Denník N

V roku 2005 sme sa mohli poučiť z pandémie vo svete hry World of Warcraft

Hakkar the Soulflayer (zdroj: Heroesfire.com)
Hakkar the Soulflayer (zdroj: Heroesfire.com)

Písal sa 13. september a v hre World of Warcraft sa začal pandémia, ktorá sa až priveľmi nápadne podobá na dnešnú pandémiu spôsobenú vírusom Covid-19. Takmer všetko, čo sa dialo v online svete pred pätnástimi rokmi sa deje v skutočnom svete dnes. Mohli sme sa poučiť, no nestalo sa.

Čo sa teda stalo? Poďme pekne poporiadku. World of Warcraft je MMORPG (online hra na hrdinov pre masívne veľa hráčov) hra, ktorú vytvorila spoločnosť Blizzard (tí istí vytvorili aj hry Starcraft alebo Diablo). Hráč so svojou postavou môže cestovať po fiktívnom svete Azeroth, plniť rôzne úlohy zadané NPC (postava neovládaná hráčom) postavami a zabíjať príšery. Hráči si svoje postavy môžu rôzne vylepšovať, môžu hrať s ostatnými hráčmi, môžu si dokonca zadovážiť „domáce zvieratko“, ktoré ich všade prenasleduje.

V roku 2005 tvorcovia hry hráčom sprístupnili novú lokalitu Zul’Gurub, kde sa mohli stretnúť s bossom, ktorý sa volal Hakkar the Soul Flayer. Ten mal „skorumpovanú krv“, pomocou ktorej na hráčov vedel preniesť akúsi chorobu, ktorá im uberala život a ďalej sa dokázala preniesť na iných, blízko stojacich hráčov. Už teraz je vidno tú podobu, však?

Táto choroba však obsahovala bug (chybu v programe) – v skratke, dokázala sa preniesť aj na domáce zvieratá, ktoré ju mohli rozširovať ďalej aj vtedy, keď hráč lokalitu Zul’Gurub opustil. Aby toho nebolo málo, ďalší bug bol ten, že aj NPC postavy sa mohli nakaziť a chorobu ďalej roznášať.

Zaujímavosťou je, že choroba sa u hráčov prejavovala tak, že zraňovala aj blízko stojacich hráčov a navyše každému uberala život v inom rozmedzí. Mohlo sa tak ľahko stať, že nového hráča choroba automaticky zabila, kdežto iný hráč, ktorý už bol v hre dlho a jeho postava mala veľa života, si chorobu ani nevšimla.

Kde je teda podobnosť so skutočným svetom? NPC postavy a domáce zvieratá boli asymptomatickí prenášači – im sa nič nestalo, no mohli nakaziť iných. Rôzni hráči predstavujú rôzne skupiny obyvateľov, napríklad noví hráči, ktorých choroba zasiahla najviac, sú ako starší ľudia a chronickí chorí pacienti. Skúsení hráči predstavujú ľudí, ktorí koronavírus prekonajú bez vážnejších príznakov. Navyše, niektorí hráči majú možnosť sa teleportovať z jedného miesta na druhé, čím najviac prispeli k šíreniu choroby. Tí modelujú cestovanie lietadlom v skutočnom svete.

Haldy mŕtvych po chorobe skorumpovanej krvi
Haldy mŕtvych po chorobe skorumpovanej krvi

Tvorcovia si svoju chybu čoskor uvedomili a poprosili hráčov, ktorí boli chorobou zasiahnutí, aby ostali v karanténe a neohrozovali ostatných, kým problém nevyriešia. Aj toto dokonale simulovalo skutočný svet. Väčšina hráčov bola totiž poslušná a ostala odrezaná od ostatných, no niektorí na to kašľali a ďalej roznášali nákazu. Dokonca sa našlo aj niekoľko hráčov, ktorí sa snažili nakazených liečiť – presne ako zdravotníci z prvej línie, čo však bolo pre hru devastačné, lebo len umelo udržovalo chorých nažive a nákaza sa ešte viac rozšírila.

Boj hráčov s chorobou skorumpovanej krvi nedopadol dobre. Kvôli nedodržiavaniu karantény a liečeniu chorých sa choroba stále viac a viac rozširovala a jediným spôsobom, ako ju zastaviť, bolo vydanie novej aktualizácie. Tu sa bohužiaľ podobnosť so skutočným svetom končí, my sa s koronavírusom musíme popasovať sami.

To najzaujímavejšie na tom všetkom je, že v časopise Lancet o tomto incidente písali tiež.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Paulďuro

Som nahnevaný občan Slovenskej republiky, pretože aj keď som sa zúčastnil protestov Za slušné Slovensko, do dnešného dňa mi neprišli od Sorosa žiadne peniaze. Okrem iného som spoluzakladateľ občianskeho združenia Vivat Vero, ktoré sa snaží spraviť zo Slovenska lepšie miesto. Naším prvým projektom je Antivýtrus, rozšírenie do webového prehliadača, ktoré užívateľa chráni pred konšpiračným a zavádzajúcim obsahom.