Denník N

Evolúcia čaruje v nespočetných podobách

Nightwish sú moja srdcovka, nemôžem si pomôcť. Spolu s Iron Maiden, Judas Priest a Within Temptation mi otvorili brány do nekonečného sveta metalu.

Zdroj: Nightwish

Prestál som s nimi aj všetky novodobé drámy, aké ich postretli.

Tarja Turunen ma, ako asi väčšinu poslucháčov, očarila svojím hlasom a aj ja som ju považoval nielen za tvár kapely, ale aj za de facto frontmanku. Túto ilúziu rozbil Tuomas Holopainen, klávesák a hlavný skladateľ kapely, keď ukázal, kto je tu boss. Bohvie, čo za tým v skutočnosti bolo, a úprimne? Je mi to úplne jedno.

Do v podstate dokončeného albumu Dark Passion Play, ktorý bol napísaný pre Tarju, bolo zrazu treba napasovať novú speváčku Anette Olzon. Asi sa zhodneme, že nejde o najlepší album kapely, ale mne osobne sa dosť páčil a taký „Poet and the Pendulum“ nemá kvalitou ďaleko od „Ghost Love Score“ (z Once).

Ďalší zásek Imaginaerum už bola trefa do čierneho. Z opery prešli Nightwish na štýl bližší skôr muzikálu či kabaretu a svedčalo im to. Videl som aj film a odporúčam si ho aspoň stiahnuť, minimálne za jedno pozretie určite stojí a možno pri ňom uroníte aj nejakú slzu.

Prišiel ale ďalší šok. Anette bola zrazu preč, síce nie za tak hmlistých okolností ako predtým, ale stále sa dalo rozpoznať z vyhlásení, že sú to „kecy“.

Na Imaginaerum Tour ju nahradila Floor Jansen, kedysi frontmanka veľmi sympatickej kapely After Forever. Okamžite som zbystril všetky zmysly. Začal som si tajne želať, aby Floor prijali do kapely natrvalo.

Tarja bola síce skvelá speváčka, ale v pesničkách alebo ich častiach, kde nemohla využiť naplno svoj operný spev, neznela tak isto a dobre. Floor naproti tomu nielenže exceluje v operných pasážach a utiahne všetky staré Nightwish songy naživo, ale podáva sebaistý výkon aj v neoperných pasážach, aj keď treba rockovým spôsobom pritlačiť na pílu. Je teda kompletnou a všestrannou speváčkou.

Netrvalo to až tak dlho, a Nightwish oznámili, že Floor spolu s gajdistom (ospravedlňujem sa, ale presný názov toho nie úplne typického nástroja nepoznám) sa oficiálne stávajú súčastou kapely. Jasal som pomaly až po plafón. A určite som nebol jediný.

Úvod ako z amerického filmu, že? Oukej, poďme teda na samotný album Endless Forms Most Beautiful.

Najmä vzhľadom na kvalitu výkonov, aké Floor podávala na CD od After Forever, ale aj na sólovke ReVamp, boli očakávania vysoké. Čakal som tak trochu operné orgie. Tie sa nekonali, ale narozdiel od mnohých sklamaný nie som.

Áno, Floor na albume ani zďaleka nevyužíva svoj plný rozsah. Vyslovene operných partov je pomerne málo. Na druhej strane, tak čistý výkon, konzistentnosť, istota, s akou podáva text piesní, to je jedna báseň.

Z jej prejavu srší energia a sebavedomie, s akým z nej plynú tóny a melódie.

Nie všetci možno budete súhlasiť, ale Tuomas skomponoval ďalší skvelý album. Je pravda, že posledné dva songy na vás nevychrlia vodopády energie ako zvyšok. Ale podobne, ako sa na Imaginaerum zjavila „Song Of Myself“, pesnička, ktorá sama o sebe neznela tak skvele, ale ako súčasť CD alebo koncertu dokázala priniesť odlišný a pekný zážitok, až ste ju začali mať radi, tak aj „Greatest Show On Earth“ predstavuje takýto atmosférický kúsok.

Ak ste veľmi nábožní kresťania alebo pokladáte Darwina za rúhavého šarlatána, či Dawkinsa za kacíra, tak Endless Forms… radšej obíďte veľkým oblúkom, alebo aspoň jeho texty. Centrálnym motívom je totiž evolúcia a na pár songoch dokonca hosťuje sám Richard Dawkins.

Čo by som ešte dodal? Nuž, kedysi som zvykol rozobrať album pieseň po piesni a potom to celé pekne zhrnúť. Teraz preferujem skôr sprostredkovanie dojmu, aký feel vo mne zanechal. Výsledok je taký, že odporúčam jeho kúpu.

Príjemne sa počúva, zanecháva pozitívny pocit. V slúchadlách ma sprevádzal aj pri prvých kilometroch na mojom novom bicykli (Specialized Allez 2015, oranžový) a občas mi spríjemňuje jazdu aj v tieto dni.

Načo ešte čakáte? Už počas čítania môjho článku ste si mohli pustiť titulný song a užívať si pri ňom pohodu. Ďakujem teda za pozornosť a prajem skvelý zážitok!

Teraz najčítanejšie