Denník N

Ako dôstojne ukončiť kauzu sputnik V. A zopár poučení z nej

Ďalšie tvrdohlavé presadzovanie nasadenia sputniku V nesie v sebe viacej rizík pre obe strany, ako možných pozitív. Preto Rusko a Slovensko by mali nájsť spoločne dôstojné a realistické riešenie, ktoré zachová obom stranám renomé a nespôsobí ďalšie problémy pre rozvoj vzájomných vzťahov.

Nový premiér a staronová vládna zostava, ktorá práve dostala v parlamente dôveru, by sa mali aj vo svojom záujme, ako aj vzhľadom na narastajúcu závažnosť iných problémov, rýchlo a dôstojne vysporiadať s kauzou ruskej vakcíny sputnik V.

Toľko očakávané zverejnenie nákupnej zmluvy potvrdilo, že ide o veľmi zlú dohodu, ktorá vo svojej podstate a znení vytvára pre obe strany doslova mínové pole, ktoré v ktoromkoľvek momente môže opäť spôsobiť výbušnú situáciu. Znenie dohody potvrdilo domnienku z môjho predošlého blogu, že problém „certifikovaného laboratória“ bol úmyselne vymyslený marketingový ťah aktérmi zmluvy na čele s expremiérom Igorom Matovičom. Jeho cieľom bolo vylúčiť z hry slovenskú odborno-regulačnú autoritu Štátny ústav na kontrolu liečiv (ŠUKL) a nahradiť ho maďarskou autoritou. Teraz bude chvíľu až zábavné sledovať týchto marketingových „mágov“, ako budú chcieť z celej situácie vyjsť, ak v zmluve sa o overovaní dodanej vakcíny hovorí výlučne práve v súvislosti so ŠUKL a o žiadnom overovaní nejakou inou autoritou – napríklad maďarskou – sa nič nepíše. Takže výsledky zistené v Budapešti sú absolútne irelevantné nielen z právneho slovenského legislatívneho rámca, ale aj vzhľadom na znenie nákupnej zmluvy. Podivný odvoz 600 vakcín ruskou stranou zo skladu v Šarišských Michaľanoch niekam na skúmanie môže byť snahou zvrátiť alebo spochybniť závery ŠUKL, ale z podstaty zmluvy konflikt nevyrieši.

Ak nedôjde k zmene stanoviska ŠUKL, ktoré bolo predložené Ministerstvu zdravotníctva ešte v závere marca, tak žiaden príčetný minister zdravotníctva nemôže podpísať nové mimoriadne povolenie na použitie sputniku V bez toho, aby následne čelil osobne závažným nielen eticko-politickým ale hlavne právnym dôsledkom.

Poučenia z „krízového vývoja“

Tu je potrebné dať ministrovi zdravotníctva do pozornosti opakované Matovičovo verejné tvrdenie, že on zmluvu ani nečítal a že nebolo a nie je jeho úlohou jej napĺňanie. Áno, expremiér a terajší vicepremiér a minister financií sa týmto sám doslova zosmiešnil a zdiskreditoval. Lenže sa zdá, že to nepovedal náhodou, ale s vedomím toho, že okrem „Svedkov Igorových“ si to pri zvyšnom obyvateľstve Slovenska aj tak už definitívne pokazil. Matovič podľa svojich „skalných“ naozaj môže byť vizionár a týmito vyhláseniami si účelovo dopredu vytvoril veľmi výhodnú pozíciu pre prípad, ak by orgány činné v trestnom konaní začali celú záležitosť okolo zmluvy na sputnik V vyšetrovať. A my už vieme, že sa to deje. Takže, ak som minule konštatoval, že ak by bol Matovič dílerom sputniku V, tak sa nebude správať inak, dnes to vyzerá tak, že ak by si bol Matovič vedomý závažných trestno-právnych rizík spojených so zmluvou, tak by tiež dopredu tvrdil to, čo tvrdí.

Nateraz v tomto potenciálne trestnom marazme ostáva preto zatiaľ len exminister zdravotníctva Marek Krajčí a asi aj tí predstavitelia a pracovníci ministerstva, ktorí sa na príprave zmluvy priamo podieľali. Matovič im to skrátka celé hodil na hlavu a vyšetrovateľom ukázal na nich.

Druhé poučenie súvisí s charakterom celej koalície a osobitne jej lídrov. Pamätáte si, ako sa duo Remišová-Sulík zastrájali, že sputnik V je možné použiť, len ak to ŠUKL odobrí? Dnes, po zverejnení zmluvy už vieme všetci, že to bol správny postoj. Lenže všímate si, ako sa títo dvaja správali následne po zverejnení záverov ŠUKL? Buď zbabelo mlčali, čo mohlo byť ešte vysvetľované tým, že nechceli opäť spôsobiť ďalšiu koaličnú krízu. Lenže zmienky Richarda Sulíka o tom, že ŠUKL si predsa robil nejakú nadprácu ak konštatoval o sputniku V to, čo konštatoval, už boli nielen popretím vlastného predchádzajúceho stanoviska, ale aj nadbiehaním „fanúšikom“ ruskej vakcíny. Mimochodom u Sulíka takéto správanie a politický postoj nie je novinkou. Mlčanie Borisa Kollára v celej veci bolo podobne výrečné, ako Sulíkove manévrovanie alebo Matovičove urážky voči šéfke ŠUKL. Vládnuca koalícia a jej lídri nerešpektujú nielen svoje vlastné postoje, ale ani právny poriadok a odborno-právne postupy príslušných štátnych orgánov. A bez rozmyslu dokážu papagájovať marketingové frázy dílera jednej vakcíny len preto, aby udržali svoju koalíciu pri moci.

Ďalším poučením je to, že zástancovia ruskej vakcíny v médiách, alebo aj zo zdravotníckych kruhov, tieto marketingové floskule nekriticky opakovali tiež. Neoverené alebo skreslené fakty dostali prednosť pred konštatovaním slovenskej odbornej autority, ktorá ešte bola obvinená z politizácie či predpojatosti. Pričom bolo zneužívané, že mnohé časti správy ŠUKL boli dôverné, vrátane závažných zistení jej inšpektorov pri kontrole ruských závodov. A keď sa neskôr verejne ukázali ďalšie skutočnosti, ako so ŠUKLom prakticky zhodné závery brazílskeho regulátora, tak sa nikto z týchto kritikov neunúval ani len ospravedlniť.

V tejto súvislosti je tiež zaujímavým momentom, že k veľkým kritikom záverov ŠUKL a zástancom sputniku V boli mnohé médiá a autori, ktorí sa pasujú za predstaviteľov konzervatívneho kresťanského politicko-spoločenského spektra. Je naozaj pozoruhodné, že práve oni sa vôbec nepozastavili nad tým, že primárnym výrobným komponentom ruskej vakcíny je pôvodne ľudský biologický materiál. Pritom práve tento aspekt bol a je v samotnom Rusku predmetom pomerne značných debát nielen v rámci časti podobne orientovaných médií a spoločnosti, ale aj  samotných náboženských autorít, vrátane ruskej pravoslávnej cirkvi.

Dohodnime sa s Rusmi a dôstojne ukončime celú kauzu

Dnes teda vieme, ako znie zmluva na nákup sputniku V. Vieme, že v skladoch v Šarišských Michaľanoch máme stále takmer 200 tisíc dávok. Poznáme podstatné časti stanoviska ŠUKL k použitiu sputniku V a k jeho kvalite. Vieme, že nejaké rozbory robí nejaké maďarské laboratórium, avšak zo znenia zmluvy vyplýva, že je to na rozdiel od stanoviska ŠUKL irelevantné. A vieme, že nejaké rozbory si ešte robia ruskí dodávatelia. Nevieme, kto je právne vlastníkom tých 200 tisíc dávok vakcíny v Š.  Michaľanoch, pretože údajne ruská strana mala platbu za ne vrátiť Ministerstvu zdravotníctva SR.

Takže napriek rôznym vyhláseniam nového ministra zdravotníctva či premiéra nevieme, či a ako budeme môcť vakcíny za daného stavu použiť. Ale vieme, že ich vlastne už nepotrebujeme, pretože našťastie sa medzitým stav v dodávkach vakcín zásadne zmenil a hlavne vakcíny od konzorcia Pfizer/BionTek je už dostatok. Vieme, že väčšina ľudí preferuje práve túto vakcínu vrátane podstatnej časti tých, čo stále veria sputniku V.

Nastal teda ideálny čas pre obe strany – vládu SR aj ruský štátny Fond priamych investícií – aby sa dohodli na dôstojnom ukončení celej obchodnej záležitosti práve teraz, kým nenastanú ďalšie zbytočné nedorozumenia. Pretože ak by aj minister zdravotníctva na seba zobral právnu zodpovednosť a povolil použitie vakcíny, je veľmi vysoké riziko, že pri prejavení prvých nežiaducich účinkov po očkovaní by opäť nastala veľká nervozita.

Preto odvoz vakcíny zo Slovenska vyzerá pre obe strany ako najlepšie riešenie. Avšak je zrejmé, že pre „zachovanie tváre“ pre vládnu koalíciu, vrátane starého a nového premiéra a ministra zdravotníctva, a hlavne kvôli zachovaniu renomé ruského dodávateľa, by nebolo dobré, ak by odvoz prebehol takpovediac „natvrdo“. Čo sa stalo, už nenapravíme, obe strany však môžu ešte z toho vycúvať dôstojne.

Ideálnym riešením z pohľadu Slovenska ale aj Ruska, by bol presun vakcíny do tretej krajiny, kde je nielenže schválená, ale môže aj ľuďom naozaj pomôcť, pretože prístup k iným vakcínam budú mať ešte dlho výrazne obmedzený. Takýto presun by sa mohol uskutočniť po dohode a s pomocou Izraela na územie Palestíny a Jordánska. Izrael potrebuje týmto svojim susedom pomôcť, ale z politických a iných dôvodov, to nemôže robiť priamo a svojimi vakcínami. Presun ruského sputniku V zo Slovenska a jeho použitie na týchto územiach s aspoň čiastočnou výmenou za vakcínu Pfizer/BionTek, ktorej má Izrael už dnes prebytok, by bol vzájomne výhodný počin. Samozrejme, že Rusi by museli súhlasiť, ale vzhľadom na špecifičnosť izraelsko-ruských vzťahov a dlhodobé záujmy Ruska v regióne by to nemusel byť problém.

Ďalšou možnosťou je presun sputnika V ako čisto humanitárnej akcie zo strany Slovenska, a po dohode s Ruskom, do krajiny, ktorú budú obe strany rešpektovať. Pre slovenskú aj pre ruskú verejnosť by takouto krajinou mohlo byť Arménsko. To zatiaľ dostalo z Ruska len pár tisíc dávok. Arméni, ako starobylý a ťažko skúšaný kresťanský národ, by boli pre občanov Slovenska určite prijateľní. A rovnako pre Rusov, pre ktorých navyše predstavujú veľmi citlivého spojenca, voči ktorému majú po nedávnom konflikte s Azerbajdžanom ďalšie záväzky navyše.

Politická a spoločenská situácia na Slovensku je naozaj odlišná, ako v Maďarsku a ďalších vyše 50 krajinách, kde je sputnik V nejakým spôsobom povolený. Jednoducho je to tak. Bratislava aj Moskva nepotrebujú práve v týchto zložitých časoch zbytočne naďalej jatriť vzájomné vzťahy a ísť do procesov, ktoré sú zo svojej podstaty neregulovateľné a značne rizikové. Nasadenie vakcíny sputnik V takým je rovnako, ako každej inej vakcíny, ale po stanoviskách ŠUKL a neexistencie povolenia zo strany EMA je predsa v zásadne inej pozícii.

Preto pokojne a diskrétne nájdime spoločne riešenie, ktoré obom stranám pomôže „zachovať tvár“ a renomé a vytvorí dobré východisko pre vzájomné vzťahy do budúcnosti.

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Karel Hirman

  • Vyštudoval ťažbu ropy a plynu.
  • Pôsobil ako manažér a člen riadiacich orgánov niekoľkých slovenských energetických spoločností a v Slovenskej inovačnej a energetickej agentúre.
  • Riadil projektový tím projektu energetickej efektívnosti ELENA financovaného EIB na VÚC v Prešove.
  • Bol externým poradcom pre energetiku ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka a premiérky Ivety Radičovej a ako expert pre energetiku členom tímu poradcov ukrajinského premiéra Volodymyra Hrojsmana.
  • Pôsobil v týždenníku Trend a pravidelne publikuje o energetike a otázkach medzinárodnej bezpečnosti.
  • Je členom Správnej rady SFPA.
  • Podniká v oblasti energetiky a medzinárodného obchodu a je odborným gestorom energetickej časti pripravovaného predvolebného programu koalície PS/Spolu.