Denník N

Križiaci a kresťanisti

Sú viac než zákony, sú viac než cirkev, zoslal ich sám pánboh.

V posledných mesiacoch sa Investigatívne Centrum Jána Kuciaka začalo venovať finančným tokom okolo siete ultrakonzervatívnych organizácií pôsobiacich po celej Európe. V rámci tejto siete na Slovensku pôsobia združenia Christianitas/Slovakia Christiana, Inštitút pre Rodinnú Politiku HFI, v susednom Poľsku spomeniem hlavne organizáciu Ordo Iuris.

Tieto články vyvolali reakcie konzervatívnych webov PostojŠtandard. Oba obvinili ICJK z nadpráce či z financovania „Šorošovskými“ fondami.

Investigácia finančných tokov
ICJK nieje prvé združenie investigatívnych novinárov čo sa začalo zaoberať aktivitami ultrakonzervatívnych hnutí v Európe. Ich činnosť niekoľko rokov sledovali redakcie ABC News, či napríklad aj v redakcii Euractiv. Reportáže o rastúcom vplyve ultrakonzervatívnych hnutí, či neskrývanej spolupráci s krajnou pravicou a finančných tokoch začali roky predtým.

V samotnom financovaní zo zahraničia nieje zásadný problém a ani sa nedeje nič nelegálne. Web ‚Nadácie Slovakia Christiana‘ však píše nasledovné:

Slovenský register nadácií na Ministerstve Vnútra eviduje založenie nadácie Slovakia Christiana v roku 2016, pričom ako zakladateľ je vedený poľský Instytut Piotra Skargi s úvodným vkladom vo výške 7000 Eur. Je možné tvrdiť, že Slovakia Christiana je súkromným združením kresťanov, bez zahraničného financovania?

Tenký ľad politického náboženstva
Môj záujem o tieto hnutia sa nezakladá na ich financovaní, ale na ich náboženskej a politickej filozofii, pretože ‚Nadácia Slovakia Christiana‘ sa hlási k filozofii hnutia ‚Tradition, Family, Property‘. Tak ako zahraničné pobočky, hlásia sa k učeniu brazílskeho „tomistického filozofa“ Plinia Correu De Oliveira, pričom časti jeho publikácií, názorov či jeho práce ako politika sú taktne zamlčané.

O ‚TFP‘ písali v New York Times Weekly už v roku 1978, v čase kedy v USA vznikala ich americká vetva. „Ich zameranie je politické a nenasledujú pápeža.”, povedal pre NYTW Jerry Cal, obchodník a konzervatívny katolík. Podľa článku sa mnohí členovia americkej vetvy ‚TFP‘ označovali za nových križiakov, pričom tento trend je dnes prítomný aj v Európe. ‚TFP Student Action‘ aktívne vyzýva k obrane „tradičných kresťanských hodnôt“, avšak práve v ich amalgáme politiky a náboženstva tkvie zásadný problém.

Kvôli ich filozofii ‚TFP‘ v minulosti a aj dnes čelí kritike, že za jedná o nábožensko-politickú skupinu krajne-pravicového spektra, ktorá predstiera prepojenie s katolíckou cirkvou. Pod zámienkou obrany „pravého kresťanstva“ majú získavať finančné dary od ničnetušiacich ľudí. Prečo krajne pravicového?

Zakladateľ ‚TFP‘ Plinio Correa de Oliveira vyjadril vo svojich ranných článkoch pre časopis A Ordem postoje, ktoré sa dnes považujú za antisemtické. Jeho kritika ‚Druhého Vatikánskeho Koncilu‘ sa nesie v podobnom duchu. O hnutí ‚TFP‘ sa píše ako súčasti ‚Novej Pravice‘, s dlhoročnými a kultivovanými väzbami na antisemitské organizácie v USA.

KBS sa od slovenskej pobočky ‚TFP‘ dištancovala, keď uviedla Christianitas na svoj krátky zoznam nedôveryhodných webov. Dôvodom by mohlo byť v šírenie antivax dezinformácií.

Práve povesť tohoto hnutia v zahraničí znamená, že niektorí naši obrancovia tradičných hodnôt si svoje meno v európskych štruktúrach natrvalo zničili. Povedomie o dezinformačných taktikách neokonzervatívnych (či ultrakonzervatívnych) hnutí tam nieje novinkou. Nekonštruktívne diskusie o údajných ideológiách, či o definícii toho čo je ľudské právo spoľahlivo odlíšia konzervatívca od križiaka a zatvoria mu dvere k procesom, kde by mohol mať vplyv či neúnosne zdržovať dianie.

Noví križiaci
Ďalej citujem z webu Nadácie Slovakia Christiana:
„…Slovakia Christiana…využíva právo založiť a viesť občianske združenie. Toto právo neudeľuje človek ani Cirkev, ale je Božím darom pre každého človeka.

Práve toto stanovisko dokonale vystihuje ambície ‚TFP‘ ovplyvňovať život a prácu LGBTI menšín, akademikov, lekárov, muzikantov, hudobných producentov a v neposlednom rade politikov. Potom čo tieto skupiny mali šíriť „Kultúru Smrti“ formou učebníc sexuálnej výchovy, hudbou, podporou Istanbulského Dohovoru, alebo kampaňou za očkovanie, prišli na rad nezávislí novinári, ktorí si dovolili popisovať „Bohom vyvolené občianske združenia“ inak než v pozitívnom svetle.

Nejedná sa o nový fenomén, len o zmenu zamerania.

Nátlaková kampaň?
Informácie o hnutí ‚TFP‘ sú verejne dostupné mnoho rokov a nejedná len „ďalšiu bežnú náboženskú organizáciu“. Vyhľadať si ich dnes môže každý a každý si môže urobiť názor na ich činnosť.

ICJK však urobilo odvážnu vec, že informácie o ich financovaní publikovalo na Slovensku, dostupné aj ľuďom čo neprekonajú jazykové bariéry. Kritické reakcie na ich adresu mi preto znejú neinformovane, až zaujato.

Pokiaľ chcú Štandard a Postoj spájať meno či značku v mene spoločných hodnôt s organizáciou akou je ‚TFP‘, môžu byť ostať pokojní. Reálny dosah radikálov tak potvrdili len mimochodom.

Zdroje:
Revolution and Counter-Revolution – Plinio Correa De Oliveira

A ‚Phenomenon‘ called TFP – New York Times, 17. December 1978

The Catholic Elites in Brazil and Their Attitude Toward the Jews, 1933–1939 – Graciela Ben-Dror, zverejnené na yadvashem.org

A hemispheric moral majority: Brazil and the transnational construction of the New Right – Benjamin Arthur Cowan, University of California San Diego, 29 May 2018, DOI: 10.1590/0034-7329201800204

Hovorca KBS k šíreniu dezinformácií prostredníctvom internetu, TKKBS, 21. December 2020

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kocur

Metalista. Mám rád thrash, death, industrial, grind... Ale hlavne mám rád tú slobodu ktorú to prináša. Považujem sa za mierumilovného človeka ale veľmi zle znášam nekonečný vesmír ľudskej hlúposti.