Denník N

Odpočet mojej práce europoslanca po dvoch rokoch

O tomto čase pred dvoma rokmi som sa už pripravoval na cestu do Štrasburgu, aby som sa oficiálne ujal mandátu poslanca Európskeho parlamentu. S 26 202 krúžkami, ktorými ste ma zvolili za stranu SPOLU – občianska demokracia, som sa začiatkom júla stal súčasťou frakcie európskych ľudovcov (EPP) a najsilnejšej politickej skupiny v europarlamente – EPP Group in the European Parliament.
Dva roky od prevzatia mandátu vám skladám účty, aby ste môj doterajší výkon mohli sami posúdiť. Rád by som sa s vami aj touto cestou podelil nie len o svoje doterajšie úspechy, ale tiež vám priblížil konkrétne aktivity, ktorým sa v europarlamente venujem.

MOJE TÉMY A POZÍCIE V EURÓPSKOM PARLAMENTE

Hlavné témy, ktorými sa vo svojej funkcii zaoberám, sú boj s dezinformáciami, fungovanie demokracie a rozširovanie Európskej únie na západnom Balkáne. 

Momentálne zastávam tieto pozície:

  • počas tohto roka som sa stal členom Osobitného výboru pre zahraničné zasahovanie do všetkých demokratických procesov v EÚ vrátane dezinformácií a bol som v ňom dokonca zvolený za koordinátora všetkých ľudoveckých poslancov, čo v praxi znamená, že vediem a koordinujem ich prácu.
  • som členom Výboru pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci (LIBE)
  • som vice-koordinátorom najsilnejšej frakcie ľudovcov vo Výbore pre ústavné veci (AFCO), riadim tak prácu viacerých poslancov v tomto výbore
  • zastupujem naše záujmy v monitorovacej skupine na ochranu právneho štátu aj s dôrazom na Slovensko. Venujeme sa vraždám novinárov v EÚ, požadujeme ich dôsledné vyšetrenie a systémovú podporu pre slobodné médiá. Zároveň monitorujeme stav spravodlivosti v členských krajinách a žiadame účinné nástroje na boj s korupciou a pre dôveryhodné fungovanie justície všade, vrátane Slovenska
  • som náhradníkom vo Výbore pre zahraničné záležitosti (AFET)
  • predsedám spoločnému parlamentnému zhromaždeniu Európskeho parlamentu a Čiernej Hory, čo znamená, že za Európsky parlament sledujem a pomáham riešiť plnenie podmienok pre vstup Čiernej Hory do EÚ
  • stal som sa na päť rokov stálym spravodajcom Európskeho parlamentu pre Srbsko
  • ako tieňový spravodajca EPP sa venujem fungovaniu právneho štátu v EÚ
  • ako tieňový spravodajca EPP pre DSA ((európsky akt o digitálnych službách) vo Výbore pre občianskej slobody (LIBE) budem pripravovať stanovisko LIBE k európskej regulácii jednotného trhu s digitálnymi službami
  • vo frakcii európskych ľudovcov som členom úzkej skupiny poslancov, ktorí aktuálne formulujú návrhy pre Konferenciu o budúcnosti Európy. Ide o konferenciu, ktorá má priniesť zásadnú diskusiu o budúcnosti a reformách európskeho projektu, na ktorej budem zastupovať našu krajinu ako jediný Slovák z europarlamentu.

MOJA PRÁCA V BOJI S DEZINFORMÁCIAMI

  • Stal som sa členom Osobitného výboru pre zahraničné zasahovanie do všetkých demokratických procesov v EÚ vrátane dezinformácií a bol som dokonca zvolený za koordinátora ľudoveckých poslancov v tomto výbore.
  • Som spoluautorom rezolúcie s názvom “Zahraničné zasahovanie do volieb a demokratických procesov v členských štátoch a Európe a šírenie dezinformácií v rámci nich”. 
  • Spoločne so stranou SPOLU som zadal a zverejnil prieskum o probléme dezinformácií na školách – až 31 % učiteľov II. stupňa základných škôl si myslelo, že očkovanie proti koronavírusu je prípravou vlády na čipovanie ľudí.
  • Usporiadal som viaceré súťaže o vecné ceny či predplatné médií, v ktorých súťažiaci mali možnosť získať väčšie povedomie o dezinformáciách.
  • Aktuálne pracujem na stanovisku Výboru pre občianske slobody (LIBE) ako tieňový spravodajca EPP k európskej regulácii jednotného trhu s digitálnymi službami (DSA). Práve táto európska legislatíva nám môže pomôcť účinnejšie bojovať so šírením dezinformácií aj na Slovensku.

MOJA PRÁCA NA ZÁPADNOM BALKÁNE

  • Európsky parlament schválil veľkou väčšinou 538 hlasov moju prvú správu ako stáleho spravodajcu Európskeho parlamentu pre Srbsko. Ide o dokument, ktorý hodnotí pokrok Srbska na ceste do EÚ a načrtáva ďalší postup v prístupovom procese.
  • S pomocou SPOLU – občianska demokracia, Multiplex DX Pavla Čekana a Slovak Aid sme darovali a doručili Srbsku a Čiernej Hore cenné PCR testy v kritickom období.
  • V Srbsku opozícia bojkotovala parlamentné voľby v júni 2020. Je dôležité zlepšiť pravidlá pre politickú súťaž v krajine, aby najbližšie srbské parlamentné voľby boli slobodnejšie a férovejšie pre všetkých. Za Európsky parlament vediem preto v Srbsku medzistranícky dialóg a spoločne so slovinskou europoslankyňou Tanjou Fajonovou a bývalými poslancami EP Eduardom Kukanom a Knutom Fleckensteinom sa snažíme sprostredkovať dohodu politických síl, ktorá by zlepšila kvalitu srbskej demokracie.

MOJA PRÁCA NA SLOVENSKU

Aj keď trávim väčšinu pracovného času v Bruseli, aktívne sledujem situáciu na Slovensku. Zapájam sa aj do konkrétnej pomoci ľuďom – napríklad počas poslednej zimy distribúciou rúšok FFP2 do škôlok pre vychovávateľky, ktorým ich nezabezpečil štát. 

Som členom predsedníctva SPOLU-občianskej demokracie a zapájam sa do politických tém, ktoré súvisia so zahraničnou politikou – som v aktívnom kontakte so súčasnou vládou, s ktorou spolupracujem všade tam, kde vieme spájať sily v prospech európskych riešení pre ľudí na Slovensku. Zároveň neváham kriticky komentovať výkon európskej i domácej politiky, pokiaľ jej kroky podrývajú pevné miesto Slovenska v EÚ a úsilie o spravodlivý a fungujúci verejný priestor – či už išlo o nákup Sputnika, podkopávanie slovenských nezávislých inštitúcií, čudesné podnikanie B. Kollára, znevažovanie vedcov, alebo chaos pri protipandemických opatreniach.

Ako člen europarlamentnej monitorovacej skupiny pre demokraciu, právny štát a základné práva, ktorá vznikla po vraždách Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej sa pravidelne pýtam slovenských politikov, ako chcú ľuďom na Slovensku vrátiť dôveru v spravodlivosť a chrániť slobodu a prácu novinárov.

Počas posledného roku som poskytol množstvo rozhovorov a vyjadrení médiám. Pravidelne prispievam komentármi do denníka SME a stretávam sa a spolupracujem so slovenskými političkami a politikmi, ktorí sa venujú európskym záležitostiam. Pravidelne vyberám stážistov do bratislavskej a bruselskej kancelárie a na pozvanie škôl prednášam o fungovaní Európskeho parlamentu.

MOJA AKTIVITA NA PLENÁRNYCH ZASADNUTIACH EURÓPSKEHO PARLAMENTU

Pokiaľ sa mám na svoju dvojročnú aktivitu pozrieť štatisticky, čísla sú nasledovné:

  • 36 príspevkov do plenárnej rozpravy
  • 2 správy (1 ako spravodajca a 1 ako tieňový spravodajca)
  • 3 stanoviská
  • 104 návrhov uznesení
  • poslal som 1 otázku na ústne zodpovedanie a 9 otázok na písomné zodpovedanie
  • 1 individuálny návrh uznesenia
EP plenary session- The de facto abortion ban in Poland

Sledovať moje  aktivity môžete na FB stránke , Instagrame, Twitteri a na webovej stránke https://vladimirbilcik.eu/

 

Teraz najčítanejšie

Vladimír Bilčík

poslanec Európskeho parlamentu, člen predsedníctva SPOLU-občianska demokracia a odborník na európske a medzinárodné vzťahy