Denník N

Moskva oslávila 868 rokov!

Krátky report z mojej púti Moskvou počas osláv jej 868. výročia.

Môj prvý týždeň v Moskve ubehol ako voda. Ten druhý, na pozadí šedých pracovných dní, ešte rýchlejšie. Počas mojich každodenných peších transportoch po meste sa mi nedalo nevšimnúť rozsiahlu propagáciu, vo všetkých možných formách, chystaných osláv 868. výročia Moskvy. Bolo mi jasné, že nadchádzajúci víkend bude v meste divočina.

Oslavy sa prekrývali s vychýreným medzinárodným festivalom vojenských kapiel, ktorý sa konal priamo na Červenom námestí. Kúsok z atmosféry môžete zakúsiť tuPo krátkom prečkaní raňajšieho dažďa som sa vybral teda na potulky.

Púť som začal na hranici širšieho centra – metro Belorusskaya – a postupoval som smerom k centru po ulici Tverskaya.  Najprv sa zdalo, že sa nič nezvyčajné nedeje, no po pár sto metroch som dorazil do bodu, od ktorého bola ulica uzavretá a začínali rôzne atrakcie.

Pri vstupe do tejto pasáže bolo samozrejme nevyhnutné prejsť kontrolou a detektorom kovov. K môjmu prekvapeniu, hustota ľudí bola vcelku prijateľná a dalo sa relatívne v kľude prechádzať. Ako to už tu býva, na každých sto metroch dozerali na účastníkov prísne oči príslušníkov polície. Kde tu sa dalo zazreť niekoľko ľudí rozdávať noviny zdarma. Všimol som si, že to čo držia v náručiach bola stará známa Pravda. So zvedavosti som sa po po nej načiahol aj ja. Chcel som vedieť či sa nejak obsahovo zmenila po tých desaťročiach. Nezmenila. Z titulnej strany veľkým písmom kričalo: Vlajka socializmu je vlajka mieru. Najvyšší čas pohnúť sa ďalej – vravím si v duchu.

Človek by si myslel, že to je z múzea. Žiaľ nie je..
Človek by si myslel, že to je z múzea. Žiaľ nie je..

Celá pasáž bola lemovaná rôznymi atrakciami, remeselníkmi, stánkami s jedlom, panelmi s informáciami o histórii Moskvy, ako aj kioskami, kde sa ľudia mohli nechať odfotografovať. Miestami bolo možné vidieť veľké obrazovky, na ktorých sa vysielalo dianie na neďalekom námestí – koncerty rôznych ruských hviezd. Taktiež v dave sa hmýrilo niekoľko desiatok hudobníkov v rôznych historických kostýmoch. Tu niekto sekal kapustu mečom, a tam zas niekto behal vo vnútri obrovského kolesa ako škrečok. No v celku veľmi zaujímavá podívaná.

Pri občasných prehánkach smo našiel úkryt pod stanom s palacinkami. Jazyková bariéra mi prihrala palacinku zdarma. Ako som čakal kým naprší a uschne, mal som možnosť pozrieť si LIVE prenos z neďalekého námestia Polyanka, kde sa počas celého dňa konali koncerty rôznych ruských hviezd. A nielen ruských teda. Ako postupom času začalo pribúdať ľudí v uliciach, Rozhodli sme sa vybrať s mojimi dvoma spolupútničkami do trochu vzdialenejšieho parku Sokolniki.

Rušno bolo aj tu, nakoľko sa tu odohrávali taktiež rôzne vystúpenia – hlavne jazzové – a sprievodné eventy. Nad hlavami nám síce lietali drony jak v Pakistane, ale atmosféra bola v celku príjemná. Kopec stánkov s jedlom, outlety s oblečením, detské atrakcie a v pozadí jazzové tóny, ako aj nádherné prostredie samotného parku boli balzamom na dušu. Určite odporúčam každému tento park navštíviť. V parku je veľká ružová záhrada – prístupná za cca 2 eurá, ako aj menší detský zábavný park. No a samozrejme aj fajné reštaurácie.

Park Gorkého
Park Gorkého

Neskôr cestou naspäť do centra sme sa stavili v nádhernom Parku Gorkého – pre mňa zatiaľ jednoznačne nejoblúbenejšie miesto v Moskve. Dá sa v §om nájsť niekoľko dobrých reštaurácií, a iných zdrojov potravy, ako aj veľa miest na odpočinok.

Medzitým na námestí zahvízdal aj John Newman. Mal som akú-takú snahu ho uvidieť ale tých pár sto tisíc ľudí v uliciach ma odradilo. Večer to celé vyvrcholilo bľakotom Stevena Tylera a chalošov z Aerosmith. Musím sa priznať, že som dal pred nimi prednosť tradičnému ruskému boršču.

A samozrejme nakoniec nemohol chýbať ohňostroj. A nie jeden, ale aby to daňových poplatníkov nemrzelo tak rovno 31 po celom meste. No oslavy to teda boli každopádne veľké, a pre mňa ako vonkajšieho pozorovateľa veľmi zaujímavé. A keď toto boli oslavy 868. výročia, veľmi by ma zaujímalo ako budú vypadať oslavy toho 1000.

Teraz najčítanejšie