebude jediný dodávateľ tabuliek zle. Podľa združenia INESS nakúpil štát od roku 2005 do roku 2017 od spomínanej firmy 9,4 milióna kusov tabuliek za 82 miliónov eur. Jeden vyrazený kus plechu s ochrannými prvkami nás v priemere stál 8,80 eur.

V Česku, kde podobný monopol ako u nás padol v roku 2016, klesla po verejnom obstarávaní cena tabuľky o 40 percent na 2,60 eur. Na Slovensku teda platíme za výrobu plechovej tabuľky trojnásobok. Kým neskončí monopol, budeme naďalej platiť.

Nestačí však znížiť objem biznisu, ktorý je špinavý. Od takého treba dať ruky preč!

Nevyhnutnosťou je zrealizovanie transparentného obstarávania, čím sa zníži správny poplatok pre občanov ako aj pre firmy pri nových ŠPZ.

Problematiky evidenčných úkonov vozidiel sa týkajú aj ďalšie zmeny, ktoré je potrebné urobiť. Venovať sa im budem v ďalších blogoch.

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Martin Pekár

Som členom predsedníctva strany SPOLU - Občianska demokracia. Mojou srdcovou záležitosťou je doprava, už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy na medzinárodnej úrovni. Stav dopravy na Slovensku ma zaujíma, no nedáva mi často dôvod na spokojnosť.  Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi príspevkami budem vnášať viac svetla do diania v rezorte, do práce ministerstva dopravy a zainteresovaných štátnych podnikov.