Denník N

Výmena šéfov železničiarov: Zostáva to v rodine

Minister vybral nového generálneho riaiteľa ZSSK Foto:TASR
Minister vybral nového generálneho riaiteľa ZSSK Foto:TASR

Minister dopravy Doležal vymenoval nového riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko. Tento štátny podnik výmenu vedenia (spolu s hĺbkovým auditom) potreboval ako soľ. Ale nie je výmena ako výmena.

Ako to dopadlo? 

Nuž, keby som ja bol nútený urobiť personálne zmeny a zároveň by som chcel zabezpečiť, aby sa nič podstatné v tejto výlevke na peniaze nezmenilo… nepostupoval by som inak.

Ale poďme od začiatku.

Hnutie OĽaNO pred voľbami nešetrilo kritikou voči “národnému dopravcovi”. Upozornili napríklad na nákup vysokoporuchových súprav 861, ktoré ZSSK nakupovala vo veľkom od ŽOS Vrútky. Keď majú krytie od Fica, tak vedia, že “nemusia dodať kvalitné vlaky s kvalitnými súčiastkami, stačí dodať haraburdy,” povedal samotný Matovič.

Alebo vtedajší opoziční poslanci Marosz a Heger na tlačovej konferencii spochybnili jeden obchod, keď manažéri ZSSK na čele s generálnym riaditeľom Hlubockým prenajali na desať rokov rušne Vectron za 60-miliónov eur. OĽaNO doslova uviedlo, že „ZSSK obstaráva rušne zbytočne draho a pripraví štát o desiatky miliónov.“

Šanca na zmenu

Prišli voľby a prekvapujúce víťazstvo Matovičovej strany. Ako to ovplyvnilo dianie u železničiarov?

Nijako. Železnice si po voľbách ukoristil Kollár a jeho (Sme) rodina. Borisov človek Andrej Doležal sa rozhodol vedenie ZSSK nevymeniť. OĽaNO sa rozhodlo túto situáciu nekomentovať. Matovič privrel oči.

Zo všetkých štátnych spoločností sa najdlhšie na svojich postoch držali šéfovia Železničnej spoločnosti Slovensko. Do konkurzu na poslednú chvíľu sa prihlásilo sedem záujemcov. Nie na jednu, ale na dve pozície. Čakal by som aspoň desaťnásobne väčší záujem o miesto vrcholového manažéra vo firme so 6-tisíc zamestnancami a 400-miliónovými výnosmi! Napríklad do vedenia Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy sa vtedajšiemu ministrovi financií Hegerovi prihlásilo okolo 60 ľudí.

Prečo ten rozdiel?

Je to jednoduché. Potenciálni uchádzači nedôverujú poctivosti výberových konaní pod Ministerstvom dopravy. Slabá konkurencia alebo netransparentný výber pri obsadzovaní lukratívnych pozícií je preň typické. Keď tušíte, že karty sú už rozdané, prečo by ste sa mali snažiť o pozície, kde transparentnosť vo výberovom konaní je len zásterkou, aby sa litere zákona urobilo zadobre?

Ale ministerstvo sa aj napriek tomu poistilo. Čas na prihlásenie sa od zverejnenia výzvy na facebookovej stránke ministerstva bol sedem dní vrátane víkendu. A to už bol posun, pretože oznam zavesili na sociálnu sieť až po kritike faktu, že oznam o výberových konaniach zverejnili iba na stránke ministerstva a v Hospodárskych novinách. Dva zdroje, nič viac. Uznávam, že od praktík SNS, keď podobné informácie vešali len na nástenku na ministerstve (nie facebookovú, naozajstnú!) je to trochu posun. Ale k poctivej transparentnosti je to stále ďaleko. Ministerstvo nezverejnilo ani mená členov výberových komisií.

Koho vybrali

Novým generálnym riaditeľom a zároveň predsedom predstavenstva ZSSK sa stal Roman Koreň. Ďalším novým členom predstavenstva spoločnosti sa stal Ján Lukáč. “Oboch zvolil minister na základe výsledkov výberového konania,” uviedol hovorca ministra.

Čo vieme o novom šéfovi

Roman Koreň študoval Prevádzku a ekonomiku železničnej dopravy na Žilinskej univerzite.

Takmer celý pracovný život pôsobí v železničnom sektore. V ZSSK až doteraz zastával vysoký manažérsky post – bol riaditeľom odboru riadenia strategických projektov. Zameriaval sa na eurofondové projekty, riadenie firemnej stratégie, tiež výskumno-vývojovú činnosť a inovácie.

Je jasné, že voľba nového šéfa železníc padla na človeka kvalifikovaného a spôsobilého, tak prečo tak málo dôvery v jeho schopnosti? Je predsa možné, že by prešiel aj bežným trasparetným výberovým konaním, ale Sme rodina a jej minister to dali presne tak, ako sa od nich očákava.

 

Teraz najčítanejšie

Martin Pekár

Som členom predsedníctva strany SPOLU - Občianska demokracia. Mojou srdcovou záležitosťou je doprava, už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy na medzinárodnej úrovni. Stav dopravy na Slovensku ma zaujíma, no nedáva mi často dôvod na spokojnosť.  Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi príspevkami budem vnášať viac svetla do diania v rezorte, do práce ministerstva dopravy a zainteresovaných štátnych podnikov.