Denník N

Cadillac Eldorado ’73 – ’75: Až cez vrchol (II. – pohodlný pád za horizont)

Naposledy sme si urobili úvod k deviatej generácii Eldorada, ktorá sa ako celok dá popísať ako let cez horizont po veľmi dlhej jazde do kopca. Úvodné roky boli ešte o lete vo vzduchu, teraz ale nastáva dopad na zem. Niežeby predaje klesali, to práve naopak. Ale z nekompromisne svojského, progresívneho, štýlového a silného vozidla, ktoré ste si nemohli pomýliť so žiadnym iným, sa stávalo usadlé, kompromisné, optimalizované a čoraz priemernejšie vozidlo, ktoré sa snažilo zaujať svojou výbavou a pohodlím. Stále bolo pekné, pohodlné a dobre vybavené. Ale už to nebol líder, ktorý určoval smer. Dobre sa predávalo, biznis zatiaľ fungoval, ale Eldorado sa stávalo tieňom, ktorý si zakladal na svojej minulosti a svoje smerovanie ešte nemal určené. Preto sa v rokoch 1973 – 1975 udiali až tri úpravy jeho dizajnu a techniky. Výsledok môžeme posúdiť.

Naposledy sme si urobili úvod k deviatej generácii Eldorada, ktorá sa ako celok dá popísať ako let cez horizont po veľmi dlhej jazde do kopca. Úvodné roky boli ešte o lete vo vzduchu, teraz ale nastáva dopad na zem. Niežeby predaje klesali, to práve naopak. Ale z nekompromisne svojského, progresívneho, štýlového a silného vozidla, ktoré ste si nemohli pomýliť so žiadnym iným, sa stávalo usadlé, kompromisné, optimalizované a čoraz priemernejšie vozidlo, ktoré sa snažilo zaujať svojou výbavou a pohodlím. Stále bolo pekné, pohodlné a dobre vybavené. Ale už to nebol líder, ktorý určoval smer. Dobre sa predávalo, biznis zatiaľ fungoval, ale Eldorado sa stávalo tieňom, ktorý si zakladal na svojej minulosti a svoje smerovanie ešte nemal určené. Preto sa v rokoch 1973 – 1975 udiali až tri úpravy jeho dizajnu a techniky. Výsledok môžeme posúdiť.

Pre oživenie: blog o I., II., III.IV.V.,VI. , VII, VIII. (prvýdruhý diel) a IX. generácii (prvý diel).

Začnime rokom 1973. USA v novembri vyslali do vesmíru sondu Mariner 10, ktorá mala ako prvá skúmať planétu Merkúr. Ešte predtým však obehla aj Venušu a stala sa prvou sondou, ktorá zvládla skúmať dve planéty. Na zem poslala viac ako 12 000 fotografií z oboch planét. Misia skončila v marci 1975 a sonda ostala na obežnej dráhe okolo Slnka, kde obieha dodnes. Do vesmíru sa dostáva prvá americká orbitálna stanica, Skylab. Slúžila od mája 1973 do februára, spolu trom posádkam.

USA definitívne končia vojenské pôsobenie vo Vietname, v januári v Paríži podpisujú mierovú zmluvu medzi Severným Vietnamom, Južným Vietnamom, Viet Congom a USA. V októbri kartel OPEC obmedzuje dodávky ropy krajinám, ktoré podporili Izrael v Yom Kippurskej vojne. Ceny ropy vzrástli o 200%, inflácia prudko rastie a v Európe začína recesia. Z dôvodu rastúcich cien palív sa v USA začínajú viac presadzovať japonské vozidlá s menšími motormi a nižšou spotrebou. Chrystler a ďalší výrobcovia zatvárajú viacero tovární a prepúšťajú 100 000 pracovníkov. Veľká Británia, Írsko a Dánsko sa pripájajú k zakladajúcim krajinám Európskeho hospodárskeho spoločenstva (EEC).

Svetové obchodné centrum (WTC) v New Yorku sa v apríli stáva najvyššou budovou na svete. V máji ho však predbehol mrakodrap Sears Tower v Chicagu. V Austrálii sa otvára známa budova opery. V USA vymysleli čiarový kód a možnosť upravovať gény, vynašiel sa optický kábel.

V kinách sú filmy ako Americké Graffity (American Graffiti), Podfuk (The Sting), Vyháňač diabla (The Exorcist), Ježiš Kristus Superstar (Jesus Christ Superstar) a bondovka Live and Let Die (prvá s Rogerom Moorom). V televízii zase beží Columbo či M*A*S*H. Medzi populárne kapely sa zaraďujú ABBA, Stevie Wonder, Pink Floyd, Electric Light Ochestra, Bob Marley či Paul McCartney s kapelou Wings. Elvis Presley natočil televízny špeciál Aloha From Hawaii, ktorý sa cez satelit naživo prenášal pre viac ako 1 mld. divákov. Narodili sa Monica Seles, či Kate Backinsale. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree od Tony Orlando and Dawn.

V roku 1973 slávilo Eldorado 20. výročie svojej výroby, ale žiadne fanfáry sa nekonali. Došlo k väčšej úprave dizajnu, ale štýl zostal viac menej rovnaký. Veľkou zmenou boli nové nárazníky, ktoré boli spojené s maskou chladiča (gril mal tiež nový dizajn) a v prípade menšieho nárazu sa vedeli zasunúť o pár centimetrov, aby sa nepoškodili. Chrómovaný nárazník dostal aj gumový pás, ktorý chráni pred poškriabaním. Pogumované boli aj „zuby“ na nárazníku, po novom boli trochu ďalej od seba. Nové parkovacie a smerové svetlá boli doplnené s obrysovými svetlami a obopínali prednú časť blatníka. Nad nimi pribudol emblém Cadillacu.

Na boku sa udiala menšia zmena, ktorej efekt bol však veľký a v očiach mnohých pozitívny. Zmizli falošné nasávacie otvory a chrómová linka tak mohla bez prerušenia lemovať celý bok od predného kolesa až po emblém značky na zadnom blatníku. Eldorado tak vyzeralo dlhšie a hladšie.

Najväčšie zmeny sa udiali v zadnej časti, nová bola zadná kapota, nárazník, koncové svetlá a zakončenie zadného blatníka. Vystupujúca stredná časť kapoty bola preč, nárazník  bol hladší keďže do neho menej zasahoval držiak ŠPZ. Jeho okrajové vystupujúce časti boli teraz pod svetlami, po novom aj pogumované. Zadné koncové svetlá boli menšie, mali katedrálový dizajn a boli pekne zakomponované do ukončenia blatníku. Toto sa podarilo.

Novinky vo výbave obsahovali zabezpečovací systém, ktorý pri narušení zapol výstražné svetlá a klaksón. Model kupé mal nový systém odhmlievania zadného okna – namiesto fúkania vzduchu ho ohrievala elektrika. Eldorado malo po novom také príjemné veci ako ukazovateľ vonkajšej teploty (v noci osvietený) či osvietené zrkadielko v slnečnej clone. Svetlo sa dalo zosilniť a použiť ako lampa pri čítaní mapy v noci. Vylepšený bol aj systém signalizácie funkčnosti svetiel na báze optického kábla.

Kupé malo naďalej prednosť u zákazníkov, keď viac ako štyria za piatich kupovali verziu s pevnou strechou. Predalo sa 42 126 kupé a 9 315 kabioletov. Cena sa takmer nemenila, dokonca mierne klesla na 7 360 USD, verzia kabriolet stála o 300 USD viac.

Ok, buďme úprimní – hovoríme o „úpadkovej“ generácii, ale tento ročník bol celkom vydarený, nemyslíte?

Pokračujme rokom 1974. Sovietsky zväz dostal na orbitu vesmírnu stanicu Salyut-4, ktorá disponovala röntgenovým teleskopom. Počas nasledujúceho roka sa na ňom vystriedali dve posádky.

Richard Nixon sa stáva prvým americkým prezidentom, ktorý bol nútený odstúpiť (škandál Watergate). Viceprezident (teraz už prezident) Ford mu udelil generálnu amnestiu. Udelil však amnestiu aj všetkým, ktorý sa vyhli odvodu do Vietnamu, alebo odtiaľ dezertovali. Z dôvodu silného rastu cien ropy vo svete zúri vysoká inflácia, zatiaľ čo ekonomika slabne. V USA (podobne ako inde vo svete) je nedostatok palív a navádza sa maximálna povolená rýchlosť 55 míľ za hodinu. India úspešne odpaľuje jadrovú hlavicu a stáva sa šiestou jadrovou veľmocou. IRA podniká bombové útoky na Britániu, cieľmi sú Tower of London, Parlament a krčmy v Birminghame. V Zairi (dnešné Kongo) prebehol jeden z najväčších boxových zápasov histórie, keď Muhammad Ali v ôsmom kole poráža (dovtedy neporazeného) Georga Formana a stáva sa znovu šampiónom v ťažkej váhe. Je len druhý v histórii, ktorý titul získal znovu. V roku 1967 mu titul odobrali, pretože odmietol ísť bojovať do Vientamu. Zároveň mal niekoľko rokov zákaz boxovať.

V obchodoch sa objavujú vreckové kalkulačky. Kancelárie začínajú používať prvé verzie procesoru Word, ktorý ešte stále viac pripomína písací stroj. V supermarkete Marshes v Ohio nainštalovali prvý skener čiarového kódu tovaru.

Medzi nové populárne kapely patria Queen, Roxy Music, Supetramp, Barry White či Carpenters. V kinách je Krstný otec (Godfather) II, Serppico, Vražda v Orient Expresse (Muder on the Orient Express) či Veľký Gatsby (The Great Gatsby). Narodili sa Leonardo Di Caprio, Alanis Morrisette či Jimmy Fallon. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba The Way We Were od Barbra Streisand.

Cadillac mal za sebou dva rekordné roky (viac ako 250 000 vyrobených áut v roku 1972 a viac ako 300 000 o rok neskôr) a vyhliadky na rok 1974 boli spočiatku veľmi podobné. Lenže ropné embargo zo záveru roka 1973 všetko zmenilo. Palivá boli zrazu nedostatkový tovar a ak dovtedy bola spotreba nepodstatná, v priebehu jednej noci sa stala najpodstatnejším faktorom. Vozidlá, ktoré vedeli na jeden galón benzínu prejsť najviac kilometrov mali cenu zlata. A nie, luxusné veľké koráby to rozhodne neboli. Ceny palív išli významne nahor. Pritom aj po tomto zvýšení boli palivá stále relatívne lacné vzhľadom na dnešok. V roku 1973 bola cena galónu benzínu 1.6 USD, v roku 1974 stúpla na 2 USD. Dnes pritom benzín bežne stojí takmer 3 USD za galón. Lenže pointa nebola v tom, či si majiteľ Cadillacu mohol dovoliť benzín. Problém bol ten benzín získať. Bol ho nedostatok a bol na prídel. Pumpy bežne zatvárali keď im došli zásoby a otvárali až keď prišli nové.

Ford to koncernu GM poriadne natrel, pretože jeho Mustang druhej generácie bol menší a mal lepšiu spotrebu. Pritom Ford nemohol tušiť čo sa stane na trhu s ropou, on proste chcel konkurovať importovaným japonským a európskym športovým kupé ako boli Datsun 240Z, Toyota Celica a Ford Capri (vyrábaný v Nemecku a Británii). Mustang II prišiel na trh dva mesiace pred ropnou krízou a vďaka nej zdvojnásobil svoje predaje. Naopak, predaje GM išli nadol o viac ako 20%. Nedostatok benzínu netrval dlho, ale dopyt po luxusných a veľkých koráboch sa už nikdy nezotavil.

Dizajn pre modelový rok ’74 priniesol viac čistoty a elegancie, oproti prvému modelovému roku tejto generácie, ktorá mala až buldočí dizajn sa vzhľad poriadne posunul. Chrániče predného nárazníka boli umiestnené nižšie a boli širšie. Rebrovanie predného grilu sa opäť posunulo smerom k hustejším a jemnejším otvorom (predchádzajúci ročník charakterizovali otvory v tvare ako majú kartóny na vajcia). Pogumované pásy, ktoré chránili chromované nárazníky boli teraz vyvedené v strieborno – sivej farbe, čo viac ladilo s farbou nárazníkov.

Bočná silueta ostala v podstate rovnaká, zmizol emblém na konci zadného blatníku, upravil sa dizajn nárazník a zadných svetiel. Svetlá/odrazky, ktoré boli predtým v zadnom nárazníku sa presunuli na veko zadnej kapoty.

Veľkou zmenou prešiel interiér, prístrojová doska mala mať dizajn, ktorý charakterizoval „Vesmírny vek“. Panel inštrumentov bol vykladaný drevom a siahal cez celú šírku palubovky.

Dôležité informácie pre vodiča boli oddelené od tých, ktoré potreboval len občas. Údaje o rýchlosti, zaradenom rýchlostnom stupni či kontrolky svetiel boli okamžite viditeľné priamo za volantom. Ovládanie jednotlivých funkcií malo byť zrozumiteľnejšie a ľahšie. Interiér celkovo vyzeral usporiadane a priestorne.

K dispozícii bolo mnoho možností obkladov, čalúnenia (6 druhov) či farby kože (14 druhov). Do výbavy sa dostala silnejšia automatická anténa pre rádio (ktoré už vedelo automaticky vyhľadávať stanice a malo prehrávač 8-track tape kaziet), automatický cyklovač stieračov (veľmi populárny prvok výbavy), prvá verzia Airbagu, povinné bezpečnostné pásy (bez ich zapnutia ste nenaštartovali – to bolo veľmi nepopulárne a veľmi rýchlo to bolo zrušené), automatické osvetlenie po zotmení, nastaviteľný volant či možnosť otvárania veka kufra na diaľku.

Pod kapotou ostával stále mohutný 500 palcový (8.2l) V8 motor s upravenou spaľovacou komorou, novým vačkovým hriadeľom (hladší a tichší chod), škrtiaca klapka sa lepšie nastavovala, čo prispelo k lepšiemu štartovaniu. Bolo zlepšené aj privádzanie studeného vzduchu do motora. Motor vedel spaľovať aj 91 oktánový benzín, bežal efektívnejšie. Jeho výkon však klesol na 210k. K motoru sa dal objednať systém HEI (High Energy Ignition, teda vysokovýkonné zapaľovanie). Sofistikovaný systém (silné cievky, distribútor magnetickej energie a uzavretý elektronický obvod) eliminovali potrebu tradičného nastavovania zápalu a zlepšili štart motora v zime, zvyšovala sa výdrž a spoľahlivosť. Od roku 1975 mali tento systém všetky Cadillacy.

Cena modelu významne vzrástla (až o štvrtinu) a to na 9 110 USD za kupé a 9 440 USD za kabriolet. Predalo sa 32 800 kupé a 7 600 kabrioletov.

Nasleduje rok 1975. Americká NASA podniká prvú spoločnú misiu so Sovietskym zväzom. V júli sa modul Apollo spojil so Soyuzom 19. Išlo o posledný let Apolla, ktorého program končil v roku 1972. Oba moduly odštartovali so Zeme naraz, Soyuz sa vrátil po 6 dňoch a Apollo po 9 dňoch vo vesmíre. Spojenie prebehlo úspešne a obe posádky si podali ruky a spolu vykonali niekoľko experimentov. Zároveň išlo o symbol uvoľnenia vzťahov medzi USA a Sovietskym zväzom. NASA posiela sondu Viking1 k Marsu.

OPEC zvyšuje ceny ropy, vo svete pokračuje vlna rastúcej inflácie, v UK medziročný rast inflácie presiahol 24%, v USA spomaľoval k 9%. Margaret Tchatcher sa vo februári stáva líderkou britskej opozičnej Konzervatívnej strany, je prvou ženou na tomto poste. V UK sa koná referendum o zotrvaní v Európskom Spoločenstve (predchodca EÚ), občania rozhodli o zotrvaní. Bitkou o Ban Me Thout sa končí Vietnamská vojna, ktorá trvala už od roku 1955. Južný Vietnam sa v apríli vzdal a celá krajina sa zjednotila pod komunistickou vládou.

V máji predstavil Sony videokazety Betamax, zatiaľ čo Matsushita a JVC predstavili formát VHS (Video Home System). Betamaxy boli pomerne drahé a spočiatku mierne populárne, ale od polovice 80. rokov začali prevládať VHS. Po roku 1988 prešlo aj Sony na systém VHS ale rekordéry podporujúce Betamax ponúkala firma až do roku 2002. Bill Gates a Paul Allen vytvárajú program BASIC pre mikropočítač Altair 8800, ktorý bol rovnako predstavený tento rok. Zaregistrovali si meno Micro-Soft pre software a Microsoft pre firmu. Vymysleli koncept osobného počítača. Seymour Cray vyvinul prvý superpočítač na komerčné účely. Išlo o najvýkonnejší počítač na svete, volal sa Cray-1. Prvý kus sa prenajal národnému laboratóriu v Los Alamos (vývoj jadrových zbraní), prvý kompletný systém si kúpilo NCAR (National Center for Atmospheric Research). Motorolla dostáva ako prvá patent na prenosný mobilný telefón. Firma BIC začína ponúkať žiletkové strojčeky s vymeniteľnou čepeľou. Steven Sasson a Kodak vynašli digitálnu kameru, v USA vynašli aj laserovú tlačiareň.

Bruce Springsteen vydáva svoj tretí album, Born to Run, ktorý sa radí medzi najlepšie albumy všetkých čias. Filmová verzia albumu Tommy od The Who má premiéru v Londýne. V kinách sú Čeľuste (Jaws), jeden z prvých veľkých blockbusterov vôbec a zároveň jeden z najlepších filmov všetkých čias a jeden z najziskovejších. Okrem nich ste mohli vidieť premiéry Preletu nad kukučím hniezdom (One Flew Over the Cuckoo’s Nest), Návrat ružového pantera (The Return of the Pink Panther) či klasiku katastrofických filmov Sklenené peklo (The Towering Inferno). Na NBC má premiéru Saturday Night Live. Medzi nové populárne kapely pribudli Black Sabbath, Aerosmith, Kiss, ZZ Top či Jefferson Starship. Narodili sa Tiger Woods, Kate Winslet či Angelina Jolie. Jednotkou rebríčka Billboard 100 je skladba Love Will Keep Us Together od Captain & Tennille.

V poradí piaty ročník deviatej generácie Eldorada dostal opäť pozmenený vzhľad, už tretí rok po sebe. Pri pohľade spredu vidíme nové hranaté svetlá. Smerovky sa presunuli do spodnej časti nárazníka. Svetelný pás, ktorý obopínal predný blatník spredu a zachádzal do bočnej strany je minulosťou. Predný blatník je vytiahnutý bližšie k nárazníku a ukončený chromovanou ozdobou s insígniami značky.

Zvyšná časť „predobočného“ svetla na nárazníku sa posunula viac dozadu a obsahovala obrysové a smerové svetlá.

Kryty zadných kolies sú opäť minulosťou, cieľom bolo, aby vozidlo získalo súčasnejší vzhľad.

Zadná časť bola v podstate zhodná s predchádzajúcim ročníkom.

To, kde sa Cadillac snažil zostávať silný oproti konkurencii bola výbava a materiály (možnosti farebných kombinácií, čalúnenia a kože (12 farieb vratane niekoľkých nových) boli skutočne široké). Išlo o jediné vozidlo na trhu, ktoré malo predný náhon, posilňovač riadenia s variabilným účinkom a podvozok s automatickým udržovaním svetlej výšky. Všetko v štandarde. Kabriolet dostal aj väčšie zadné okná. Do výbavy ako štandard sa dostali tónované sklá, klimatizácia s možnosťou ekonomického nastavenia či radiálové pneumatiky s bielym pásom. Pneumatiky typu Bias Ply (namiesto doterajších Bias Belted) mali o tretinu nižší odpor a vylepšovali spotrebu a dojazd. Nuž heslom už nebol luxus a štýl ale „efektívnosť, elegancia a kontinuálne vylepšovanie“.

Priplatiť ste si mohli za elektronické vstrekovanie paliva, osvetlenie otvárania dverí aj možnosť urobiť zo sedadla spolujazdca lažadlo.

Zavesenie kolies vpredu používalo dve ramená – horné a dolné a malo integrovaný čap riadenia, aby sa zvýšila spoľahlivosť a životnosť. Pruženie a torzné tyče mali gumové výplne aby lepšie tlmili nerovnosti a izolovali hluk. Tlmiče mali teflónové krúžky a mali pomáhať jazde pripomínajúcu lietajúci koberec. Zadné zavesenie bolo štvorprvkové, kompresor pomáhal udržiavať svetlú výšku a tiež pribudli gumové dorazy na lepšie tlmenie.

Pod kapotou sa nachádzal starý známy 8.2l V8, ktorý bol ďalej ladený. Prioritou bola nižšia spotreba paliva a podarilo sa aj zlepšiť jeho reakcie. Kombináciou nového katalyzátora a systému HEI bolo umožnené spaľovanie bezolovnatého benzínu a motor mohol najazdiť 22 500 míľ (viac ako 36 000 km), kým ho bolo treba znovu nastaviť. Výkon klesol na 190k. Paradoxne bol úspornejší ako iný V8 v ponuke Cadillacu, ktorý mal objem 7.7l.

Rok 1975 bol pre Cadillac o niečo lepší ako prechádzajúci rok, ale hviezdny teda nebol. Niet divu, zúrila najväčšia ekonomická recesia od roku 1958. Predaje teda stúpli o pár stovák pre kupé a o menej ako 2 000 pri kabriolete. Treba však povedať, že konkurencia na tom nebola oveľa lepšie. Lincoln Continental Mark IV si oproti predchádzajúcemu roku pohoršil a Chrysler Imperial dokonca v tomto roku potichu skončil, predaje sa prepadli o polovicu.

Zaujímavá bola cenová politika výrobcov luxusných vozidiel. Ceny vozidiel pokračovali v raste, Cadillac aj Lincoln zaraďovali prvky výbavy za ktoré sa predtým priplácalo, do štandardu a tým zvyšovali cenové pásmo. Okrem toho, nové emisné štandardy si vyžiadali montáž katalyzátora, čo bola drahá položka a výrobcovia náklady prenášali priamo na zákazníka. Nebola to síce povinná výbava, ale zákazníci si priplácali, pretože motor sa dal následne vyladiť na vyšší výkon, keďže v predošlých rokoch sa emisie a spotreba znižovali hlavne znižovaním kompresného pomeru a inými obmedzeniami motora. Cena počas roka stúpala dvakrát, kupé sa dostalo na cenu 10 383 USD a kabriolet (v tom čase jediný luxusný na trhu) 10 783 USD.

Do ďalších rokov sa však do luxusného segmentu vrúti schizofrénia, keď sa začne tlak na cenu – a všetko sa začne zmenšovať a obmedzovať. Napríklad Lincoln otočí a namiesto veľkej základnej výbavy za vysokú cenu (čo bol trend pre rok 1975) začne základnú výbavu obmedzovať, aby znížil cenu svojich vozidiel. A čo urobil Chrysler so svojou vlajkovou loďou Imperial? Ukončil jej predaje. Ale fanúšikovia nemuseli smútiť, stratilo sa len meno. Úlohu vlajkovej lode prevzal model New Yorker Brougham, čo bol vlastne bývalý Imperial očesaný o časť výbavy – a lacnejší. Skrátka cenovo dostupný luxus. To je ako chladený oheň… A ako chladil svoj oheň Cadillac? O tom zase nabudúce.

Zdroje: conceptcarz.com, notoriousluxury.com, thetruthaboutcars.com, curbsideclassic.com, automotivemileposts.com, cadillacforums.com

Teraz najčítanejšie