Denník N

Namiesto 100 miliárd na zľavy za elektromobily urobte carsharing s elektromobilmi

100 miliárd na zľavy pre elektromobily v Bidenovom pláne infraštruktúry je dobrou politikou a predstavuje zlepšenie oproti plánu Obamových 2,4 miliárd dolárov na zľavy pre elektromobily. Jedna iná politika by však mohla ponúknuť oveľa lepšie výsledky, pokiaľ ide o dosiahnutie zníženia emisií, šetrenia zdrojov a adopciu elektromobilov za rovnaké peniaze. Táto politika sa nazýva verejný carsharing elektromobilov.

Najprv k poslednej časti tejto politiky, ku carsharingu. Je známe, že carsharing znižuje emisie, aj keď používa iba automobily s pohonom na fosílne palivá, o 51% (Chen a Kochelman, 2018). Ak by sa použili elektromobily, výsledky by boli hromujúce a dajú sa porovnať iba s elektrickými autobusmi a systémami železnice a metra. Dá sa očakávať, že emisie sa znížia oveľa viac ako pri pláne zliav na elektromobily a ak elektromobily nahradia tradičné automobily v tradičnom vlastníctve bez rozsiahleho zdieľania automobilov.

Teraz k druhej časti tohto plánu, k elektromobilom. Tento plán umožní oveľa vyššiu mieru adopcie elektromobilov za rovnaký dolár. Ak by bol program verejný a nebol by prevádzkovaný súkromnými spoločnosťami, mohli by sme dosiahnuť takmer 50% mieru prijatia elektromobilov so 100 miliardami, čo je zaručené. So zľavami na elektromobily budú výsledky skromné ​​a neisté. Aj keď v tomto pláne musíme kúpiť celé auto, odhaduje sa, že zdieľanie automobilov nahradí 5 až 20 automobilov v tradičnom vlastníctve. Ak v rámci tohto nahradenia zoberieme do úvahy v priemere 10 áut a v priemere 30 000 dolárov za jeden elektromobil, za sto miliárd dolárov môžeme kúpiť ekvivalent 33 miliónov elektromobilov v tradičnom vlastníctve.

K tretej najdôležitejšej časti plánu, k tomu, že by mal byť verejne financovaný a operovaný. Toto je sporná otázka, hlavne kvôli neoliberálnemudedičstvu reaganizmu, napriek tomu je ale pravda, že verejné služby a verejné statky sú z ekonomického hľadiska prospešné pre širšiu spoločnosť, pretože poskytujú výhody centralizácie a monopolizácie bez nevýhod súkromných​​monopolov. Hlavným argumentom je, že to bude pre konečného užívateľa lacnejšie a vybudovanie vozového parku bude oveľa rýchlejšie, ako keby sa použili dotácie. To, že nahradenie tradičného vlastníctva musí byť lacnejšie, je zrejmé, avšak súkromné ​​spoločnosti tiež nebudú mať kapitál potrebný na to, aby investovali také veľké prostriedky, aby za pár rokov vymenili 33 miliónov automobilov v tradičnom vlastníctve. Verejný program tiež umožní väčšiu účinnosť, pretože autá nebudú od konkurenčných spoločností, a tým bude umožnené cestovanie medzi mestami a využitie pre dovolenky . Ak by sa do programu investovalo 100 miliárd, služba zdieľania automobilov by bola takmer bezplatná, pretože by bolo potrebné pokryť iba náklady na elektrinu a údržbu. Alternatívne by sme len s pôžičkou vo výške 300 miliárd dolárov mohli poskytnúť lacný prístup k zdieľaniu elektromobilov pre všetkých v mestských oblastiach a bola by to lacnejšia alternatíva ako tradičné vlastníctvo. Vďaka tejto pôžičke by sme mohli dosiahnuť 80-percentnú mieru adopcie pre elektromobily za menej ako 5 rokov. Aj keď bude prijatý plán zliav namiesto poskytnutia 100 miliárd na verejné zdieľanie vozidiel na elektrický pohon, táto pôžička by mala byť aj tak rozdelená, pretože pôjde o deficitne neutrálny a rozpočtovo neutrálny spôsob zabezpečenia prijatia elektromobilov a dosiahnutia cieľov Parížskej dohody.

Jednou z ďalších výhod zdieľania automobilov je oveľa väčšie zníženie spotreby zdrojov na najazdený kilometer, pretože sa musí vyrobiť menej automobilov, menej batérií, ťažiť menej lítia a drahých kovov. Toto je veľmi dôležitý bod z hľadiska udržateľnosti a rovnako dôležitý ako zníženie emisií.

Ak by vám bolo nepríjemné, že vám bude poskytovať tieto služby vláda, môže to robiť aj spotrebiteľské družstvo, ktoré bude fungovať ako lacná alternatíva ku kapitalistickej spoločnosti.

Tento 100-miliardový plán zabezpečí zaručenú a rýchlu mieru prijatia elektromobilov v rozmedzí 33 – 50% a ponúkne rýchly a spoľahlivý spôsob znižovania emisií a ich znižovania o viac ako pri zľavách na elektromobily. Plán 300 miliárdovej pôžičky by dosiahol 80% mieru prijatia elektromobilov za 5 rokov a bol by rozpočtovo neutrálnym spôsobom, ako to dosiahnuť. Samotná táto politika by znížila emisie skleníkových plynov o 15 – 30% (15% pre plán 100 miliárd, 30% pre plán 300 miliárdovej pôžičky), čo by poviedlo k dosiahnutiu cieľov Bidenovej vlády a Parížskej dohody.

Teraz najčítanejšie