Denník N

Keby bola župa škola, Kotlebovci prepadnú – časť prvá

Keď M. Kotleba skončí svoje „vládnutie“, asi budeme na úrovni Ulanbátaru! Z VÚC neodišiel ani jeden projekt! Všetky ostatné mestá a obce chrlia nové projekty, len BBSK nič! Vrátili sme sa 20 rokov dozadu!

Podobných výrokov na adresu činnosti súčasného predsedu BBSK sa nám počas roka 2015 dostalo neúrekom.

Ako občania Banskobystrického samosprávneho kraja máme právo požadovať od svojich volebných zástupcov zodpovedné plnenie sľubov, kvôli ktorým sme ich zvolili. Zároveň máme povinnosť presvedčiť sa, či sme zvolili dobre.

Pri hodnotení činnosti predsedu BBSK  sme sa snažili zmapovať situáciu v kraji prostredníctvom rozhovorov s verejnými predstaviteľmi  – starostami, primátormi, poslancami VÚC, štátnymi zamestnancami, ale i občanmi Banskobystrického samosprávneho kraja. Počas pol roka sa nám podarilo osobne hovoriť s viac ako 30 verejnými predstaviteľmi a predstaviteľkami a 7 štátnymi zamestnancami, dokonca aj desiatkou bežných obyvateľov kraja.  Ďalší hodnotitelia boli oslovený emailom. Snažili sme sa zistiť ich názor prostredníctvom ankety, v ktorej mali možnosť oznámkovať výsledky VÚC v rôznych oblastiach spoločenského života od výborného, cez chválitebné, dobré, dostatočné až ku nedostatočnému výkonu. Spektrum otázok bolo zostavené podľa schváleného a doposiaľ platného strategického dokumentu PHSR BBSK, ktorý bol v januári 2015 jediným schváleným strategickým dokumentom na úrovni kraja (dôvod? – pozri http://kosova.blog.sme.sk/c/386765/viac-skody-ako-uzitku.html).

M. Kotleba so svojím tímom dosiahol priemernú známku 4,46. Jeho činnosť hodnotilo 71 respondentov.  Chvalabohu, že župa nie je škola, to by musel prepadnúť s celým svojim tímom.

Transparentnosť

„Ako môže byť transparentný človek, ktorý si robí kampaň do Európskeho parlamentu cez noviny  platené krajom?…To si ešte snáď nikto nedovolil. Veď on zneužíva peniaze daňových poplatníkov a úplne beztrestne.“

Jedným z najčastejších argumentov vytvárania bariér efektívnej činnosti M. Kotlebu vo vedení kraja je podľa neho fakt, že poslanci VUC mu znemožňujú prístup k nakladaniu a prerozdeľovaniu finančných prostriedkov ich presúvaním do rezerv. Dá sa preto povedať, že jeho činnosť je kontrolovaná, teda z časti transparentná, čo sa týka rozpočtu VUC. Poslanci  však nemajú dosah a ani informácie, ako je nakladané s finančnými prostriedkami Regionálnej správy ciest BBSK a ani s finančnými prostriedkami v kompetencii predsedu BBSK určenými na chod a prevádzku VUC. Za transparentnosť nakladania s finančnými prostriedkami si M. Kotleba vyslúžil priemernú známku 3,95.

 „Takáto arogancia moci tu ešte nebola.  Na jednej strane deklaruje, že ide znižovať zamestnanie a na strane druhej takmer všetkých ktorých zamestnal, sú z iných krajov, alebo rodinní príslušníci!  Toto si ešte nikto nedovolil!“

Už od nastúpenia M. Kotlebu do funkcie médiá chrlia správy o „čistkách“ na VÚC. Na úrade sa to hemží straníckymi kolegami M. Kotlebu, zamestnal svojich bratov a dokonca i svoju manželku.  Celkovo si za tieto počiny vyslúžil známku 4,66. Takmer 80 % hodnotilo túto jeho činnosť nedostatočnou.

Zvyšovanie zamestnanosti

„No neviem…ja som zamestnal za rok v malom meste 160 ľudí. A on v celom kraji 75?“

Vo svojej predvolebnej kampani sľuboval M. Kotleba zamestnanie pre stovky až tisícky ľudí. Realitou je vytvorenie 75 miest na 3 až 6 mesiacov. Program nazýva projektom regionálnej zamestnanosti, ktorý za nejasných okolností financoval z prostriedkov  BBRSC, a.s. Podľa našich informácii ľudí totiž zamestnala priamo obec prostredníctvom verejnoprospešných služieb, alebo aktivačných prác. Nečudo, že za túto oblasť si vyslúžil až od 64% respondentov známku 5. Celkovo udelili respondenti Koltebovi známku 4,51.

Bytová problematika

„Výstavba nájomných bytov pre slušných bielych ľudí“, tak znie ďalší slogan z predvolebnej kampane M. Kotlebu. BBSK je oprávneným žiadateľom podpory na výstavku nájomných i nízkoštandartných bytov cez Fond štátneho rozvoja bývania. Počas roka a pol však bytová problematika nebola  na BBSK predmetom diskusie, ani riešenia. Na druhej strane však musíme podotknúť, že bytová problematika nespadá priamo do kompetencií VUC, aj keď možnosti na riešenie tohto závažného problému župa má, tak ako to deklaruje aj jej strategický dokument PHSR. Na to však treba kompetentných ľudí, ktorí túto oblasť vedia uchopiť a riešiť. Že Marián Kotleba takých nemá, svedčí aj známka 5 od viac ako 80% respondentov. Celkovo Kotlebovci získali za riešenie bytovej problematiky známku 4,79.

Ochrana životného prostredia

Ochrana životného prostredia podobne ako bytová problematika nie je oblasťou, ktorá by priamo spadala do kompetencií kraja. Na strane druhej je župa oprávneným žiadateľom na riešenie povodňových stavov, ak samozrejme nezasahujú do vlastníckych vzťahov iných miest a obcí.  Podľa plánu hospodárskeho rozvoja kraja je ochrana životného prostredia úzko spätá aj s rozvojom agrosektora, poľnohospodárstva a vidieka. M. Kotleba sa nemá čím chváliť a svedčí o tom aj veľmi zlá známka 4,5, pričom až 63% hodnotí túto oblasť nedostatočnou. On sám sa v prezentácii svojej práce hrdí iba zastavením kyanidovej ťažby zlata, zabudol však povedať, že tento zákaz bol zastupiteľstvom VUC schválený ešte pred jeho nástupom do funkcie. Formálnu podporu mu však nik nemôže upierať.

Na dnes to Vážení čitatelia stačí. Pokračovania sa dočkáte určite čoskoro. Ešte nám zostáva hodnotenie ďalších 13 oblastí.

Teraz najčítanejšie